Sv: Vad bestämmer priset?
stular narmsta knapp:
Vad jag tittar pa i forsta hand ar psyket, klarar JAG av en hast med det psyket?
Andra hand: Fysiken, hur ar hasten byggd
Tredje: hur ar den att hantera?
Fjarde: stammen. Stammen gar iofs lite hand i hand med psyke och conformation.
Performance kommer lite senare i mitt tycke, nu ska jag val vara lite frack sa ber om ursakt i forsta hand: jag kollar oftast inte pa narmaste stammen, mor/far utan morfar, farfar osv aven mormor farmor ar mkt viktigt! En hasts prestationer har sa mkt med ryttaren att gora att jag vill se om stammen ar stabilt presterande overlag, ar de "kossehastar"? Ar det "Reiners"? Bara for att pappa lyckats spinna val nog for att platsa i sverige betyder itne det att farfar eller morfar var nagot mer an en medioker hast. (Inget fel pa mediokra hastar!!!!
hellre en trevlig stabil hast med en so-so stam an en superstammad vass hetsporre)
Sa far man ju se till sig sjalv med:
Vad VILL jag med hasten? Vad ska den fungera for? Vad vill jag gora?
Ska jag satsa stenhart far jag i vissa fall backa ner fran "kompispsyket" och titta mer pa stammen - hur manga generationer har presterat? VAR har dom presterat? Hur? Under vilken ryttare? VAD ar hasten verkligen byggd for? Mina Krav baseras val pa vad jag ska med hasten till. En ranchvalack behover inte vara "snygg" - han behover vara rejal, stout, starka, garna grova ben, hovarna i alla fyra hornen och helst vara cowy, kunna "track" pa egen hand, vara tuff nog for att stand his ground OM saker gar pannkaka. Jag vill Hemskt Garna veta aven har stammen - av flera anledningar, men det viktigaste ar da att veta att mor/far/farfar/morfar har "gjort jobbet" sjalv. Nagra perf. points i pleasure ar inte direkt intressant
Daremot om det finns perf. points i ex. cutting, working cowhorse osv ar Valdigt intressant... Mest intressant ar dock om den gatt ex. versatile ranchhorse shower - och hur den presterat dar! Vasentligast, och vad som vager tyngst, ar om de helt enkelt har varit "pasturehorses" alltsa, gjort grovjobbet pa ranchen, dragit kalvar, hallit tjurar, sorterat boskap osv - det vager i detta fallet tyngre an nagon showpoint..
En tavlingshast o andra sidan, beroende pa vad jag ska med djuret till, har andra saker att uppfylla. Dels vill jag ha eyecatching quality. Snygg att se pa, garna en "lacker" farg, en hast som sticker ut och far uppmarksamhet. Overlag mer Flashy, men behover inte mentalt vara tuff nog for att ta en fight med en kossa, stabil ja visst, men inte behover den vara en mental panzarvagn. Jag vill dartill ha mindre temperament i en tavlingshast, lite mindre sjalvstandighet an en ranchhast. Hemskt garna "adlare" i typen, med vackert uttrycksfullt huvud, ingen "tank", utan smidigare i sitt uttryck. Helt enkelt: mer ogonvanlig. Har vill jag garna ha en av tva saker i stammen: antingen hog procent foundation - eller mkt moderna, Mycket valpresterande linjer. Skulle ju t.ec. inte saga nej tack till en pepto, eller en cat stammad liten knodd.
Dromhasten uppfyller ju ALLA ovanstaende krav... *visselvissel*
Det jag kanner att folk brister i ar foljande:
A) de KAN inte tillrackligt varesig om sin egen hast eller den tilltanka hasten, utan tycker att "jamen Den hingsten har jag sett en gang i denodentidningen sa da ar han bra"
B) De ser inte sina egna fel och brister och koper darfor inte hast utefter sina egna forutsattningar.
c)De vet inte Vad de vill ha - egentligen. Vad de har for mal.
Jag satter mina "tankta" priser baserat pa foljande: Hastens exterior, hastens mentalitet, hastens utbildning, hastens stam.
Det ar trotts allt inte papprena man ska rida... vad spelar det for roll om "FAncypantsGittupandgo" ar pappa nar hasten ar xbent, innattaad och har tander som ser ut som en snostorm?