Vad är 'vitsen' med pleasure?

Alexandra_W

Trådstartare
Pga en helt annan tråd och diskussion har jag roat mig med att kolla på barrelracingfilmer på youtube. Och sen kom jag av en slump in på pleasurefilmer.

Och ursäkta en icke-westerninsatt, men vad är 'vitsen' med pleasure? Alltså att det ska visa en så lydig häst som möjligt etc är jag helt med på.

Men vad är 'användbarheten' med att hästen kan trava och galoppera i skrittempo t ex?

Nästan alla andra grenar inom western kan till och med jag förstå 'tillämpningsområdet' på så att säga. Men inte pleasure, så nu är jag helt enkelt nyfiken?

Sv: Vad är 'vitsen' med pleasure?

Jag är westernryttare sedan många år tillbaka och dom få gånger jag har tävlat i pleasure (2) har jag alltid ridit i mitt grundtempo som alltid har varit högre än dom andra i klassen.

Jag själv tycker inte att det gynnar min häst och min ridning att rida "långsammare" och det är väl därför jag inte satsar på pleasure direkt.. :D

Därför har jag inte heller något bra svar på din fråga men jag är helt övertygad om att det finns andra som gärna svarar på detta!

Från början var western pleasure en inkörsport till alla dom andra grenarna, då menar jag även reining, fast, kogrenar osv.

Meningen var att visa en häst som är 100% kontrollerbar och reglerbar på långa tyglar och med osynliga hjälper, precis som det tex ska vara i reining också men i det långsamma grundtempot då. Det gick långsamt då också men klassen och inte minst hästarna har ju givetvis utvecklats åt sitt håll precis som alla grenar gör. Men långsamma, markbundna, avslappnade gångarter har alltid varit önskvärt eftersom det var det man ville ha när man satt i sadeln 16 timmar i sträck. Man vill och ville också visa upp en häst i god balans med ett bra psyke - lugn och arbetsvillig.

Western pleasure har alltid varit en stor gren. Från början, som jag skrev, gick man in i pleasure med alla hästar, och sedan när dom gjorde det bra gick man vidare till reining, trail, barrel race eller vad man nu hade för inriktning.

Från allra första början var det ranchkillarna som tog sina bästa hästar till rodeos och ville visa upp hur lydiga dom var. Det var dom som startade själva traditionen med WP.

Numera har gångarterna förfinats, det är större variation i typ av hästar som används i dom olika grenarna osv därför rider man inte längre en reiner i en pleasureklass osv men det är fortfarande många framgångsrika pleasurehästar som går vidare till grenar som trail, western riding etc.
Men klassen i sig har ju växt till en stor, helt egen värld och med åren ändras ju alla klasser till lite av ytterligheter.
Visst vill man ha en häst som kan jogga med energibesparing på prärien, men inte så långsamt. Visst vill man ha en häst som kan vända och stanna snabbt när man jobbar med kor, men man gör inte 11 meter långa slidingstop eller 4 varv perfekt centrerad spin. Osv med alla grenar men du förstår poängen.

Senast ändrad:

Pleasure är en värdelös tråkig klass att titta på i början ..men när man har varit me i detta ett tag ..väldigt kul att studera ryttarna och det är INTE lätt att rida klassen för att få främsta placeringarna i en ex AQHA klass.

Haha, jag måste erkänna att jag lyfta rejält på ögonbrynen när jag läste "Pleasure är en värdelös tråkig klass.." :D Å nej, en till western-hatare tänkte jag! Men jag hade fel, tacka gudarna för det!

Håller helt med dig! Man lär sig mer och mer och ser de små avgörande sakerna som höjer en ryttare över de andra.

Så är det en bra klass att börja tävla i på låg nivå med sin unghäst. På en E-D nivå bli kraven lagom för en unghäst i pleasure och bra tävlingsträning. Trail är ju relativt svårt att rida eftersom det innebär en hel del svårare moment med grindar och annat "skit" ;) Jag personligen väntar med den tills jag fått bra kontroll på alla gångarter.

Haha, jag måste erkänna att jag lyfta rejält på ögonbrynen när jag läste "Pleasure är en värdelös tråkig klass.." :D Å nej, en till western-hatare tänkte jag! Men jag hade fel, tacka gudarna för det!
vakna du till :D;)

KL.. (eller vad det heter.)

Det är kul att se hur de olika grenarna ter sig intresannta. När jag var ny i western-träsket så var det barrelrace och pole bending som var roligt. Full patte och hej vad det går. Efter ett tag så började jag, i takt med att kunkapen ökade intressera mig för andra grenar. Reining och speciellt ko-klasserna är det som jag är fet-torsk på nu. Barrelrace är fortfarande roligt att titta på, men inte som förr. Pleasure var under lång tid en lätt gäspning tyckte jag, men i takt med att man börjar förstå svårigheten med detta så ökar intresset. Inte så att jag kommer börja satsa på det, men ändå intressant att titta på.

Problemet med Hunter är att jag troligen skulle skjutas om jag kom till start i den munderingen....... och med all rätt :-]

Haha, o jag var (trot eller ej :angel:) helsåld på ENBART reining och roping från början..... :rofl:

Det härliga är att det finns en klass för alla. Även om man ändrar sig på vägen :D

Haha, o jag var (trot eller ej :angel:) helsåld på ENBART reining och roping från början..... :rofl:

Det härliga är att det finns en klass för alla. Även om man ändrar sig på vägen :D

Visst är det bra att det finns mycket olika. Synd bara att gemeneman alltid? sammankopplar ridning med hoppning eller dresyr.

Vad värre är om jag ska tolka dig rätt..... du menar alltså att Jag kan komma att vrida mitt intresse och på sikt visa upp mig i hunterkläder? Nu blir jag lite rädd och nervös:D:D;)

PS: Det värsta är att du i dina inlägg inte sällan har rätt.... Nu kommer snart tårarna ;)

Visst är det bra att det finns mycket olika. Synd bara att gemeneman alltid? sammankopplar ridning med hoppning eller dresyr.

Vad värre är om jag ska tolka dig rätt..... du menar alltså att Jag kan komma att vrida mitt intresse och på sikt visa upp mig i hunterkläder? Nu blir jag lite rädd och nervös:D:D;)

PS: Det värsta är att du i dina inlägg inte sällan har rätt.... Nu kommer snart tårarna ;)

EN sak har jag lärt mig...man ska ALDRIG säga aldrig!

*mohahahahahaha* :D

Rida i stjärtlapp..!!! :eek:

Herrejisses...!! Jag skulle halka av i första svängen...:eek:

Det förstår jag med den baken ;)

KL
Som nybörjare fast med världens bästa tränare :p så har jag numera en ropingsadel och börjat träna lite trail. Att det blev en Dakota Hardseat Roping beror på att jag vill ha en rejäl sadel som håller för envisa unghästar som får åka med på släp.

Tänkte att jag så småningom ska klara en enkel trailtävling på lägsta nivå. Vi är hyfsade på grindöppning åt bägge håll, snurra runt i en liten fyrkant och backa i L går också bra men det där med att flytta hästen sidledes över en bom har vi inte hittat knappen till ännu .
Pleasure verkar för svårt än så länge, så långsamt vet jag inte om jag o hästen kan gå....

Det är kul i alla fall att få prova på något nytt efter så många år som hopp, dressyr o distansryttare. :p

Haha...då skulle du ha sett mig och räcermärsan när vi tävlade pleasure....:rofl:

Alla grenar inom westernridningen går tillbaka till boskaps och ranch arbete, bland annat skulle man kunna visa upp att hästen kunde förflytta sig långa sträckor i ett bekvämt tempo utan att bli uttröttad och ritten skulle vara ett nöje (pleasure) för ryttaren. Sedan kan man ju ha åsikter om dagens pleasure som inte har så mycket med den ursprungliga att göra, men det tänker jag inte ha här!

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 380
Relationer Egentligen borde gå och prata med någon professionell men jag kan inte klämma in det i mitt liv just nu. Jag behöver lite råd inför...
9 10 11
Svar
215
· Visningar
21 407
Senast: Lingonris
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 431
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar