Vad ar traditionellt pa julbordet?

Fast potatis har vi ju i Janssons.
Javisst! Jag tänkte inte riktigt på potatis (då vi inte äter dess rot som med andra rotsaker, utan det är stamknölarna vi äter. Slut på nörderier :angel:). När grönsaker efterfrågas i ts (och det finns en separat tråd om jansson) så är inte potatis det första jag tänker på även om det tekniskt räknas dit.
 
Javisst! Jag tänkte inte riktigt på potatis (då vi inte äter dess rot som med andra rotsaker, utan det är stamknölarna vi äter. Slut på nörderier :angel:). När grönsaker efterfrågas i ts (och det finns en separat tråd om jansson) så är inte potatis det första jag tänker på även om det tekniskt räknas dit.
I daglig tal så säger man väl att det är en rotsak? 💁‍♀️
 
Det är stor skillnad! Här äts det endast gubbröra och i min värld görs den på:
1. Ägg
2. Rödlök
3. Gräslök (mycket viktigt att ha båda sorters lök, jag lärde mig det av en restaurang i Falun - helheten blir större än delarna)
4. Creme fraiche
5. Ansjovis
6. Dill (även om jag personligen överlever utan)
7. Svartpeppar och salt om det behövs
Jo, det har förekommit någon mindre släktfejd om huruvida nubbesalladen ska ha sill eller matjes. Sillfallangen gick segrande ur detta.
I daglig tal så säger man väl att det är en rotsak? 💁‍♀️
ja, sorry min nördhjärna.

Men överlag är det ju en tråd om grönsaker och jag skulle verkligen inte tänka på jansson som en grönsaksrätt. :p
 
Jo, nubbesallad är lite på liv och död i vår släkt. Men det var inte samma år som pojkvännen som dräpt någon med yxa blev portad från firandet. :cool:

Juldramat. :meh:

Det var värre än våra släkt-jular. De dominerades av diverse passiv-aggressiva utbyten och mammas årliga utbrott pga stress med förberedelserna innan släkten anlänt :D

Nej, jag väljer idag att fira jul själv med katten ;) Släktkalas hoppar jag över! :laugh:
 
Det var värre än våra släkt-jular. De dominerades av diverse passiv-aggressiva utbyten och mammas årliga utbrott pga stress med förberedelserna innan släkten anlänt :D

Nej, jag väljer idag att fira jul själv med katten ;) Släktkalas hoppar jag över! :laugh:
Känner igen det inslaget med. :cautious:

Jag skippar också släktkalas. Alldeles för komplicerat även om jag har fina minnen också.
 
Det var värre än våra släkt-jular. De dominerades av diverse passiv-aggressiva utbyten och mammas årliga utbrott pga stress med förberedelserna innan släkten anlänt :D

Nej, jag väljer idag att fira jul själv med katten ;) Släktkalas hoppar jag över! :laugh:
Huh! Jag får kliande utslag bara av att föreställa mig att samla ihop släkten för julfirande. Där A inte pratar med B pga X och C inte kan vara i samma rum som D pga Y. Nej, tacka vet jag våra lugna sköna jular med bara vi, svärföräldrarna och ev min mamma. Och eftersom vi bor granne med svärföräldrarna umgås vi inte ens hela dagen. :laugh:
 
[...]



Agg halvor har jag sett (och haft!) pa manga bord ... dock aldrig pa Julbordet.
Ägghalvor är standard på nästintill alla restaurangjulbord vågar jag påstå. Varianten som @Gnist postade bild på är nog den vanligaste, men den går att variera hur mycket som helst. (Hittade för övrigt en intressant artikel om ägghalvornas historia på smörgåsbord och julbord.) Jävligt gott har en vegansk variant av ägghalvor "...till påsk eller jul". Så jag tror att vi kan konstatera att ägghalvor är ett självklart inslag på julbordet. Därmed inte sagt att de finns på alla julbord (eller att du "måste" ha dem på ditt:)).

Julbordet är ju egentligen ett traditionellt smörgåsbord där man lagt till en del saker som förknippas med julen och tagit bort andra som inte gick att få fatt på under vintern. En del rätter, t ex sill och ost, har kunnat förvaras länge under lång tid och därför funnits på smörgåsbordet/julbordet oavsett årstid.

Julskinka, dopp i grytan, risgrynsgröt eller ris a la malta, äpplen, apelsiner och olika kålvarianter är väl typiska rätter som traditionellt har att göra med just julbordet eftersom man slaktade grisen inför jul, olika sorters kål och äpplen gick att få tag på, apelsinsäsongen i södra Europa är nu o s v. I en tid när hönsen ännu inte värpte vintertid kan vare sig omelett eller ägghalvor funnits på julbordet, men väl hört till smörgåsbordet andra tider på året. Men smörgåsbord/julbord har väl vuxit lite organiskt i och med att tiderna ändrats.
 
Förra årets vinnare på julbordet var en sallad som Lillgrådis tipsade om. Den var magisk. Jag ska leta recept sedan är inte hemma nu. Grönkålsbaserad.
 
Ägghalvor är standard på nästintill alla restaurangjulbord vågar jag påstå. Varianten som @Gnist postade bild på är nog den vanligaste, men den går att variera hur mycket som helst. (Hittade för övrigt en intressant artikel om ägghalvornas historia på smörgåsbord och julbord.) Jävligt gott har en vegansk variant av ägghalvor "...till påsk eller jul". Så jag tror att vi kan konstatera att ägghalvor är ett självklart inslag på julbordet. Därmed inte sagt att de finns på alla julbord (eller att du "måste" ha dem på ditt:)).

Julbordet är ju egentligen ett traditionellt smörgåsbord där man lagt till en del saker som förknippas med julen och tagit bort andra som inte gick att få fatt på under vintern. En del rätter, t ex sill och ost, har kunnat förvaras länge under lång tid och därför funnits på smörgåsbordet/julbordet oavsett årstid.

Julskinka, dopp i grytan, risgrynsgröt eller ris a la malta, äpplen, apelsiner och olika kålvarianter är väl typiska rätter som traditionellt har att göra med just julbordet eftersom man slaktade grisen inför jul, olika sorters kål och äpplen gick att få tag på, apelsinsäsongen i södra Europa är nu o s v. I en tid när hönsen ännu inte värpte vintertid kan vare sig omelett eller ägghalvor funnits på julbordet, men väl hört till smörgåsbordet andra tider på året. Men smörgåsbord/julbord har väl vuxit lite organiskt i och med att tiderna ändrats.

Jag införde dem på vårt julbord och tom min ärkekonservativa ingifta morbror åt av dem! Första gången jag gjorde dem trodde jag aldrig att de skulle gå åt :up:

Min släkt är/var EXTREMT konservativ matmässigt och nymodigheter gjorde sig generellt icke besvär :D
 
Jag ska berätta om sillsalladen nu. Som mamma, mormor, och förut även mormors mor envisades med. En tradition som jag vägrar.

Den innehåller:
Kokt potatis
Inlagd rödbeta
Sill
Äpple
Lök

Som tillbehör tar man en klick vispad grädde på, och sen strösocker.

Ugh, känner mig illamående bara jag tänker på det. Sill. Med grädde och socker.

😭
 
Ägghalvor är standard på nästintill alla restaurangjulbord vågar jag påstå. Varianten som @Gnist postade bild på är nog den vanligaste, men den går att variera hur mycket som helst. (Hittade för övrigt en intressant artikel om ägghalvornas historia på smörgåsbord och julbord.) Jävligt gott har en vegansk variant av ägghalvor "...till påsk eller jul". Så jag tror att vi kan konstatera att ägghalvor är ett självklart inslag på julbordet. Därmed inte sagt att de finns på alla julbord (eller att du "måste" ha dem på ditt:)).

Julbordet är ju egentligen ett traditionellt smörgåsbord där man lagt till en del saker som förknippas med julen och tagit bort andra som inte gick att få fatt på under vintern. En del rätter, t ex sill och ost, har kunnat förvaras länge under lång tid och därför funnits på smörgåsbordet/julbordet oavsett årstid.

Julskinka, dopp i grytan, risgrynsgröt eller ris a la malta, äpplen, apelsiner och olika kålvarianter är väl typiska rätter som traditionellt har att göra med just julbordet eftersom man slaktade grisen inför jul, olika sorters kål och äpplen gick att få tag på, apelsinsäsongen i södra Europa är nu o s v. I en tid när hönsen ännu inte värpte vintertid kan vare sig omelett eller ägghalvor funnits på julbordet, men väl hört till smörgåsbordet andra tider på året. Men smörgåsbord/julbord har väl vuxit lite organiskt i och med att tiderna ändrats.

Sjalvklart ser ett traditionellt julbord i dag helt annorlunda ut an de flesta gjorde pa -80 talet nar jag flyttade ut ur Sverige ... eller annu langre sedan nar jag vaxte upp. Jag forsoker nog mest aterskapa det som FOR MIG ar ett traditionellt julbord ... annars kan jag ju lika garna ta ... :jawdrop: kalkonen som ligger i frysen :crazy: I dag ar val kalkon lika vanlig pa julbordet som har nastan.;)
 
Jag ska berätta om sillsalladen nu. Som mamma, mormor, och förut även mormors mor envisades med. En tradition som jag vägrar.

Den innehåller:
Kokt potatis
Inlagd rödbeta
Sill
Äpple
Lök

Som tillbehör tar man en klick vispad grädde på, och sen strösocker.

Ugh, känner mig illamående bara jag tänker på det. Sill. Med grädde och socker.

😭

Eh... du har alltså smakat på det och överlevt?! O_o
 
Jag ska berätta om sillsalladen nu. Som mamma, mormor, och förut även mormors mor envisades med. En tradition som jag vägrar.

Den innehåller:
Kokt potatis
Inlagd rödbeta
Sill
Äpple
Lök

Som tillbehör tar man en klick vispad grädde på, och sen strösocker.

Ugh, känner mig illamående bara jag tänker på det. Sill. Med grädde och socker.

😭

DET ar vinnar receptet ... och precis som jag minns Mamma's sillsallad pa julbordet. :eek:
 
Jag ska berätta om sillsalladen nu. Som mamma, mormor, och förut även mormors mor envisades med. En tradition som jag vägrar.

Den innehåller:
Kokt potatis
Inlagd rödbeta
Sill
Äpple
Lök

Som tillbehör tar man en klick vispad grädde på, och sen strösocker.

Ugh, känner mig illamående bara jag tänker på det. Sill. Med grädde och socker.

😭
Alltså, det tror jag är samma innehåll som svärmors sillsallad (jag äter den inte själv eftersom jag inte tycker om sill) och visst, det brukar stå vispgrädde vid sidan för den som vill. Men inte vispad. Och inte socker!??? :crazy::wtf:
 
Alltså, det tror jag är samma innehåll som svärmors sillsallad (jag äter den inte själv eftersom jag inte tycker om sill) och visst, det brukar stå vispgrädde vid sidan för den som vill. Men inte vispad. Och inte socker!??? :crazy::wtf:

Jag misstänker att rätten är mycket gammal, från den tiden man gjorde allt möjligt med socker för att det var nytt och spännande och lyxigt. Typ sent 1700-tal tidigt 1800-tal.
 
Det var värre än våra släkt-jular. De dominerades av diverse passiv-aggressiva utbyten och mammas årliga utbrott pga stress med förberedelserna innan släkten anlänt :D

Nej, jag väljer idag att fira jul själv med katten ;) Släktkalas hoppar jag över! :laugh:
Jag saknar nästan våra Norénjular med någon som blev för full, någon som grät och någon som var bitter. Eller kombinationer av ovanstående. Kryddat med en tävling om vem som var Den Bästa Mamman och en touch av illa dolt skryt om pengar. Det var liksom lite mer liv då.

Förra året var en bubblare när exet, nya partnern och hans barn skulle träffas för första gången samtidigt som mina föräldrar var med. Men nej det var inte ens lite stelt. Pappa drog inga olämpliga skuskskämt (hans sociala känselspröt är helt snaggade) och mamma (med samma "frisyr") kände inte att hon behövde vuxenuppfostra någon av oss.

Min son kommer kanske växa upp helt utan den känslan av stress, höga förväntningar och lätt ångest som är en så viktig del av Äkta Julstämning 😞
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 895
Senast: Huggorm
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 674
Senast: 95johsv
·
Samhälle https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/ar-sa-klart-valdigt-olyckligt-pa-alla-vis/ What the ever fucking hell?!? Hur kan...
2
Svar
26
· Visningar
2 554
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp