Vad ar traditionellt pa julbordet?

Jag saknar nästan våra Norénjular med någon som blev för full, någon som grät och någon som var bitter. Eller kombinationer av ovanstående. Kryddat med en tävling om vem som var Den Bästa Mamman och en touch av illa dolt skryt om pengar. Det var liksom lite mer liv då.

Förra året var en bubblare när exet, nya partnern och hans barn skulle träffas för första gången samtidigt som mina föräldrar var med. Men nej det var inte ens lite stelt. Pappa drog inga olämpliga skuskskämt (hans sociala känselspröt är helt snaggade) och mamma (med samma "frisyr") kände inte att hon behövde vuxenuppfostra någon av oss.

Min son kommer kanske växa upp helt utan den känslan av stress, höga förväntningar och lätt ångest som är en så viktig del av Äkta Julstämning 😞

Åh, det glömde jag... en av mina äldre kusiner blev oftast alldeles för full. Det var aldrig tårar här men bitterheten stod verkligen som spön i backen (inte från mina föräldrar dock utan från delar av släkten).

Ack vilka minnen :D
 
Om jag bara kan slingra mig ur julen, så... pressylta som jag är den enda som älskar. Helst också griljerad grisfot som är i princip omöjligt att hitta i dessa tider. Jag (återigen om jag är ensam) har bestämt mig för att hoppa Jansson trots Janssontråden eftersom jag verkligen inte gillar Jansson. Har älgfärs i frysen så funderar på att göra köttbullar. En gång i världen var även ål en självklarhet, nu är den lika självklart verboten.

Jular är så jäkla jobbiga, folk är övertrötta och stressade och eftersom den sidan av familjen skriker och bråkar - för att sedan lugna ner sig och glömma allt medan jag sitter och skakar. När det fanns barn i familjen så var det ok, men nej tack. Suck, om jag bara kan inte åka till julidyllen med snö och ett rött hus med vita knutar i Roslagen, facklor och kärve uppsatt. Samt gröt till tomten på kvällen. Och naturligtvis en julgran tagen från egna skogen. :meh:
 
Nu inser jag fördelen med att halva min släkt är superduperkristen.

Jag har aldrig sett en full människa på julafton. Det finns ingen nubbe på vårt bord. Det finns öl, men den dricks med oerhörd måtta. Jag har aldrig sett ett släktbråk på julafton heller (det dramat sparar dom till andra tillfällen haha).

Första gången jag såg mina föräldrar berusade var när vi åkte till utomlands för att fira pappas 50-års dag och både jag och mitt syskon var vuxna då.

Så julen är bara god mat och mys för mig, jag fortsätter själv den traditionen. Jag är aldrig berusad framför mitt barn.
 
Avskyr också Jansson. Vad är grejen med att kombinera rötna fiskar med allt möjligt?

Jag äter dock krämiga sillar, 1-2 bitar, sen blir det för äckligt.
 
Utan någon superduperkristen familj har inte jag heller upplevt fylla eller gräl på julafton, inte mer än det vanliga när vi ungar inte höll sams hela tiden. Sprit tror jag aldrig förekom, knappt öl och ingen dramatik. God mat, umgänge, julklappar och mycket lek utomhus i snön.

Vägrar Jansson och övriga fiskrätter. :yuck:

Numera är min jultradition att jag oftast jobbar, även den här julen, så ingen släkt och inga vänner utan jobb, sova och ta hand om djuren men så slipper jag all julstress också. :up:
 
Helt ärligt... den fulla kusinen var aldrig något problem. Värre var det passiv-aggressiva utbytet mellan andra släktingar, det är främst det som gjort att jag inte är intresserad av släktkalas.

Det var kalas inkl sprit här sedan jag var lite (jag är ju av bondesläkt på pappas sida, dvs det är och var nubbe till kalasen) men det är inget som stört min uppväxt. Det har aldrig varit bråk här pga alkohol (det klarade de nyktra av så bra så :grin:).

Plus att Gångabergstomten var alltid mer eller mindre marinerad :angel: 😂
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 895
Senast: Huggorm
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 674
Senast: 95johsv
·
Samhälle https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/ar-sa-klart-valdigt-olyckligt-pa-alla-vis/ What the ever fucking hell?!? Hur kan...
2
Svar
26
· Visningar
2 554
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp