Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

Man har snabba generationsväxlingar i Holland men sedan använder man också de gamla godingarna.
Jag fick mailat till mig årets startlista för NWR premiering och det är otroligt att det är endast tre hingstlinjer eller kanske endast två som dominerar.
Det är Downland Folklores hingstlinje med VN Hanassie gren eller hans helbrors VN Golden Boris som är överlägsen på startlistan.
Sedan är det från samma stuteri VN Celesto genom sina två söner Leuns Velds Lord och Veronas Bo-Gi.
Av de gamla "rävarna" var det endast VN Hanassie som fortfarande. visar söner.
Annars är det söner till dem Aaster El Nino, Ritheems Hilberth och Orchards D'Averanges.

Från VN Celesto är det nästan uteslutande Orchard's Boginov som står som far.

?

Ja så såg lite komentarer ut kring årets lista på treårshingstar som skall visas i NWR.

Har just fått årets fölresultat och exteriörbedömningsresultat från NWR.
Lite intressant och den visar även omfattningen av NWR´s avel i Holland. Holländska NWR hingstar har i Holland ca 260 betäckningar/år.
Svensk ridponnyavel ökar antalet betäckningar varje år och de till Sverige importerade NWR födda hingstarna hade 2006 ca 150 betäckningar av ASRP´s ca 300 betäckta ston..

Power Boy, Elegant, Hannasie, gerswin, BoGi, Jarno, C Prince Thatch

NWR
namn...........bet 2005..F föl 2006..antal vis kl1..antal vis kl2
(ant visade är alla åldrar)
Aester El Nino........-..............-..............12.................5
Bodo................... 35...........27..............6
Colenhages P.........-.............-................4
Colenhages LBB......-.............-................3..................2
Boomer............... 18............15............. 4..................2
De Goede R N O N..26............23..............6..................2
Gold Emp. Design.....1.............-...............5
Kielshop Honnyhill...18............17..............4..................4
Leandros Sirik.........6..............5..............4..................1
Orchard Boginov....46.............42............17.................19
Orchard Dávrang....17............11..............5..................3
Orchard Red Prince.35............32.............13..................5
Veenstras Promis....25............20..............8..................2
Veronas BoGi..........-..............-...............5
Vita Novas Han.......3..............1...............5..................4
Wengelos Ricardo...34............31...............5..................3

ca 260 betäckningar

Peråke..

Senast ändrad av en moderator:

Talade just med stambokskontoret i Holland och passade på att fråga hur många föl som föds i NWR varje år, det är ca 400 föl som föds och har varit ganska konstant de sista 5 åren.
När man är ägare till en NWR ponny kan man nyttja sig av de korrekta uppgifter som finns. Uppgifter om hingstar o ston lämnas endast till sto resp. hingstägarna.

Det här är ivarjefall vad NWR publicerar som off. statistik för stambokshingstar.
Därtill kommer hingstar som har lic, men inte är stambokförda och deras betäckningssiffror är inte publicerade.

peråke

Då är dom inte NWR, då är dom part bred!

Har inte den blekaste aning, har skrivit av det dom publicerar.

Vad som kan dölja sig (finns inte med) är hingstar som betäckt men inte har några visade avkommor.

peråke

Har fixat in även antalet ster ston 2006+ hingstar till bruksprov 2006

Sterston är ju centralt premierade diplomston med bruksprov. Sterston i Holland ST.PR ston i Tyskland och har då samma status som en stambokshingst.
NWR
namn..............................kl1......kl2..ster.hingst till bruks
Aester El Nino........-....-......12.....5...4 ...1
Bodo................... 35..27......6
Colenhages P.........-.....-..... .4.........3
Colenhages LBB......-.....-......3......2...1
Boomer............... 18....15.....4.....2
De Goede R N O N..26....23.....6.....2
Gold Emp. Design.....1.....-......5
Kielshop Honnyhill...18....17.....4.....4
Leandros Sirik.........6......5.....4.....1
Orchard Boginov....46......42...17....19
Orchard Dávrang....17.....11.....5.....3
Orchard Red Prince.35.....32....13.....5
Veenstras Promis....25.....20.....8.....2...2
Veronas BoGi.-.....-.................5..........2....1
Vita Novas Han.......3.......1......5.....4
Wengelos Ricardo...34......31.....5.....3
(lite svajigt)

peråke

Hm någon som vet hur lång handhållningstiden för registrering är hos Asrp nu?

Hm någon som vet hur lång handhållningstiden för registrering är hos Asrp nu?
Efter den massiva kritiken från passväntare så har tydligen ASRP samlat sina krafter och försöker skynda på passhanteringen. Jag vet en som skickade in sina handlingar i mars 06 som precis fick sitt pass häromdagen/Madde.

Har fixat in även antalet ster ston 2006+ hingstar till bruksprov 2006

Sterston är ju centralt premierade diplomston med bruksprov. Sterston i Holland ST.PR ston i Tyskland och har då samma status som en stambokshingst.
NWR
namn..............................kl1......kl2..ster.hingst till bruks
Aester El Nino........-....-......12.....5...4 ...1
Bodo................... 35..27......6
Colenhages P.........-.....-..... .4.........3
Colenhages LBB......-.....-......3......2...1
Boomer............... 18....15.....4.....2
Gold Emp. Design.....1.....-......5
Leandros Sirik.........6......5.....4.....1
Orchard Boginov....46......42...17....19
Orchard Dávrang....17.....11.....5.....3
Orchard Red Prince.35.....32....13.....5
Veenstras Promis....25.....20.....8.....2...2
Veronas BoGi.-.....-.................5..........2....1
Vita Novas Han.......3.......1......5.....4
Wengelos Ricardo...34......31.....5.....3
(lite svajigt)

peråke
Vi talade ju tidigare om faran med för mkt linje/inavel i en liten ras och dess negativa effekter. Hingstarna ovan hur nära släkt är dom?
Har man introducerat någon helt ny *outcross* under dom senaste åren?:banana: :banana: :banana:

Vi talade ju tidigare om faran med för mkt linje/inavel i en liten ras och dess negativa effekter. Hingstarna ovan hur nära släkt är dom?
Har man introducerat någon helt ny *outcross* under dom senaste åren?:banana: :banana: :banana:

Hingstarna i hingstlistan representerar mycket få blodslinjer.

Ett fåtal för INGET Downland folkloreblod.

Det är annars förutom de i direkt nedstigande led från Downland Folklore fyra övriga hingstlinjer "tror jag" utan att direkt kolla.

Flera av hingstarna i övriga hingstlinjer för D.F blod på mödernet.

Bogi tex "övrig blodslinje". förutom han själv har tre söner med i hingstlistan+ en som han är morfar till.

Jarno "övrig blodslinje" har en helbror+ sin far + farfar med i hingstlistan.

Ja och så vidare, väldigt närbesläktat och förstås FÖRVÄRVNINGSSÄKERT.

När det gäller "importblod" så är det Boomer som kommit tillbaka efter några år i sin ungdom i NWR--Boomer är inte besläktad med NWR "rasen".
Boomer har ju några unghingstar med som sin första "nya" omgång, skall bli spännande att se vad "dom" säger.

Får jag "gissa" så gissar jag på att dom kommer att anses ha "dålig Typ" och inte klara sig.
Men dom borde ju ha lite överseende med att dom kanske ser lite "udda" ut --då dessa unghingstar för nytt blod och troligtvis kanske kan hoppa.
Boomer har i sin ungdom haft flera söner på premiering--ingen godkändes i Holland, men åtminstonde en åkte till Tyskland och blev stambokshingst Z Sunnu Boy som jag skrivit om lite tidigare.

Annars vet jag bara en enda Importhingst under mordern tid och det är den Brittiska ridponnyhingsten imp. från Smalland stuteriet--HIGHMEAD DUTY FREE.

Han har Sm.- Martino på fädernet--men oakly bubblling Spring som morfar och linjeavlad på mödernet på Bwlsh Valentino.
I NWR har ju Oakly Bubbling Bobbety varit mycket aktiv (Tyska Valentino) och dessa två hingstar är helbröder.

Så..frächt bod på fädernet på den "nya" importhingsten.
http://www.allbreedpedigree.com/highmead+duty+free2

HDF var en högt bedömnd hingst och populär, han han gå i avel endast en eller möjligtvis två sässonger sedan dog han i tarmvred. Nu bevarades blodet med att hastigt godkändes fem söner.
I dag finns i avel kvar två av dem (tror jag) och det är:

Så "lite" färskt blod kom det den vägen...

Ja nu närmar sig premieringen, fem bilar ungefär har åkt dit med Svenskar--dom får nog roligt värre och måhända kryper någon liten hingst med i bagage luckan ???

peråke

Det är en mkt intressant fråga du tar upp! Jag tror att inom några år kommer mankhöjden att vara ett av dom större problemen inom ASRP's avelsprogram. Jag har varit på några utställningar under sommaren och tycker mig se en tendens att väldigt stora ponnies premieras, och mitt sunda förnuft säger mig att om man använder hingstar som är 150-3 cm höga på redan stora ston (flera klassvinnare har varit över ponnymått) och ungston som är 147-8cm som 2-3 åringar så lär vi stå med en hel del kat E hästar ganska snart.:banana: :banana: :banana:

Mankhöjden är ALLTID ett stort preblem i korsningsavel. Problemet har alltid funnits och kommer alltid att finnas, blanar man friskt mankhöjder mella 120-165 cm och sedan börjar korsa dessa blandningar med varandra---Ja vad som helst kan komma ut.

I ridponnyavel/korsningsavel råder dessutom "lagen om allts djävlighet",,, dom största är bäst.

ASRP ??? ja just den föreningen hade ivarjefall från början målsättningen att använda små fullblod och små ädla halvblodshingstar och korsa stona med och därefter i nästa generation skulle då hingstarna inte ivarjefall föra större blod än småhästar.

Av den anledningen konstrurerade två register 43--93,

43 or då ENBART avkommor efter hingstar med RP nummer som inte får vara högre än 153 cm.
93 or avkommor efter alla renrasiga hingstar inckl halvblod och dessa avkommor som kan ha föräldradjur hur stora som helst skulle då inte kunna bli ridponnyhingstar men födda ston in i stambok avd II.

Dessa 93 registrerade ston som då kunde ha ett föräldradjur på 165 cm, måste kunna betäckas med en hingst med RP nummer (max 153 cm) och då bli ett ponnysto som kan införas i huvudstambok I och i sin tur då med en RP hingst och avkomman en blivande AVELSHINGST.

På detta sätt skulle man då kunna fritt använda halvblodshingstarna (som så många ville) då de stora hästarna på detta sätt skulle hamna i TREDJE led på en ridponnyhingst.

Nu var det ju ingen som förstod finessen med det, och bara knystar man om nyttan så blir man "halvblodshatare" och diverse andra tillmälen. Därtill accepterades inte denna avelsstruktur ens av de aktiva inom föreningen och resultatet vet vi ju hur det blivit...
Så nu sitter vi där vi sitter och avkommorna blir vad de blir..

Alla ridponnyföreningar har det här problemet. studerar man nygodkända hingstar i både Tyska och Holländska avelsföreningar under ca tio års tid--så godkändes betydligt större hingstar förr och nu är medelmankhöjden mycket lägre för godkända hingstar.

I Skrift går ofta numer att läsa som en positiv egenskap att hingsten endast är 143 cm osv och påfallande många är 146 cm...mer sällan syns 3 åriga 148 cm hingstar godkännas.

Vanligaste stamboks mankhöjderna för hingstar i de flesta ridponnyföreningar är 140-148 cm.

I Sverige är det bredare,, 120/130-153 cm. Jag tror att övre mankhöjden i Sverige blev så hög för att man räknade in fullbloden/halvbloden också. Så har man inte gjort i andra länder utan där är att ridponnyhingstarna skall vara 140-148 cm och därutöver används små hästar.

peråke

Vanligaste stambokshöjden för hingstar är mellan 140 - 148 cm skrev du. men borde inte det finnas mindre hingstar också?

Vanligaste stambokshöjden för hingstar är mellan 140 - 148 cm skrev du. men borde inte det finnas mindre hingstar också?
Jag ställde den frågan till Ordföranden i ASRP för några år sen och fick svaret att i Tyskland/Holland godkänns inte hingstar under 140 cm! Jag trodde vi bodde i sverige och sysslade med svensk ridponnyavel........:banana: :banana: :banana:

Mankhöjden är ALLTID ett stort preblem i korsningsavel. Problemet har alltid funnits och kommer alltid att finnas, blanar man friskt mankhöjder mella 120-165 cm och sedan börjar korsa dessa blandningar med varandra---Ja vad som helst kan komma ut.

I ridponnyavel/korsningsavel råder dessutom "lagen om allts djävlighet",,, dom största är bäst.

ASRP ??? ja just den föreningen hade ivarjefall från början målsättningen att använda små fullblod och små ädla halvblodshingstar och korsa stona med och därefter i nästa generation skulle då hingstarna inte ivarjefall föra större blod än småhästar.

Av den anledningen konstrurerade två register 43--93,

43 or då ENBART avkommor efter hingstar med RP nummer som inte får vara högre än 153 cm.
93 or avkommor efter alla renrasiga hingstar inckl halvblod och dessa avkommor som kan ha föräldradjur hur stora som helst skulle då inte kunna bli ridponnyhingstar men födda ston in i stambok avd II.

Dessa 93 registrerade ston som då kunde ha ett föräldradjur på 165 cm, måste kunna betäckas med en hingst med RP nummer (max 153 cm) och då bli ett ponnysto som kan införas i huvudstambok I och i sin tur då med en RP hingst och avkomman en blivande AVELSHINGST.

På detta sätt skulle man då kunna fritt använda halvblodshingstarna (som så många ville) då de stora hästarna på detta sätt skulle hamna i TREDJE led på en ridponnyhingst.

Nu var det ju ingen som förstod finessen med det, och bara knystar man om nyttan så blir man "halvblodshatare" och diverse andra tillmälen. Därtill accepterades inte denna avelsstruktur ens av de aktiva inom föreningen och resultatet vet vi ju hur det blivit...
Så nu sitter vi där vi sitter och avkommorna blir vad de blir..

Alla ridponnyföreningar har det här problemet. studerar man nygodkända hingstar i både Tyska och Holländska avelsföreningar under ca tio års tid--så godkändes betydligt större hingstar förr och nu är medelmankhöjden mycket lägre för godkända hingstar.

I Skrift går ofta numer att läsa som en positiv egenskap att hingsten endast är 143 cm osv och påfallande många är 146 cm...mer sällan syns 3 åriga 148 cm hingstar godkännas.

Vanligaste stamboks mankhöjderna för hingstar i de flesta ridponnyföreningar är 140-148 cm.

I Sverige är det bredare,, 120/130-153 cm. Jag tror att övre mankhöjden i Sverige blev så hög för att man räknade in fullbloden/halvbloden också. Så har man inte gjort i andra länder utan där är att ridponnyhingstarna skall vara 140-148 cm och därutöver används små hästar.

peråke
Det absolut enklaste och troligen mest effektiva vore väl helt enkelt att tex. ston över ponnymått inte kan bli klassvinnare på dessa heliga utställningar. Visst skulle det svida en del för dom som står med sina 152cm *ponnies* men är gränsen satt till 148cm för en ponny så är gränsen 148 cm, inget annat!:banana: :banana: :banana:

Det tycker jag låter bra. För annars lär vi ballansera på kanten hela tiden. Något måste göras för att få ner storleken.
Detta i kombination med att godkänna fler hingstar under 140 cm.

Jag tycker mej se mindre användande av mindre hingstar dvs B-ponnyhingstar i Sverige?

Tycker det är mer vanligt utomlands att man använder hingstar i B-ponnystorlek när man har större ston där man vet finns större kombinationer bakom och därmed större risk för ponny som växer över måttet.

Nackdelen här är ju att det är svårt att förutspå hur stora avkommorna blir...men mej veterligen har det väl ändå aldrig varit lönande att sälja ponnyer som föl ändå?Köper man ett sånt föl ja då får man chansa på att det blir som man tror och hoppas...köper man slutprodukten vet man vad man får men det kostar också en slant mer.

Varför används inte dessa små hingstar mer här i Sverige?Då behöver ju ingen direkt backa på att tillföra riktigt bra blod från våra allra bästa hbl som visat sej vara goda nedärvare tex...genom att i nästa led använda en B-ponny.

Det absolut enklaste och troligen mest effektiva vore väl helt enkelt att tex. ston över ponnymått inte kan bli klassvinnare på dessa heliga utställningar. Visst skulle det svida en del för dom som står med sina 152cm *ponnies* men är gränsen satt till 148cm för en ponny så är gränsen 148 cm, inget annat!

Du kan ha en ponny som är 145 när den är 3 år och likt förbaskat växer den över och kanske tom uppnår 150 cm mkh.Fortfarande lika rättvist då?

Du kan ha en ponny som är 150 i mkh som är lägre till själva rygghöjden än en annan ponny som kanske är mätt 146 i mkh....där rygglinjen är högre.Många har bara en rejäl manke.

Vad är det som är så farligt med dessa cm?*undrar*(hoppas jag uppfattat diskussionen rätt)

Du kan ha en ponny som är 145 när den är 3 år och likt förbaskat växer den över och kanske tom uppnår 150 cm mkh.Fortfarande lika rättvist då?

Du kan ha en ponny som är 150 i mkh som är lägre till själva rygghöjden än en annan ponny som kanske är mätt 146 i mkh....där rygglinjen är högre.Många har bara en rejäl manke.

Vad är det som är så farligt med dessa cm?*undrar*(hoppas jag uppfattat diskussionen rätt)
Du kan självklart avla på dessa ston som är över ponnymått, men vad jag menar är att tex riksutställning osv EJ bör premiera dom med klassvinster och rikschampion osv. Jag har själv haft flera överhöjdare, (gillar att exprimentera med olika blodslinjer) och det är bara att konstarera att hade dessa *ponnies* hållt ponnymåttet hade dom varit värda 2-3 ggr mer än som 152cm hästar.:banana: :banana: :banana:

Jag ämnar svara på två saker.
1. dessa STORA ponnysar som vinner på utställningar osv..
2. detta med mankhöjden på avelsmateriel.

Hitintills har jag inte sett vare sig någon klassvinnare eller BIS vinnare som vunnit någon utställning och varit övervuxen.

Vad som däremot förekommit är att en del ponnyer kan se stora ut i kroppen men håller 148 cm i mankhöjd, egentligen en synvilla.
Detta gäller framförallt Tyska ridponnyer som är framavlade med en rätt ordentlig kropp och egentligen lågställda--men ändå inte utan ser förhållandevis proporttioneliga ut ändå. (ivarjefall under ryttare och när de rör sig)

Det är så att vid avelsvärdering där då ridponnyer för att få föras in i stamboken får vara 153 cm blir bedömningen av typen inte så hårt neddragen om ponnyn är en överhöjdare--men ändå så händer nästan aldrig att nior utdelas. Det står i rasbeskrivningen rekomenderad mankhöjsd max 148 cm. (Diplom delas inte heller ut till överhöjdare)

På utställning förekommer domare, framförallt om det är utländsk gästdomare från Tyskland/Holland att för stora ponnyer får oavsett om de ser ut som en bra typad ridponny-- Typ sju med komentaren,,för stor.

När det gäller ridponny och avel med dem så är mankhöjden satt till D-ponnymått i de flesta avelsföreningar,..Anledningen är att ridponnyer är korsningar i sitt ursprung men RIDPONNYAVEL är en D- ponnyavel där två D- ponnyer får en avkomma som blir en D-ponny.

Har man då tex ett sto som inte klarar att betäckas med en D-ponnyhingst så sorterar den ut sig själv som olämpligt avelsmateriel--förstås gäller detsamma för hingstar. och långsiktigt sorteras bort individer som inte ärver ner sig som tänkt--och så småningom när man utsorterat i några generationer så kommer man att ha KONSOLIDERAT mankhöjden.

I Sverige där vi kan använda avelsmateriel med stora avvikelser från D ponnymått, sk varannan generationsavel byggs med automatik in olika genetiska mankhöjder i framtidens avelsmateriel och vi kan inte ens tänka på att nå någon konsolidering av mankhöjden. Som det ser ut i dag så är väldigt stor andel av ridponnystona otänkbara att betäcka med ridponnyhingstar utan kräver småhingstar för att kunna lämna ponnyer.

Nackdelen blir att Svensk ridponny får svårt att generationsskifta, alltså två ridponnyer får en något bättre ridponny och den ridponnyn plus en annan ridponny får en avkomma som blir bättre osv.

Svensk ridponnyavel kan mycket väl stanna på korsningsstadiet och får se hur raser som ex Newforrest kan bli betydligt bättre långsiktigt med generationsväxlingarna.

peråke

RIDPONNYAVEL är en D- ponnyavel där två D- ponnyer får en avkomma som blir en D-ponny.

Har jag då aldrig hört?Jag trodde man avlade ponny efter TYP-inte storlek...sen att D-ponnyerna är mer åtråvärda och dyrare är ju en sak.Men att en C-ponny efter D-ponnyföräldrar helt plötsligt ej klassas som ridponny...ehh?Så kan man väl inte göra...(?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka