Vad behövs?

ragge

Trådstartare
Jag ska börja träna en travare inne på banan, behövs det någon licens av något slag då?
Kan man ha vanlig ridhjälm?
Får man vara med på provstarter tex bakom startbil utan nått?
Jag har tävlat förut i russtrav, men det va för kanske 10 år sedan så minnet är inte så bra och det är säkert massa nya regler...

Sv: Vad behövs?

Ta kontakt med travbanan nära dig, du måste ha B eller D-tränar licens. Kurser anordnas för licens på travbanan. Man får inte träna utan licens. Du kommer att lära dig alla regler på kursen.

Man måste vara över 16 år för att köra inne på rundbanan.. man kan ju träningsköra och rida utan licens..

men om du ska stå som tränare på hästen måste du ha licens...

Sen om du ska rida inne på rundbanan.. så ska du få ett jätte bra tips.. ta på dig säkerhetsväst... ifall du trillar av och någon bakom dig inte hinner gå åt sidan...

lycka till...:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska börja träna en travare inne på banan, behövs det någon licens av något slag då?
Kan man ha vanlig ridhjälm?
Får man vara med på provstarter tex bakom startbil utan nått?
Jag har tävlat förut i russtrav, men det va för kanske 10 år sedan så minnet är inte så bra och det är säkert massa nya regler...

Hästen ska vara i träning för annars gäller inte försäkringarna, tränaren ansvarar för att du som kör har tillräckliga kunskaper dör att köra säkert på banan.

Jag hoppas verkligen inte att vem som helst får vara med i provstarter på övriga banor, på min ska man antingen ha körlicens eller ha haft sådan och kört lopp.

men det är ju det jag säger...jag har ju haft licens i kanske 10 år...så jag vet hur man ska köra och vart man ska ligga bakom bilen tex...och jag vet hur man ska volta...
jag ska inte rida den här hästen då hon bara är 2 år, och jooo jag har erfarenhet av att köra in unghästar...
Men jag har inte kört SJÄLV inne på banan på stor häst, men jag har kört ihop med folk och vi har voltat ihop o kört ihop...

Det jag undrade va OM man behöver nån licens för att få köra hästen inne på banan?

hästen måste vara skriven på en träningslista hos en tränare för att du ska få vara inne på banan och rida/köra.
och då är det som ghost sa tränarens ansvar att du vet reglerna som gäller inne på banan.

vad är det för licens du har?

du ville ha ett rakt svar:

Man ska vara över 16 år för att köra storhäst inne på banan....

ok...tack!!

Hästen är tränad av min låtsas morfar och han har amatörlicens, och han vill att jag tar över den då han börjar bli för gammal...jag har kört hans hästar hemma i 15 år och hjälpt han att "samköra" på banan förut...jag har INGEN licens nu!

Och man måste väl köra tllsammans med någon som har licens eller den måste alla fall vara med???

men det är ju det jag säger...jag har ju haft licens i kanske 10 år...så jag vet hur man ska köra och vart man ska ligga bakom bilen tex...och jag vet hur man ska volta...
jag ska inte rida den här hästen då hon bara är 2 år, och jooo jag har erfarenhet av att köra in unghästar...
Men jag har inte kört SJÄLV inne på banan på stor häst, men jag har kört ihop med folk och vi har voltat ihop o kört ihop...

Det jag undrade va OM man behöver nån licens för att få köra hästen inne på banan?

Ponnylicens räknas inte för att köra provlopp. Jag trodde du fattade det men tydligen inte. Jag körde ponny i 14 år och vann "det mesta" av klassiska lopp men det hger ingen gräddfil in på banan, man måste göra som andra för det. :idea:

Och ja, du borde få köra på banan men... Du ska vara medveten om att det ultimata när man börjar köra på bana inte är att ha en ovan unghäst. Folk kör fort på banan vilket många unghästar tycker är urkul eller urläskigt, traktorerna kan vara ute och skladda banan och du måste hålla koll på en mötande traktor på utsidan och en snabbjobbande häst på insidan.

Du tycker att du kan men jag lovar att det är en skillnad på att köra ponny och varmblod...

Senast ändrad:

Du ska vara medveten om att det ultimata när man börjar köra på bana inte är att ha en ovan unghäst.
Jag börjar inte köra inne på banan...jag har kört många stora hästar där.
Du tycker att du kan men jag lovar att det är en skillnad på att köra ponny och varmblod...
som sagt...jag har kört stor häst där innan!

ok...Jag hade ändå tänkt ha en annan kusk att köra lopp i(om man kommer så långt), men jag ska själv träna hästen både på och utanför banan.Så jag bara undrade lite om man måste ha nån sorts licens för det...

Ja, B-tränarlicens på banan, Hur du gör hemma är upp till dig men på banan gäller deras regler. Det hjälper inte att du kört stora hästar förr.

Men nu får du tagga ner dig lite, bli inte så ilsken för att några försöker förklara. Du skriver i ena stunden en fråga, å i nästa skriver du det som att du kört massor, för i nästa stund bara ha kört ponny... Det är lite svårt att fatta ibland hur mkt en person kan när man bara läser det som skrivs.
Men det är faktiskt så, oavsett om du har kört varmblod i 100 år eller ponny. Att den hästen som ska tränas på banan (även om den bara ska gå två lugna bakvarv) ska stå på någons lista... amatör eller proffs...Sen är det upp till den som har licensen att avgöra vem som är kapabel att köra.
För att få vara med i provstarter skilljer det sig mkt från bana till bana... Så det är bäst att kolla med sin hemma bana. På några banor får man faktiskt vara med att köra provstarter utan licens.. Fast den som har licensen borde ha lite koll på hur det funkar just där.
Många banor har en avgift de tar ut av varje tränare för att man ska få nyttja banan... kolla det oxå.
Sen kan du kolla hur och när du kan ta en B-tränar licens... för det är ju klart enklast att ha en egen licens. Sen va det det där med åldern oxå... Man får ju inte vara under 16 år för att köra storhäst på banan.

Du skriver i ena stunden en fråga, å i nästa skriver du det som att du kört massor, för i nästa stund bara ha kört ponny... Det är lite svårt att fatta ibland hur mkt en person kan när man bara läser det som skrivs.
Ok...jag frågar för att jag tycker att det är enklare att fråga här, då jag sitter i utlandet just nu.Jag har tävlat russ i kanske 10 år.
Sen har jag tränat på och utanför banan på stor häst i kanske 15 år...Har även jobbat i travstall och tränat proffstränade hästar där.

Men det är faktiskt så, oavsett om du har kört varmblod i 100 år eller ponny. Att den hästen som ska tränas på banan (även om den bara ska gå två lugna bakvarv) ska stå på någons lista... amatör eller proffs...Sen är det upp till den som har licensen att avgöra vem som är kapabel att köra.
OK, det va det jag ville ha svar på TACK!(och ni andra som svartat med)

För att få vara med i provstarter skilljer det sig mkt från bana till bana... Så det är bäst att kolla med sin hemma bana.
Sen kan du kolla hur och när du kan ta en B-tränar licens
Ska göra det när jag kommer hem.

Sen va det det där med åldern oxå... Man får ju inte vara under 16 år för att köra storhäst på banan.
Det passerades för MÅÅÅNGA år sen...

Tack för ett utförligt svar!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 230
Senast: lizzie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård