Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

Jo BoGi var utlånad till en ponnyryttare under lite mindre än ett år, en ryttare som då red upp honom i dressyr från ingeting till FEI under det här året. Samma ryttare tränade 'även lite hoppning och det gick mycket bra och han hoppades mest för kul men bra.

Ponnyryttaren som fö hade vunnit SM i ponnydressyr var mycket förtjust i hur han var lättriden och utvecklingsbar och hon har tävlat honom upp i FEI klasser med plac och höga %.

Nu blev det hela tvärstopp av anledning som vi inte tar här, men utan tvekan var han en begåvning under ryttare.
Jamen det där vet jag allt om, det var ingen nyhet, däremot gällde det eventuella placeringar i tävlingar, där hittar jag inget:confused:
Jag hoppar lätt 1.30 m hemma på min hingst, men det är något helt annorlunda att tävla helg efter helg./Madde

Jamen det där vet jag allt om, det var ingen nyhet, däremot gällde det eventuella placeringar i tävlingar, där hittar jag inget:confused:
Jag hoppar lätt 1.30 m hemma på min hingst, men det är något helt annorlunda att tävla helg efter helg./Madde

Har du anmält din hingst till premieringen?

han har lic. nr Lic.nr: 223823

Försök igen,

Jar har suttit och studerat stammar på våra Rp hingstar...:angel:

fy vad skit man får för att man tar fram WPB eller korsningsponnyer som många säger.
Nu har jag för tillfället två stycken hingstar e: welsh hingst u: Rp sto...

I dom flesta Rp hingstars stam finns det welsh blod. Så varför dömma dom som använder sig av godkända presterande ej Rp hingstar?
Welsh blodet finns ju ändå i Rp aveln.?!

Jag kan förstå när det gäller udda korsningar. Men när det gäller samma korsningar som redan finns och framför allt när man använder sig utav presterande individer?!

Jag som uppfödare satsar ju seriöst på min avel då jag vill få sålt eller få bra resultat på mina avkommor. Och med det vill jag säga att det inte lönar sig för mig att använda "skräp" hingstar som en del säger.
Och om jag sedan väljer att registrera min avkomma som WPB säger INGET om hur bra eller dålig han är.
JAG även om det är en Rp hingst eller WPB hingst skulle ALDRIG avla på en individ som inte tillför aveln något eller presterar.

Jag tycker en del kastar sten i glashus.

Kan vi inte försöka enas om att vi i alla fall har samma mål? Dvs förbättra den svenska ponny aveln (kalla den vad ni vill WPB, Rp, korsningsponny mm).

Det här är en av de hingstar som avelsvärderats e. Timjan.
Timjan är ju en av de ytterst få welshhingstar som lämnat avkommor med meriter i sporten ända upp på EM nivå.

Tråkigt nog har det inte gått vägen, ingen har blivit godkänd och den kanske bästa av dem Tim skulle egentligen ha visats som treåring men var så besvärlig som hingst att han en dag kastrerades i vredesmod.

Ja och så står vi där inom Svensk ridponnyavel utan en godkänd son till Timjan, vi har Hotshot som är bra utan tvekan prestationsmässigt och allroundbegåvad utan att riktigt hållt "det yttersta".

Hot Shot fick vid avelsvärdering på tok för låga exteriörpoäng för att kunna verka som ridponnyhingst, hans bruksprov var däremot riktigt bra och testryttarna tyckte kanske inte han var det absolut bästa att rida men dom förutspådde honomm en god karriär som sportponny.
Vid bruksprovet spelar utbildningen en stor roll och Hotshot hade inte kostats på proffsutbildning då ägaren hade visat honom som ung och visste att några 40 poäng var inte att vänta. Till ASRP´s bruksprov var han därför visad/utbildad av ett BARN, ett duktigt barn som sedan tävlat honom väldigt bra.
Men förstås långtifrån med kunskap av vad en vuxen beridare har.

Nu aviseras att han blir welsh P/B hingst, ja det går ju bra men han blir då egentlig stoppad i ridponny avel--han kan lämna avkommor som inte kan användas i framtida Svensk ridponny som avelsmateriel (ivarjefall som det ser ut i dag).

Frågan är om inte Hot Shot borde betraktas av ASRP som att vårda ett KULTURARV och Timjanblodet kunde förvärvas vidare i den Svenska ridponnyn.
hans avelsvärdering
http://www.svehast.se/allm/avelsv02/index.htm

Det finns ett kulturarv till efter Timjan som heter Orchis Frivaldi. Han har placering i Msv A fälttävlan.

Jo jag "glömde bort" honom, ganska lågmält har det varit.

Hot Shot och han fick någorlunda lika omdömen och slutade sin avelsvärdering med avelsvärde klass 0.
http://www.svehast.se/allm/avelsv04/index.htm

Bra sporthingstar men som inte klarar exteriörkraven och av testryttarna inte fått godkännt.
(kanske bara ungar klarar av att rida dom ???)

Ridponny har ju redan från början haft samma kriterier att hingstarna skall hålla samma exteriöra nivå som renrashingstarna + då att dom skall ha mycket god ridbarhet och prestationsegenskaper.

Det här har fört med sig att nästan alla(undantag en) visade korsningshinstar med renrasponny hingstar som fäder inte nått exteriöra krav och ridbarhetskrav.

Det här är ju även ett "mordernt" problem i Tyskland och Holland, även där har dom stora ston och vill använda små welshhingstar men de welshhingstar som klarar av att lämna hög ridbarhet är lätt räknade.

I Holland har dom INGEN renrasig welshhingst i dag i ridponnyavel, i Tyskland används nästan enbart Gamlingarna--några nya har dom inte hittat med undantag av EN.

welshhingsten The Braes My Mobility som i år fått den godkända sonen FS Mr. Mobility som då har en ridponnymor och en halvblodsmormor.
mrmobi2.jpg

Mr Mobility var inte bara godkänd på premieringen utan även utsedd som premiehingst, nu väntar man väl med spänning på om han har hög ridbarhet och klarar sporten.

han har lic. nr Lic.nr: 223823

Försök igen,

Jag försökte och blev inte ett dugg imponerad!
2003 en vinst i LB dressyr....
2004 några placeringar i reg. dressyr,lägre nivå,
och långt bak i listan (10, 8, osv) på nån nationell tävling,
sen dess inget, nada.Alla gånger ridna av samma duktiga ryttare med SM-meriter.
Ingen start i hoppning eller fälttävlan.
Har dessutom letat förgäves efter resultat av andra godkända ridponnyhingstar, men lika magert där.(räknar inte Minotaurus som ridponny, han har ju mkt bra prestation i hoppning).
Jag är övertygad om att halvblodsuppfödare aldrig i livet skulle nöja sig med en hingst vars största merit tydligen är att den ger vackra avkommor och aldrig visar nån prestation själv, men inom svensk ridponnyavel går det tydligen alldeles utmärkt, och om man ifrågasätter det faktum anses man som besvärlig och får en klapp på huvudet *lilla vän, det här förstår du inte dig på, vi avelsexperter vet naturligtvis mkt bättre*. Är det underligt att folk söker sig till andra föreningar? :banana: :banana: :banana:

Vad jag var ute efter är att han är noterad i sporten och inte onoterad.

Det är väl ingen hemlighet att just denna hingst har varit renodlad avelshingst och inte någon sportponny. Vad som var lite imponerande att det gick att utbilda denna hingst så snabbt och att han på kort tid kunde konkurrera. Hade han sålts till en ponnyryttare så hade han troligtvis varit i nivå med de bästa--men då inte varit tillgänglig för avel.

Denna hingst kommer från en avelsförening som hade sådana hingstar på den tiden, något som dom inte har i dag.

I dag utbildas och tävlas alla deras unga hingstar eftersom aveln har gått åt det hållet att man vill se hingstarnas prestationer i sporten.

Resultatet är att det gått över förväntan att utbilda de korade tre¨årshingstarna och snabbt har deras värde som sportponnyer överstigit deras värde som avelsdjur och de har sålts som sportponnyer och hamnat utanför avelsboxen antingen kastrerade eller hos ponnyföräldrar som inte vågar sig på avel.

Så denna avelsförening har lite bekymmer i dag och stoägarna är därför snabba att använda de nykorade tre/fyra/ fem åringarna som oftast är i avel under utbildningstiden, men om dom är bra försvinner till sporten.

Det här är ett problem i sportponnyavel, förhållandevis lite pengar som inkomster av en bra hingst i avel stora värden för en bra inbdivid i sporten.

Stuterier som förmår att behålla sina hingstar i avel och samtidigt låta dem tävla på hög nivå är endast ett fåtal och förstås en riktigt bra komersiell hit som säkert får efterföljare.

Just aktuell hingst har haft ston egentligen enbart på sitt utseende och ett bra brukstest som ung, och att han snabbt visade att han nedärvde sitt god exteriör och rörelsemönster.

Men tiden går och avkommorna blir äldre, just denna hingst som ärvt ner sig bra exteriört--lämnar vackra typriktiga ponnyer har exporterat många avkommor till Amerika där man vill ha lite tuyp "barbiedockor" och väldigt stor andel av hans döttrar har hamnat i avelsboxen.

De avkommor som tävlar i Holland är få men finns och börjar noteras i högre sport men just Holland och sportresultat på ponnyer är svårtillgänglig.

Däremot har några avkommor slipprat över gränsen till Tyskland och tävlas där, tyskarna har alla sina tävlingsresultat tillgängliga mot betalning.

Av den anledsningen kan man få en bättre bild av avkommorna via de Tyska resultaten trots att de handlar om relativt sett få avkommor så låg denna hingst på avkommornas vinstepengar rankad som nummer 250 av ca 3000 bedömda hingstar 2005 och i 2006 års statistik har jag fått muntlig info om att han klättrat uppåt--har inte ännu fått hem CD skivan och sett hur många placeringar. Avkommor har poäng i HOPPNING. (vinbstpengarna är intjänade av få individer men med betydande sportmeriter)

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Snälla du, börja inte igen nu, var ärlig och berätta vem du är. Är du hingstägaren eller dess ombud? Pinsamt att se inlägg på inlägg om denna hingst förträfflighet.
Och börja inte med det där igen om att hingsten gör sin sista säsong i sverige, detta hördes redan för 2 nej 3 säsonger sen, ta chansen och använd XXX innan han säljs till holland....................(Jag vet genom holländska bekanta orsaken varför han hamnade i sverige, så var lite ödmjuk, annars kanske jag avslöjar det...)
Så länge han får tillräckligt med ston (dvs cash för ägaren) i sverige lär han nog finnas kvar.
Eftersom du känner denna hingst så väl kanske du kan presentera alla hans resultat på tävlingsbanan?? Jag har nämligen inte hittat en enda start som denna hingst gjort under sina år i sverige......tala om prestationsavel.....pinsamt!/Madde

:bow: :bow: :bow:

Är det någon som vet hur många hingstar som är anmälda till premieringen.

Det är väl inte speciellt konstigt att Veronas Bo-Gi har en massa avkommor i sina första kullar som visar framfötterna nu! Stora kullar och igentiligen ingen konkurrans alls bland de andra ridponnyhingstarna.
Nu därimot har det kommit in så många ridponnyhingstar som är välstammade och ger Bo-Gi bra konkurrans. Nu får vi se om 2-4 år om hans avkommor ligger i topp eller om det blir mer utblandat så de nya hingstarna tar hem priserna i championaten???

Det var med glädje man kunde läsa att betäckningarna var mer utspridda över fler hingstar.
Förvånande är att inte stoägarna är mer pålästa. Jag använde mig av en "avelsrådgivare" inom ridponny sverige mest för att det var så många som sa att hon/han kunde allt, och någon mer korrumperad rådgivning har jag aldrig fått.
Där talades det verkligen illa om flera av våra ridponnyhingstar. Jag försökte glömma de råden jag fick och går efter eget huvud nu har jag ett sto dräktigt.
Visst är det konstigt att man inte kan få lite hjälp och råd utan att någon ska tala illa om andra som är konkurrenter.
Jag sökte också efter en Tysk hingst som gett så mycket inom hoppning men kunde inte finna något Det finns ett sto som heter Sunny 93 hon tog SM medalj 2006, hennes far heter Sunny Boy någonting, finns hans hingstlinje i Sverige och var kan man läsa om den hingsten?
Jag är intresserad av hoppavel inom ridponnyer, utan att använda halvblod eller renrashingstar.

Det här är ett problem i sportponnyavel, förhållandevis lite pengar som inkomster av en bra hingst i avel stora värden för en bra inbdivid i sporten.

Stuterier som förmår att behålla sina hingstar i avel och samtidigt låta dem tävla på hög nivå är endast ett fåtal och förstås en riktigt bra komersiell hit som säkert får efterföljare.

Det där Peråke är väl verkligen ett problem

Som äldre person o uppfödare till ridponnyer rids mina ponnyer in av vuxen person. Var hittar man sedan ponnyryttare (dessa goda cigarrer!) som kan vidareutbilda o tävla en 5åring? Jag har hitintills haft turen att kunna låna ut till ryttarkunniga föräldrar med duktiga barn - men det tar sin lilla tid, ska vi säga 2-3 år minst innan man ser resultat.

Förr fanns ju ponny-poolen? Existerar den fortfarande? I så fall är det väldigt tyst om den. Idén var väl jättebra?

Vad beträffar de UNGA hingstarna och deras prestationer (se fråga i annan tråd om hingstarnas prestationer) är det ju precis som Du säger, en av vuxen välutbildad godkänd unghingst med ett fåtal betäckningar, där är det snart en "ponnyfamilj" som rycker i den - ett par betäckningar per år via semin eller 250.000:- i plånboken!!! Och de köper INTE för att ha den i avel eftersom det inte är LÖNSAMT. Ev blir den också kastrerad.

För min del kan o vill jag inte hålla hingst - därför blir de kastrerade och många kanske tänker som jag gör? Men kanske många goda hingstämnen försvinner på den vägen?

Frågan är således vem håller hingst för tävling o sponsrar ev duktig ryttare med den år efter år - jo, stora stuterier i Tyskland eller i Holland. I Tyskland som jag är mest bekant med finns det drösar av duktiga ponnyryttare men även där som Du sagt, nyttjar man hingsten ett par år o sedan säljs den till sporten.

Pappan till en godkänd hingst i Sverige o en i Danmark är numera såld som sportponny,* efter ett par säsonger i aveln, denna pappa har kvalificerat sig till Bundeschampionet 2 ggr i BÅDE hoppning o dressyr men man har valt att tävla honom i dressyr och han har haft framgångar inom den disciplinen, en annan pappa till ett av mina ston är såld för att ingå i dressyrlandslaget i Belgien.

Unga söner till dessa hingstar kan väl ändå i viss mån sägas ha en "prestationsstam". men de har ju inte bevisat sin förärvning. SANT.

Jag förstår inte hur man i Sverige kan tänka sig att ha sverigeuppfödda prestationshingstar, vem hittar duktiga ponnyryttare (måste ju till flera eftersom duktiga ponnyryttare växer ur sin ponnytid) som år efter år tävlar dessa hingstar tills de nått SM eller hellre EM.

Nja, nu sponsrar jag ju ponnyryttare och mer än gärna för jag vill ha meriter på mina ston men att hålla hingst? NEJ

Blev lite flummigt det här tror jag - men huvudfrågan är ändå vem ska betala o hålla dessa ev blivande prestationshingstar - OCH VEM SKA RIDA O TÄVLA DEM???

Jo det här är problem och stressar nog alla Svenska ponnyhingsthållare.

Det leder även till att många bra ponnyhingstar kastreras och säljs som sportponnyer då uppfödarna inte har råd med dels köra hingsten genom premiering/bruksprov och för om man lyckas ha en hingst som man inte vet vad man skall ta sig till med.

Skall man föda upp ponnyer måste man ha pengar till att betäcka stona, mata och utbilda--unga snygga bra utbildade valacker, bra betalt.

Men låt oss inte grunna allt för djupt på det alla vi som beslutat att kastrera våra treårshingstar.

Helt nyligen avhölls ett stort arrangemang för alla ponnyhingstar i Tyskland.
Avelsföreningarna utser representanter som representerar varje avelsförening/ras och det tävlas om vackraste och bäst hoppande/bästa gångarter och utses Bundes´segrare.
Att vinna där är ÄROFULLT.
Lite kul att se ridponnyhingstar som representerar de olika avelsförbunden och i år fanns två ridponnyhingstar med i Boomer hingstlinje, som då ponybreeder frågade om.
Stort långt dokument som inleds med reglementen osv i oändlighet men längst bak startlista--och den är rolig att titta på.
http://www.pferd-aktuell.de/Anlage33267/KatalogFN-BundeshengstschauSportponys2007.pdf

peråke

Jag frågade aldrig om Boomer men fick veta att den hingst jag undrade över var e. Boomer. Jag känner till den hingst som här i Sverige för Boomers hingstlinje vidare och har sett honom "in Action" när han hoppar och har sett hans avkommor som finns på stuteriet där han står! Otroligt vilken förmåga!

Intressant att läsa om att det även fanns andra hignstar förutom Boomer fanns även Vita Nova's Hanassies hingstlinje i startfältet, kul när våra "svenska hingstlinjer" finns med på startlistan i Tyskland.

Det känns lite konstigt att man talar om att använda olika renrashingstar när det finns prestationshingstar som dessa i Sverige med fantastiskt hopp i blodet!

Jag har aldrig själv hållt hingst men har arbetat på stuteri i Holland och där är det lite mer industri, allt är till salu för rätt pris! Problemet man har i Holland är att man säljer sina hingstar och därefter blir dom kastrerade och används som sportponnyer.

Man har snabba generationsväxlingar i Holland men sedan använder man också de gamla godingarna.
Jag fick mailat till mig årets startlista för NWR premiering och det är otroligt att det är endast tre hingstlinjer eller kanske endast två som dominerar.
Det är Downland Folklores hingstlinje med VN Hanassie gren eller hans helbrors VN Golden Boris som är överlägsen på startlistan.
Sedan är det från samma stuteri VN Celesto genom sina två söner Leuns Velds Lord och Veronas Bo-Gi.
Av de gamla "rävarna" var det endast VN Hanassie som fortfarande. visar söner.
Annars är det söner till dem Aaster El Nino, Ritheems Hilberth och Orchards D'Averanges.

Från VN Celesto är det nästan uteslutande Orchard's Boginov som står som far.

Skulle vara intressant att få åka dit och titta! Ska du Marna dit eller du Per Åke som brukar åka på alla evenemang i Europa?

Jag har märkt en trend att det är vuxna små ryttare som köper fölen och unghästarna, mina avkommor som har sålts de senaste åren har uteslutande köps av vuxna som utbildar dem och ska visa dem i unghästklasser, för att sedan om möjligt sälja vidare.
Det är ett väldigt sug från köpare att hitta bra välstammade individer som kan ha möjlighet i både utställningsringen och på tävlingsbanan för att också kunna gå i avel(både ston o Hingstar).
Därför tror jag att det är viktigt att vi inte bara stirrar oss blinda på vad hingsten gör utan också hur han ser ut.
Man talar om säkra stostammar, sålde just en 2 åring som hade 4 generationer Keur ston bakom sig(nivån över diplom) de flesta med bruksprov, samtliga ston var ridponnyer!
Multitalanger är viktiga.
Vi håller gärna hingst, utbildas här och rids tävlas av unga tävlingsryttare i området eller av egen vuxen ryttare.
Svårt att hitta folk som kan och vill låna en avelshingst att rida på, lättare då att låna ut sina ston några år och behålla hingstarna hemma!
Vi säljer fölen som hingstar eller sparas dom för att vi vill se hur dom utvecklas just som hingstar.

Vi har en lång väg att gå innan vi når upp till Tysklands/Hollands nivå att fortsätta utbilda ponnyryttare är väl otroligt vikitgt för vår framtida avel. Vi har här på gården ett antal små ryttare som VI bekostar utbildningen på för att dom senare kan rida våra ponnyer.....
Långsökt kanske men hur hittar man annars ponnyryttare, vi söker hela tiden nya ambisösa små ryttare, helst med föräldrar som förstår att ridning är både dyrt och tidsödande!

Skulle vara intressant att få åka dit och titta! Ska du Marna dit eller du Per Åke som brukar åka på alla evenemang i Europa?

Nej jag tänker inte åka dit men det blir många Svenskar på läktarna.
Det har ju importerats många hingstar till ASRP ifrån Holland och många är väl intresserade av att se det hela "live".

Det har säker varit till stor nytta med importhingstarna från NWR, men nu har vi ju redan i Sverige goda representanter från alla blodslinjer som finns.(nästan)
NWR är ju stängd stambok så några nyheter med nya blodslinjer står inte att finna. De hingstar som visas i år är ju till 100% besläktade med de hingstar vi har.

Elegants blodslinje via några av hans fars söner som visas. (Bockesprong Chardas)

Power Boy, Fenome, Gerswin, Pauli, Hannasie--alla i Downland folklorehingstlinje. Mer än 90% av de hingstar som kommer att visas ligger i denna blodslinje antingen på mödernet eller fädernet--oftast på bägge sidor.

BoGis blodslinje, visas många individer. Dels avkommor efter hans halvbror Leundsvelds Lord och efter två BoGi söner, Promise+Boginov.

Blodslinje Colenhages Lets BB visas många individer dels helbor till Colenhages PT och avkommor till Janos helbror BoDo.

När denna årgång betäcktes så var det väldigt få hingstar i avel det året--startlistan för treårshingstarna är en direkt avspegling av betäckningssiffrorna. De hingstar som var populärast visar också nu flest avkommor och alla är nära släkt med varandra.

I Holland visas som hingstar en stor andel av födda hingstföl, ca 30% av födda hingstföl kommer till premieringen. Det är en hög siffra mot vad vi har här i Sverige, men de flesta kommer inte dit för att dom tror att de skall bli avelshingstar utan för att det är stor publik och många presumtiva köpare.
En marknadsplats till allra största delen och förstås även urval för fortsatt avel. Men vad dom än väljer för hingstar så har dom egentligen redan hingsten --lite bessynerlig situation som är lätt att fundera över hur det skall kunna fortgå.

För den som har plånbok med sig och den behöver inte vara så stor, det är bara "vinnarna" som kostar mycket pengar.

Skulle jag om jag fick rekomendera någon hingst som för blodslinjer som vi saknar i ASRP och som måste betraktas mycket starka i hoppsammanhang.
Är
75 MARIETON'S ZILVERSTER 528017 04.00807 42,3%, VB, 2 JUNI 2004,
BRUIN
v. BOOMER, v. BOOMERANG
m. MARIETON'S IRIS, STER, PREF
v. JULIO MARINER XX M. VITA NOVA'S SANDIE STER, ELITE
mv. CONQUISTADOR KEUR -- GREDINGTON IOLO
FOKKER: A.B.V. SOMMEREN, HAALDEREN
Eig.: GEBR. SLOOF, HET MULDERSLAG 42, 7462 MC RYSSEN

Hingsten är då efter Boomer, en Tysk ridponny som verkat periodvis i NWR avel.
Hans far Boomerang(brittisk ridponny) var en outstanding hoppony med många söner i avel, Boomer själv int. hopponny med många söner i avel och hopponnyer.
Bommer har fem söner som sprider hoppblod osv. Kanske Tysklands starkaste hoppförvärvare.
På mödernet Fullblodet Julio Mariner ett fullblod som används mycket i holländsk halvblodsavel och anses väl vara en av de stora hoppförvärvarna.
Därefter Conquistador, samma mor som PB men en hoppande arab som far.
Conquistador är vanlig att se i ridponnyer som hoppar.
Nu vet väl väldigt många fler än jag att just denna härstamning doftar hoppning mer än något annat, framförallt dom själva och Tyskarna.
Så är han snygg...rör sig bra..slåss med dom andra köparna, denna hingst skulle passa i ASRP.
Länk till startlistan
http://www.nwpcs.nl/UserFiles/File/CHK2007.pdf

peråke

Vi har ju redan det blodet i Sverige.
Boomer är en fantastisk hoppförärvare och han finns som morfar till den RSF/WPB licensierade hingsten S Dancer.
Likaså Conquistador som är morfar till VN Hanassie som redan har bevisat gång på gång vilken fantastisk hoppförärvare han är!
länk till hingstarna www.ridponny.net

Jo jag vet, bägge de här två hingstarna ligger i Downland Folklore hingstlinje och just den har vi ju många hingstar tillgängliga i.

Lite intressant vore det med en ridponny från NWR med lite "udda" härstamning om de skulle komma någon ny.

Läser man startlistan så har ju ALLLA startande "fantastiska" härstamningar.
Men fantastiska härstamningar är inte alltid = fantastiska sportponnyer och avelsdjur.
Premieringar/bruksprov är ju till för att ur ALLA dessa fantastiskt välstammade ponnyer sortera ut blivande avelsdjur så att "rasen" fortsätter att förbättras mot sitt avelsmål.

I startlistan står predikat efter individerna, det är "märklningar" för individernas exteriör/bruksegenskaper + avkommornas exteriör bruksegenskaper. Så här ser det ut i översättning.

Keur= diplomston
ster=diplomston med godkända bruksprov.
Sport = att individen har placeringar på nationell nivå i sporten.
Hingstar som är godkända kallas rätt och slätt "stambokshingst". Stambokshingst märks inte ut, utan ibland kan man se att det står 2:e besikt och då betyder det att hingsten inte är godkänd och gått bruksprov (stambokshingst) men klarat av förstabesiktningen och gått vidare till 2:a besiktningen där diplomkvalite råder.

pref.= avkommebedömning på avkommornas exteriör motsvarande vårat A ext.
Prest. = avkommebedömning på avkommornas prestation motsvarande vårat A prest.

Elit = avkommebedömning för avkommornas exteriör/avelsvärde. Det krävs dels höga exteriört bedömda avkommor men även att det finns ett visst antal avkommor som blivit stambokshingstar och Ster/keur ston.
peråke

Nu är det ster som är diplomsto och keur och voorplig keur som är nivån över diplom och med bruksprov.

2 bez hingst är hingstar som är guldbelönade på premiering men av någon andledning plockats ut från bruksprovet, det kan vara skada eller annat.

Förra året av 44 visade hingstar blev 11st 2 bez och det var endast 3 hingstar som gick bruksprovet och 2 av dem klarade det.

Summan av premieringen för NWR är av 44 visade blev 2 stambokshingstar.

Alla de andra hingstarna som är 2 bez kan lösa licens i WPB, men endast de hingstar som är 2 bez och har 30 dagars bruksprov kan få in sina avkommor i stamboken.

Oj oj oj.
Jag följer denna tråd och diskutioner noga. Känner mig som en novis ibland.:confused:
Men tillbaka till ruta 1: Jag kan inte till hundra bestämma mig för hur jag ska göra...
Vilken Rp hingst ska jag välja till mitt sto (e: Prince River xx Rp 107, ue: Dawn of Spring Rnf 18)?
Hon är ädel och enligt Morgan Jonsson är det en märr som jag ska vara rädd om.
Jag önskar få ponny storlek så klart, sto (efter 3 hingstar på raken :angel: ), smidig, lättriden, exteriört korrekt & gärna snygg... Jag allt det där man vill ha...
Sedan är frågan väd är det som säljer? Då jag är ny i Rp & WPB aveln så har jag massor med frågor som bara poppar upp.
Ska man ta Svensk hingst eller utländsk hingst?
Sedan är det ju bra om man som sto och hingst ägare kan samarbeta när det gäller utställningar mm. Då jag har begränsad förmåga att visa mina hästar. Så jag önskar också seriöst intresse från hingstägaren.
Mitt sto lämnar en enorm stark motor och ett stort hjärta.
Finns det också intresse för beställning av föl? Dvs att blivande hästägare talar om den hingsten vill jag ha, betäck med den jag tar fölet när det är avvant?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka