Vad ar traditionellt pa julbordet?

Hemmagjorda köttbullar
Ugnsbakad Omelett med svampstuvning
Skinka
Rödbetssallad
Ägghalvor med en klick majonnäs och räkor
Revben
Prinskorv
Sill
Sillsallad
Korvar
Jansson
Potatissallad

Förut hade vi även ris a la Malta. Men det var bara min svågers föräldrar och mina föräldrar som åt det.
Jag tror det är allt vi har. Jag äter dock ingen fisk/räkor eller skinka.
 
Traditionellt finns det väl inte särskilt mycket färska grönsaker eftersom de inte fanns tillgängliga till jul. Men olika sorters kål (själv älskar jag rödkål med sirap, vinbärssaft och äpple), brysselkål (även om det råder delade meningar om dess smaklighet eller inte).

Jag minns mycket tydligt att min mormor hade potatis, rodbettor, lok, morotter, och kanske kal? Den minns jag helt enkelt inte, i sin matkallare under koksgolet. Det kan mycket val ha funnits andra gronsaker dar ocksa. Framemot varen's sattperiod var de gronsaker hon hade kvar inte sa himla fracha ... men hon gjorde fortfarade fantastiska matratter av dem.

Julskinkan så klart. Samt sill i minst 6 olika sorter, rödbetssallad, sillsallad, Jansson, revbensspjäll, potatisgratäng, öländska kroppkakor (gjorde på råriven potatis till motsats till småländska som är gjorda på kokt potatis), rullsylta och mycket mycket annat. Dock INTE lutfisk!

Den Svenska skinkan ar bestalld fran ett "tyskt" buchery i Portland. Revbensspjallen ligger i frysen, kottbullar ska rullas, Laxen ska gravas, sill finns har och pa namnda "tyska" buchery har de ocksa en uppsjo av Svensk sill. Jag planerar hart for Jansson, ABSOLUT inte lutfisk (ryyys:eek:) inte heller sillsallad da jag inte gillar det, men mycket rodbetts sallad (med apple) Kanske ocksa aggsallad och inlaggd rodkal med den legendariska Svenska kokta potatisen (fast vi har som tur ar farskpotatis har) och formodligen potatismos da det inte ar vanligt med kokt potatis har.
 
Jag haller pa att baka hart tunnbrod ... det ar ocksa ett maste till Jul, for annars blir det inget dopp i grytan. Jag har i och for sig anvant Judiskt Metzo brod, men det smakar ju helt annorlunda sa ska det vara riktigt maste jag baka.
Jag gillar inte alls hur den har degen ar, sa det blir nog en sats till ... och sa ska jag ivag och kopa siljans hart brod i runda skivor som finns i en affar i stan.

Palt blir det inte pa julbordet, min mamma och mormor gjorde alltid Vasterbottens palt, bade kokt och rariven potatis.;) Men det blir nog palt snart ocksa... Med skirat smor med MYCKET lok och lingonsylt for den som vill ha.:d
 
Jag haller pa att baka hart tunnbrod ... det ar ocksa ett maste till Jul, for annars blir det inget dopp i grytan. Jag har i och for sig anvant Judiskt Metzo brod, men det smakar ju helt annorlunda sa ska det vara riktigt maste jag baka.
Jag gillar inte alls hur den har degen ar, sa det blir nog en sats till ... och sa ska jag ivag och kopa siljans hart brod i runda skivor som finns i en affar i stan.

Palt blir det inte pa julbordet, min mamma och mormor gjorde alltid Vasterbottens palt, bade kokt och rariven potatis.;) Men det blir nog palt snart ocksa... Med skirat smor med MYCKET lok och lingonsylt for den som vill ha.:d
Hårt bröd till dopp i grytan? Här är traditionen att det är mjukt bröd, det suger ju upp vätskan, speciellt vörtbröd tror jag.

Åh vörtbröd! Det får du ha också! :d
 
jag har börjat göra en brysselkålsgratäng som hänger med på julbordet. tror inte vår familj brukar ha någon nämnvärd mängd grönsaker på julbordet. Möjligen någon sorts rivna morötter men jag har inte riktigt några klara minnesbilder av det.
 
Jag har nu misslyckats med forsta forsoket att baka tunnbrod. Det blev verkligen inte bra. Det var inget fel pa smaken, men konsistensen pa degen var, minst sagt, marklig🧐 Jag misstanker att det jag koper som Rye mjol kanske inte riktigt ar samma som man koper i Sverige.

By the way, var ar korn mjol pa Engelska? Det gar namligen inte att oversatta ... det blir bara "corn flour", och det vet jag ar fel.
 
Kom ju på att jag var på julbord med jobbet på Tyrolen förra veckan, som hade ett fantastiskt julbord, och dom hade följande sallader, grönsker, och vegetariska pajer:
  • Laxsallad med betor och senapsdressing (visserligen lax, men en sallad på betor är riktigt gott så man kan skippa laxen om man vill)
  • Tomatsallad (inte traditionellt enligt mig)
  • Grönkålssallad med västerbottendressing och rostade hasselnötter
  • Potatis- och gulbetssallad med västerbottenost
  • Rödbetor
  • Syltade kantareller
  • Cornichons, Saltgurka
  • Babyspenat, ädelost, mandlar och pumpa
  • Pickles
  • Rödbetssallad
  • Nobissallad med surdegskrutonger
  • Grönkålspaj med chévre, fikon och rostade hasselnötter
  • Päron- och ädelostpaj
  • Lättstuvad grönkål
  • Rostade rotfrukter med dilldressing
Så en del grönsaker på detta julbord (jag skulle dock inte rekommendera det till en vegetarian då köttdelen var 4 gånger så stor)
Läste "Laxsallad med betfor..."
Mvh "Hästskadad" 🤷‍♀️ :rofl:
 
Jag har nu misslyckats med forsta forsoket att baka tunnbrod. Det blev verkligen inte bra. Det var inget fel pa smaken, men konsistensen pa degen var, minst sagt, marklig🧐 Jag misstanker att det jag koper som Rye mjol kanske inte riktigt ar samma som man koper i Sverige.

By the way, var ar korn mjol pa Engelska? Det gar namligen inte att oversatta ... det blir bara "corn flour", och det vet jag ar fel.
Korn är barley, så barley flour/barley meal beroende på andelen fullkorn.
 
Korn är barley, så barley flour/barley meal beroende på andelen fullkorn.

Tack! Nu vet jag vad jag ska leta efter!
Meal ar bara mindre fint malen mjol ... ibland ar skillnaden stor ibland inte ... sa jag gissar att jag bara helt enkelt kor pa mjol. Den finaste malda produkten. Skillnaden ar stor mellan corn meal och corn flour ... men det beror helt pa mjolsort hur stor skillnaden ar ... eller pa vilken kvarn som malt det.
 
Tack! Nu vet jag vad jag ska leta efter!
Meal ar bara mindre fint malen mjol ... ibland ar skillnaden stor ibland inte ... sa jag gissar att jag bara helt enkelt kor pa mjol. Den finaste malda produkten. Skillnaden ar stor mellan corn meal och corn flour ... men det beror helt pa mjolsort hur stor skillnaden ar ... eller pa vilken kvarn som malt det.

När man bakar med kornmjöl brukar det vara fullkornsmjöl man använder. 🙂
 
När man bakar med kornmjöl brukar det vara fullkornsmjöl man använder. 🙂

All mjol av barley ar fullkorns mjol ... om jag skulle kopa barley meal, ar det mer som grova skorpsmulor, det ar allts valdigt grovmalet och passar battre i en sallad an i en bakad produkt ... precis som corn meal (Majs meal) for er som vet.
 
Långkål! Vi brukar ha julsallad också med riven vitkål, rödkål och russin och apelsin. God, julig och bidrar med lite färg och grönsakskänsla på julbordet.
 
Eftersom alla rätterna är kål, så undrar jag om inte rotsakerna ansågs fina nog eftersom de också traditionellt sett borde funnits kvar av vid denna årstid? Och varför har vi inte lingon på julbordet när det är så vanligt som c-vitaminkälla till andra vinterrätter?

Morot finns iofs i någon/några av sillinläggningarna, så det kanske får anses räcka. 🤔
I Finland äter man traditionellt kålrotslåda, morotslåda och potatislåda till skinkan.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 895
Senast: Huggorm
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 674
Senast: 95johsv
·
Samhälle https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/ar-sa-klart-valdigt-olyckligt-pa-alla-vis/ What the ever fucking hell?!? Hur kan...
2
Svar
26
· Visningar
2 554
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp