Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?
Men det roliga i de föreningarna är att man har tillåtelse att exprimentera.
[/QUOTE]
Jo det är säkert kul om man har framtiden för sig men i mitt fall kanske jag är DÖD när mina uppfödningar blir 10-12 år och ev har högre framgångar på tävlingsbanan. Jag är 65.
Därför har jag den här idén att min avel börjar med ett gott sto, gärna med dokumenterad stam i generationer tillbaka för att inte i avkomman få alltför stora överraskningar.
Som i annat forum skrivits om, väljer jag hellre ett inte fullt så bra sto från en BRA familj än ett stjärnskott från en dålig familj. Jag tror på goda gener.
Jag har inga större problem med att hålla mig inom ASRPs ramar och vad gäller försäljning så har jag nog upplevt att många köpare av ridponnystoföl (som de ev tänkt avla på), ofta liksom jag lite äldre damer som varit verksamma inom halvblodsaveln, är ganska noga med just pappren. Halvblodsfolk är ju nu så funtade.
När jag känner mig väl förtrogen med stoets stam och hennes ev tidigare avkommor så experimenterar jag gärna med unga hingstar men de måste ha bra stam, mycket prestation bakom, gjort bruksprov i Sverige med goda resultat och gärna ha fullgjort bruksprov i Tyskland eller Holland.
Tanken är naturligtvis att spinna vidare på det goda material som redan finns i Europa så därför avstår jag från halvblodsinblandning (även om förstakorsningarna kan bli superbra tävlingsponnyer) liksom connemara o NF. F ö har jag inga synpunkter på var folk registrerar sina ponnyer.
Jag försöker hålla en linje i min avel - om det sedan blir bra får framtiden utvisa. Mina äldsta avkommor är endast 3 år.
F ö kanske jag säljer ett trevligt tyskt 3-årssto i e m, håll tummarna för mig. Bra pris dessutom. Pappan såld till Belgien för att ingå i ponnylandslaget i dressyr, modern engelska med dipl i Holland.