Vad ar traditionellt pa julbordet?

Jag har nu misslyckats med forsta forsoket att baka tunnbrod. Det blev verkligen inte bra. Det var inget fel pa smaken, men konsistensen pa degen var, minst sagt, marklig🧐 Jag misstanker att det jag koper som Rye mjol kanske inte riktigt ar samma som man koper i Sverige.

By the way, var ar korn mjol pa Engelska? Det gar namligen inte att oversatta ... det blir bara "corn flour", och det vet jag ar fel.
Korn är barley.

Tunnbröd är svårt, man ska upp i riktigt höga temperaturer. Men har du varmluftsugn borde det kunna funka.

Det kanske också går att höra med judiska amerikaner som bakar matza hur dom gör, det är nästan exakt samma sorts bröd.
 

Bifogade filer

  • 250px-Machine-made_Shmura_Matzo.jpg
    250px-Machine-made_Shmura_Matzo.jpg
    14,6 KB · Visningar: 15
Ja, precis! Varför använder vi inga rotsaker på julbordet här också? Känns otippat med tanke på att tillgången borde varit okej.
Vi har alltid haft kålrotslåda, tips till ts! Men ganska tungt och inte så lätt och fräscht kanske. Vet inte var receptet kommer ifrån, men inget finskt påbrå i släkten (alla är från Värmland 😂) men det har varit med den minst min mormor iaf, troligen längre.
 
Korn är barley.

Tunnbröd är svårt, man ska upp i riktigt höga temperaturer. Men har du varmluftsugn borde det kunna funka.

Det kanske också går att höra med judiska amerikaner som bakar matza hur dom gör, det är nästan exakt samma sorts bröd.

Jag har anvant Matzo till dopp i grytan de ar ingen kommit fran Sverige eller jag har hittat ett bra recept att baka. Matzo ar tyvarr ganska stor skillnad, bade i kryddning och i "texture" nar man bloter det. Jag har bakat forut, men har inget recept kvar och det ar sa lange sedan att jag inte alls kommer ihag. Jag far ge mig pa't igen med nya friska tag. :p
 
Jag har anvant Matzo till dopp i grytan de ar ingen kommit fran Sverige eller jag har hittat ett bra recept att baka. Matzo ar tyvarr ganska stor skillnad, bade i kryddning och i "texture" nar man bloter det. Jag har bakat forut, men har inget recept kvar och det ar sa lange sedan att jag inte alls kommer ihag. Jag far ge mig pa't igen med nya friska tag. :p
Jag tänkte mer hur dom gör med inställningarna på ugnen :). Vilken temperatur och så.
 
Nu ar rodkalen "picklad" med julkryddor. Mjol inforskaffat till tunnbrodsbak, men har inte tid i veckorna att baka. Anna's Pepparkakor inkopta, rodbettorna ar redo for en lag och skinkan bestalld, sedan ska jag bara baka och grilljera den. Jag gar in i minst en affar varje dag😬 (Fast att ga in ar inte nagot problem ... det uppstar nar jag gar ut med mer an jag tankt ... varje dag 😖 Naja, det jag hinner hamnar pa julbordet, resten far helt enkelt vara!
 
Ägghalvor med någon topping måste vara med. Förslag på topping: räka med lite majonnäs och dillkvist, en tesked rom, kaviar (om ni har IKEA i närheten finns det där) och dillkvist.

Jag gjorde skagenröra och hade på ägghalvor en gång. Blev mycket uppskattat. Eftersom jag inte gillar dill ersätter jag den med gräslök när jag kan. Mycket godare.
 
Ägghalvor med någon topping måste vara med. Förslag på topping: räka med lite majonnäs och dillkvist, en tesked rom, kaviar (om ni har IKEA i närheten finns det där) och dillkvist.

Jag gjorde skagenröra och hade på ägghalvor en gång. Blev mycket uppskattat. Eftersom jag inte gillar dill ersätter jag den med gräslök när jag kan. Mycket godare.
Håller med, ägghalvor är ett måste! :)
 
Jag har aldrig ens sett agghalvor pa ett julbord ... daremot en aggsallad 🤔 Nu far jag bara fundera pa hur man gor den och om den verkligen behovs.
 
Jag har aldrig ens sett agghalvor pa ett julbord ... daremot en aggsallad 🤔 Nu far jag bara fundera pa hur man gor den och om den verkligen behovs.
Nubbesallad är julbordets ryggrad! :love: Självklart ska ni ha det. Den godaste sill du kan uppbringa, ägg, potatis, gräslök, dill, crème fraîche, majonnäs, senap, salt och peppar. Allt som är bitar skuret i samma, lilla, storlek. Och det måste finnas kopiösa mängder för alla älskar den. I min släkt är/var nubbesalladen, jansson och skinkan lika viktiga och uppbar tillsammans den ärevördiga vickningen.
 
Jag har aldrig ens sett agghalvor pa ett julbord ... daremot en aggsallad 🤔 Nu far jag bara fundera pa hur man gor den och om den verkligen behovs.
Aldrig varit på ett julbord där ägghalvor INTE finns :D
Om inte annat så är det ju väldigt lätta att göra, vi brukar ha nån romsås och en räka på, men det räcker ju som sagt med en klick citronmajonnäs, en räka och dill.
 
Nubbesallad är julbordets ryggrad! :love: Självklart ska ni ha det. Den godaste sill du kan uppbringa, ägg, potatis, gräslök, dill, crème fraîche, majonnäs, senap, salt och peppar. Allt som är bitar skuret i samma, lilla, storlek. Och det måste finnas kopiösa mängder för alla älskar den. I min släkt är/var nubbesalladen, jansson och skinkan lika viktiga och uppbar tillsammans den ärevördiga vickningen.

Da vi inte har nagon nubbe ... vi har aldrig varit sa fortjusta i nubbe sa vi avstar mycket garna (Det far bli mer vin och ol istallet :p) och gasterna ar alla Amerikaner (som ar mycket noga med att de ar Svenskattlingar och vill veta ALLT om Sverige) sa nagon nubbe blir det inte ... och nubbesallad ser precis ut att ha de ingredienser det ar i sillsalladen jag inte gillar.🤔


Agg halvor har jag sett (och haft!) pa manga bord ... dock aldrig pa Julbordet.
 
J
Da vi inte har nagon nubbe ... vi har aldrig varit sa fortjusta i nubbe sa vi avstar mycket garna (Det far bli mer vin och ol istallet :p) och gasterna ar alla Amerikaner (som ar mycket noga med att de ar Svenskattlingar och vill veta ALLT om Sverige) sa nagon nubbe blir det inte ... och nubbesallad ser precis ut att ha de ingredienser det ar i sillsalladen jag inte gillar.🤔



Agg halvor har jag sett (och haft!) pa manga bord ... dock aldrig pa Julbordet.
ja, jag äter nubbesallad helt utan att dricka nubbe. Men du har rätt! Jag har aldrig fattat skillnaden mellan nubbesallad, gubbröra och sillsallad.
 
J

ja, jag äter nubbesallad helt utan att dricka nubbe. Men du har rätt! Jag har aldrig fattat skillnaden mellan nubbesallad, gubbröra och sillsallad.

Det är stor skillnad! Här äts det endast gubbröra och i min värld görs den på:
1. Ägg
2. Rödlök
3. Gräslök (mycket viktigt att ha båda sorters lök, jag lärde mig det av en restaurang i Falun - helheten blir större än delarna)
4. Creme fraiche
5. Ansjovis
6. Dill (även om jag personligen överlever utan)
7. Svartpeppar och salt om det behövs
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 895
Senast: Huggorm
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 674
Senast: 95johsv
·
Samhälle https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/ar-sa-klart-valdigt-olyckligt-pa-alla-vis/ What the ever fucking hell?!? Hur kan...
2
Svar
26
· Visningar
2 554
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp