Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

Varit med om att det skilde 2-3 poäng mellan två ponnyeR/häst till ridponnyhästens fördel, men den blev satt två i ringen och gick inte vidare. Dommaren drog även ett poäng på typen för att den var för stor och medelade även åskådarna sina beslut. Dock bara lokalutställning.

Givetvis är en C-ponny avkomma också en ridponny,,,,men avelsmålet är ENTYDIGT en D-ponny.

Avla mindre ponnyer finns det andra raser för.

Varför då egentligen? Även yngre barn kan väl behöva en ponny med god ridbarhet...De som tar steget från C till D skulle ha STOR nytta av en C-ponny med minst lika goda egenskaper...det skulle ge dem ett extra plussteg innan klivet upp till stor häst.(personlig åsikt)

Givetvis är en C-ponny avkomma också en ridponny,,,,men avelsmålet är ENTYDIGT en D-ponny.

Avla mindre ponnyer finns det andra raser för.
Det var det mest korkade jag hört nån gång! Självklart får du ha den åsikten personligen, men det säger nog mer om dina åsikter än kunnighet om ridponnyavel. :banana: :banana: :banana:

Hitintills har jag inte sett vare sig någon klassvinnare eller BIS vinnare som vunnit någon utställning och varit övervuxen.

peråke

Det finns ett gammal ordspråk som verkligen gäller i detta fallet : Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus, inga mer kommentarer nödvändiga! :banana: :banana: :banana:

Det avelsmålet som syftas är en ideell avelsförening som har som avelsmål inte jag som person.

I ASRP´s stadgar står att avelsmålet är en sportponny som kan konkurera int. i sportens alla grenar--int tävlar endast kat I ponny, en D-ponny.

Jag vet inte om jag är ensam om att ha upplevt att en bra D-ponny går att få ordenligt betalt för, medans B, C ponnyrer i princip alltid får s.a.s sponsras av uppfödaren..

Den här självupplevda erfarenheten verkar jag dela med uppfödare i länder lite lätt söder om Sverige, kanske fler än jag fyllt transporten på hemvägen med ridponnyer i C-ponnystorlek för ca 20.000 kr/styck ämnade för den Svenska marknaden....

Avelsmålet som ASRP formulerat är väl tämligen realistiskt--vad marknaden vill ha och betalar för är D-ponnyer och förstås BRA sådana.

Det finns ett gammal ordspråk som verkligen gäller i detta fallet : Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus, inga mer kommentarer nödvändiga! :banana: :banana: :banana:

Sådant här är bara avundsjuka..stora vackra, prestationsstarka ponnyer som klarar ponnymått--är en avelsframgång och ger inkomster som kan föra aveln framåt... "just try it"

Sådant här är bara avundsjuka..stora vackra, prestationsstarka ponnyer som klarar ponnymått--är en avelsframgång och ger inkomster som kan föra aveln framåt... "just try it"

Är det verkligen lämpligt att du som styrelseledamot i SH (Svenska Hästavelsförbundet) sitter här på Bukefalos och är spydig och diskuterar enskilda uppfödare och hingstar? Jag är privatperson och har inga bindningar till någon förening/förbund, men för mig är etik och moral viktigt hos en företrädare för SH om det ska ha någon trovärdighet. Tyvärr sjunker förtroendet ännu mer för SH när man ser hur en av dess ledamöter agerar, sorgligt men sant. :banana: :banana: :banana:

Är det verkligen lämpligt att du som styrelseledamot i SH (Svenska Hästavelsförbundet) sitter här på Bukefalos och är spydig och diskuterar enskilda uppfödare och hingstar? Jag är privatperson och har inga bindningar till någon förening/förbund, men för mig är etik och moral viktigt hos en företrädare för SH om det ska ha någon trovärdighet. Tyvärr sjunker förtroendet ännu mer för SH när man ser hur en av dess ledamöter agerar, sorgligt men sant.

:bow: :bow: :bow:

Är det verkligen lämpligt att du som styrelseledamot i SH (Svenska Hästavelsförbundet) sitter här på Bukefalos och är spydig och diskuterar enskilda uppfödare och hingstar? Jag är privatperson och har inga bindningar till någon förening/förbund, men för mig är etik och moral viktigt hos en företrädare för SH om det ska ha någon trovärdighet. Tyvärr sjunker förtroendet ännu mer för SH när man ser hur en av dess ledamöter agerar, sorgligt men sant.

Ja, svarar jag automatiskt. För PerÅke representerar inte SH när h*n sitter och skriver här på buke. H*n representerar sin egen åsikt, och då har h*n all rätt i världen att skriva precis lika spydigt som ni andra gör.

Herregud, kan aldrig den svenska avundsjukan försvinna och ridponnyfolket kliva upp från sandlådan! :devil:

Senast ändrad:

Jo men visst är P-Å också en privat person.
Men har man en sådan ställning som P-Å har så borde man tänka sig för innan man uttalar sig i en del fall.
Iofs ska alla tänka sig för.
Men det är lätt att bli "märkt" om man har starka åsikter & kanske inte alltid är ödmjuk.
Sedan anser jag att alla får tycka som dom vill. men mer offentliga personer får tänka på sitt rykte.

Själv ser jag hellre att jag vet vad styrelsen inom SH tycker och tänker som privatpersoner, för då kanske jag lättare förstår varför de beslutar vissa saker. Likaså kan jag försöka få bort en person som jag tycker har fel åsikter, om jag vet vad den personen har för åsikter. Öppenhet framför allt!

Detta betyder dock inte att jag vill avsätta PerÅke. ;-)

Senast ändrad:

Själv ser jag hellre att jag vet vad styrelsen inom SH tycker och tänker som privatpersoner, för då kanske jag lättare förstår varför de beslutar vissa saker. Likaså kan jag försöka få bort en person som jag tycker har fel åsikter, om jag vet vad den personen har för åsikter. Öppenhet framför allt!

Jag håller med dig! Visst ska man tycka & tänka vad man vill. Men då får man vara beredd på att ALLA inte tycker sak samma och därmed vara beredd att bita i det sura äpplet ibland.

Självklart får PerÅke ha en åsikt som privatperson, MEN på detta forum är PÅ indirekt en förlängning av SH som en styrelseledamot. Jag tycker det är totalt fel att få läsa spydigheter och ibland grova påhopp på vissa skribenter som inte har samma åsikt som PÅ.Det har diskuterats hingstar , blodslinjer osv där PÅ haft vissa åsikter, är det då SH's policy att med vassa kommentarer och ibland påhopp på gränsen till personförföljelse att bedriva avelsarbete i sverige?
Nej det tror iallafall inte jag, utan tror att övriga ledamöter vet gränsen mellan privatliv och funktionen som ledamot i en förening och skulle aldrig uttala sig på ett officiellt forum om sina åsikter.
Det har på detta forum diskuterats den Brittiska ridponnyn, Sportponnyföreningen, partbred welsh osv. Samtliga dessa föreningar/register har vissa varit emot och försökt med alla medel att stoppa men ej lyckats.
Jag har alltid varit intresserad av ridponnyavel, och försöker hela tiden lära mig så mkt som möjligt, och delar gärna av mig av den ringa kunskap jag har, och visst kan mina åsikter ibland vara kontroversiella, men jag har hela tiden framfört mina åsikter som privatperson utan någon som helst bindning till någon avelsförening. Hade jag däremot varit ledamot i någon förening hade jag självklart haft så mkt självkritik och endast läst alla inlägg här på Buke utan att någonsin gå i svaromål i något ämne som skulle röra mitt verksamhetsfält. :banana: :banana: :banana:

Nu är det väl i och för sig inte bara peråke som luftar sina privata åsikter trots att h*n är styrelseledamot i en eller annan förening?:smirk: Genom åren har jag sett flera styrelseledamöter som framför andra åsikter än de föreningar de representerar står för...

Trodde denna tråd skulle handla om RP-avel å inte vissa personers styrelseuppdrag i diverse föreningar å sammanslutningar.

Åsikter & dialoger för aveln framåt...

Men jag tycker det är synd att vi alla inte accepterar varandras avelsmål & planer.

Visst är det så att vi behöver mindre hingstar i Rp aveln också. Vi behöver också förbättra aveln, vilket vi förhoppningsvis gör när vi väljer förälldrar till våra kommande avkommor.

Alla har sitt recept för att nå dit man vill.

Är det inte så generellt att vi alla vill få fram en konkurrens kraftig ponny till våra ungdommar?!

Trodde denna tråd skulle handla om RP-avel å inte vissa personers styrelseuppdrag i diverse föreningar å sammanslutningar.

Om du följt den ibland väldigt vassa diskussionen, där vissa visat en översittarattityd och använt verbala förolämpningar och ibland rejäla personangrepp. Att då sen få veta att den personen sitter som styrelseledamot i Svenska Hästavelsförbundet gör mig som hingstägare rent ut sagt förbannad. /Madde.

*knapplån*

Tänk att VARENDA j***a tråd om ridponnyavel ska behöva spåra ur! :mad:

SKÄRP ER NU!!!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka