Nu kan jag inte tala för den handläggaren, men vi brukar säga att det ska vara ”exakt” för att det inte ska bli problem i det land kunden ska resa till (vilket det kan bli när namnteckningen inte är tillräckligt lik, även för barn). Generellt finns det mer förståelse för att barn inte skriver likadant alltid, men vi måste ändå vara tydliga med att det ska vara ”exakt samma” just för att minska risken för problem.Jag tycker överhuvudtaget att det är konstigt att de tar passfoto på så små barn (under 1 år). De ändrar sig så snabbt att det blir helt omöjligt att känna igen dem via passbilden i slutet på passets giltighetstid. Jag har för mig att man inte gjorde det förr just p.g.a. den orsaken.
Jag hade en lustig upplevelse när vi skulle skaffa pass till dottern som då var 6 år. När vi beställde passet så fick dottern skriva sin namnteckning m.h.a. en dator och en "penna" på en skärm. När jag sen hämtade våra pass var hon inte med. I passet hade de tryckt namnteckningen hon skrivit och så fick jag instruktioner om att hon var tvungen att skriva namnteckningen EXAKT likadant i passet med bläckpenna. Hon var 6 år och skrev aldrig sitt namn likadant två gånger på raken. Ibland hamnade bokstäver spegelvänt och ibland rätt. En hejvild blandning av versaler och gemener för att inte tala om att handstilen inte var speciellt stabil. Och så bara ett försök att skriva det exakt likadant som hon hade gjort en månad tidigare. Totalt vansinne!