Vad behövs till shettis?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare arraq
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 639
A

arraq

Hej på er=)

Vår familj funderar på att hyra en shettis till vår dotter i sommar under nån vecka...
Undrar nu hur man kan lösa "stall". Finns det mobila stall att få låna/hyra någonstans eller har ni bra ideer och tips på hur man annars kan lösa det?
Går det att ha bara ett "skjul" i hagen tex?
ALLA bra tips emottages tacksamt! :bow:

Sv: Vad behövs till shettis?

Är ni som föräldrar hästkunniga då? För det är väl förutsättningen om man ska hyra häst åt ett barn... Kan hon inte få åka på ridläger istället?

hästen vill iaf gå med sällskap å jag håller me tidigare inläggsskrivare att man bör ha hästvana för att kunna ta hand om en, det e ingen katt som man "bara" matar om man som ovan t.ex. e kattvakt en vecka...

Julle skrev:
Är ni som föräldrar hästkunniga då? För det är väl förutsättningen om man ska hyra häst åt ett barn... Kan hon inte få åka på ridläger istället?

Ja vi är hästkunniga

phlikkan skrev:
hästen vill iaf gå med sällskap å jag håller me tidigare inläggsskrivare att man bör ha hästvana för att kunna ta hand om en, det e ingen katt som man "bara" matar om man som ovan t.ex. e kattvakt en vecka...

Men alltså??? Nu undrade ju jag om stall-lösningar??? HAr väl aldrig påstått att vi ska ha en häst i den bemärkelsen som du liknar vid sommarkatt???
Vi har ägt häst förut, men bor inte där vi har stall nu, så därför undrade jag.

Under sommaren behövs inte vindskydd el. dyl, det duger gott och väl om det finns träd där hästen kan ta skydd under i hagen. Finns det inte detta så kanske ni kan fixa något provisoriskt vindskydd.

Egentligen behöver man ju inget stall sommartid om man har bra hagar med möjlighet till skydd/svalka. Däremot vill jag ha någonstans att ta in hästen för ev. sårvård, skoning och om vädret blir alldeles för jäkligt.

Det finns ju företag som hyr ut boxar till tävlingar osv, det kanske går att hyra bara en över sommaren?

Shettisar behöver allt som alla andra hästar behöver....

Inget stall/skjul behövs, det räcker med att den kan få skugga under dagen, och kanske något att stå under när regnet vräker ner...

Det som behövs, är en shettis-säker hage, "dom" verkar kunna ta sig under det mesta..

/Happy - som inte litar på hästar under 120 i mankhöjd :p :devil:

Annars kanske det går att ha shettisen på någon ridskola ifall ridskolehästarna är på bete? Då finns det väl fler ridkompisar och sånt där, och ridana etc. Eller ett privatstall med box ledig?
Det blir säkert roligare för både ponnyn och tjejen om det finns andra i samma stall.

När jag har mina shettisar på sommarbete hos mina föräldrar så har de ingen tillgång till stall eller vindskjul.Men däremot så har de gott om träd.Det funkar utmärkt.Jag brukar be mina föräldrar hålla koll på om de fryser vid dåligt väder.Det har hänt att de gjort det när det regnat mycket och är blåsigt.Då torkar jag dom så gott det går och lägger sen täcke på.Hemma har dom ju tillgång till både vind/regnskjul samt stall :smirk:

Liknande trådar

R
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 084
Senast: Myrten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 257
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka