Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

Jag vet inte riktigt vart den här informationen kan komma ifrån, men den stämmer inte. En ponny e. RP-hingst u. welsh (som har fullt stamboksberättigad stam som welsh förstås) hamnar alltid i 43-registret oavsett om avkomman blir ett sto- eller hingstföl.

vill bara hålla med jenny o förtydliga, det är om raserna är tvärtom dvs. RP sto med welshingst som det blir en 93:a
prillan

Ok. Den är jag fullständigt med på.

Men om det är tvärt om... u: Rp sto (med känd stam)e: Welsh hingst (godkänd welsh hingst utav egen ras förening).
Sto = 43:a, hingst = 93:a??!! Diskriminering tycker jag...

Men om det är tvärt om... u: Rp sto (med känd stam)e: Welsh hingst (godkänd welsh hingst utav egen ras förening).
Sto = 43:a, hingst = 93:a??!! Diskriminering tycker jag...

men, vart kommer den här informationen ifrån om att det skulle bli olika register vid sto resp. hingstföl?

Ett föl e. welsh (fullt godkänd) u. RP-sto, blir idag alltid en 93:a oavsett om det blir ett sto- eller hingstföl.

Exempel på stoföl:
Ambra 93-03-1005
e. Bostorp Bravad RW 73 (welsh)
u. Aminella ox RP 1183 (arab stambokförd som ridponny)

Skillnad finns det dock: ett sto med welshfar och RP-mor kan stambokföras, det kan inte en hingst med samma föräldrar.

Förtydligande: Detta påstående gäller welshhingstar godkända i "det gamla" systemet. Hur man hanterar avkommor efter de "nya" welshhingstarna som godkänts på lägre poäng eller bara besiktigats vet jag inte. De kanske inte ens blir 93-or utan 99-or?

mvh
Jenny

men, vart kommer den här informationen ifrån om att det skulle bli olika register vid sto resp. hingstföl?

Ett föl e. welsh (fullt godkänd) u. RP-sto, blir idag alltid en 93:a oavsett om det blir ett sto- eller hingstföl.

Exempel på stoföl:
Ambra 93-03-1005
e. Bostorp Bravad RW 73 (welsh)
u. Aminella ox RP 1183 (arab stambokförd som ridponny)

Skillnad finns det dock: ett sto med welshfar och RP-mor kan stambokföras, det kan inte en hingst med samma föräldrar.

Förtydligande: Detta påstående gäller welshhingstar godkända i "det gamla" systemet. Hur man hanterar avkommor efter de "nya" welshhingstarna som godkänts på lägre poäng eller bara besiktigats vet jag inte. De kanske inte ens blir 93-or utan 99-or?

mvh
Jenny

Okej.
Den informationen fick jag då jag kontaktade ASRP då jag inte visste att min hingst skulle bli en 93:a.
Kan ha skett ett missförstånd då jag talade med dom...:angel:

Hej!Jenny har helt rätt..
men tror ni inte att det kan vara så att missförstånd blivit eftersom som jag har förstått det(kan ha helt fel:) ) så är det just hingstarna efter RP hingst undan welshmor som inte är speciellt önskvärda som hingstämne (som jenny skrev kan ej stambokföras)medan däremot stoavkomman kan bli hingstmor..
prillan

QUOTE=ikaros227;7269315]Jag sitter och funderar är erbjuden att köpa ett Diplom sto med 42 poäng från premiering av rasen welsh.
Som ni vet sedan tidigare så är det världens diskutioner då man väljer welsh hingt på Rp sto....
Men welsh är en bra grund och jag funderar på att betäcka denna med Rp hingst...:angel: Då har vi väl samma problem som om vi valde welsh hingst till Rp sto?
Vad säger ASRP om welsh sto kontra Rp hingst? Någon som vet?

Japp, jag vet.

IMG]hhttp://i63.photobucket.com/albums/h157/Marnna/Kosima8.jpg?t=1169218711ttp://[/IMG]

Detta sto, Bundessieger för 4 åringar i Bundeschampionat 2006 skulle på förfrågan till ASRP bli reg som 43:a o också ev stoföl men skulle ej kunna bli hingstmoder. Stoet är u welshmamma o ridponnyhingst.

Hoppas nu den j***la bilden kom in.

Kosima8.jpg
Nej, det gjorde den tydligen inte, försöker igen... jaha, nu gick det...
men det här var tydligen inget lämpligt avelssto för Sveriges ridponnyavel så det är kanske bäst att tänka sig för lite som vi gjorde - och beklagar

MYCKET trevlig häst måste jag få säga.... Köpte ni den?

Nej, vi gjorde ju inte det. Efter att ha skickat kopior på stammen till ASRP o fått beskedet att hon inte kunde bli hingstmor drog vi oss ur affären trots att vi skulle fått henne betäckt med en mycket god internationell prestationshingst (far till Dulcia bl a ) - man hade ju dött om man stod där med superhingstfölet o inte kunnat visa den.

Men ASRP är ASRP o man får foga sig eller ägna sig åt annat ... eftersom vår ambition är att avla konsoliderade ridponnyer med gröna papper, lite DUMT kanske men sån är nu jag.

Därför är det alltid klokt att innan man importerar ett ponnysto för avel - KOLLA upp med ASRP vad som gäller inte bara för stoet utan även för ev avkomma.

Varför ska man begränsa sig så? Då är papperna viktigare än stammen och ponnyns kvaliteer.
Jag vet en uppfödare som reggar nästan alla sina avkommor i RSF eller WPB och hon säljer sina avkommor för bra priser.
Dessutom får hon sålt dem.
Tror du att dina avkommor säljer bättre om dom har gröna papper eller tror du att ponnyerna blir bättre varför är det så viktigt för dig?

Jag är bara nyfiken.....

Varför ska man begränsa sig så? Då är papperna viktigare än stammen och ponnyns kvaliteer.
Jag vet en uppfödare som reggar nästan alla sina avkommor i RSF eller WPB och hon säljer sina avkommor för bra priser.
Dessutom får hon sålt dem.
Tror du att dina avkommor säljer bättre om dom har gröna papper eller tror du att ponnyerna blir bättre varför är det så viktigt för dig?

Jag är bara nyfiken.....

Tur är väl att vi alla är olika?!
Men för min del så är kvaliten viktig och som du säger i och med att man även får bra betalt för en WPB eller en Rp med vita papper som har hög kvalitet och möjligheter så skulle jag inte backa för det.
Frågan var inte ställd till mig men jag tror inte det är bara papprerna som säljer. Men jag respekterar dom som tänker så också. men visst begrännsar man sig...;)

Varför ska man begränsa sig så?

Jag är bara nyfiken.....

Jag har bara tyskt/holländskt material - jag tror nämligen att det är slöseri med tid att försöka uppfinna hjulet på nytt.

Hon jag känner har endast Holländska och Tyska ston och kanske något svenskt. Alla hingstar som används tror jag har 30 dgrs bruksprov i Holland eller tyskland. Men jag vet att flera av den uppfödarens uppfödningar reggas i RSF och WPB. Varför ska man uppfinna hjulet igen om man är med i RSF?
RSF är ju dotterförening till NPS som har reggat brittiska ridponnyer sedan "mannaminne", världens äldsta ponnystambok.

Bönninger från Tyskland köpte sig en hingst i england och ett sto, sedan äkte han hem med sina Brittiska Ridponnyer och avlade fram Tyska Ridponnyer.

Jag tror att man har samma kvalite i alla föreningarna om man granskar vad man använder.
Jag tror inte att alla asrps godkända hingstar håller samma kvalite, ta de som godkändes för länge sedan då var dom de bästa, nu har flera av de gamla hingstarna inte gett speciellt mycket och det har kommit många fler och bättre.

Ta t.ex Tyska hingstar, i Danmark blir endast de som är godkända i Hannover och Weser Ems(tror jag). De som kommer från Reinland och Westfahlen blir inte godkända i Danmark för deras hingstar gör endast bruksprov och inte visar sig exteriört.
Sedan blir de främsta hingstarna i NWR Holland direkt godkända 1:an och 2:an.

Där du har köpt dina ponnyer har man köpt både hingstar och ston i Holland, speciellt den som du visade på bild ett ren Holländsk produkt, fast tillverkad i Tyskland.

Själv har jag 2 NWR ston som inhanndlats hos bekanta efter det jag arbetat i Holland.
Det ena stoet är nu dräktig.......

Jag är absolut för att man reggar var man vill men inte uppfinner man hjulet igen då man reggar i RSF eller i WPB.
Men det roliga i de föreningarna är att man har tillåtelse att exprimentera.

Smaken är som baken.... delad.
Jag tycker också det är bra med valfrihet samt att vissa föreningar inte stämplar sina sto ägare om man är tvungen att välja något annan hingst än föreningens...

Men det roliga i de föreningarna är att man har tillåtelse att exprimentera.
[/QUOTE]

Jo det är säkert kul om man har framtiden för sig men i mitt fall kanske jag är DÖD när mina uppfödningar blir 10-12 år och ev har högre framgångar på tävlingsbanan. Jag är 65.

Därför har jag den här idén att min avel börjar med ett gott sto, gärna med dokumenterad stam i generationer tillbaka för att inte i avkomman få alltför stora överraskningar.

Som i annat forum skrivits om, väljer jag hellre ett inte fullt så bra sto från en BRA familj än ett stjärnskott från en dålig familj. Jag tror på goda gener.

Jag har inga större problem med att hålla mig inom ASRPs ramar och vad gäller försäljning så har jag nog upplevt att många köpare av ridponnystoföl (som de ev tänkt avla på), ofta liksom jag lite äldre damer som varit verksamma inom halvblodsaveln, är ganska noga med just pappren. Halvblodsfolk är ju nu så funtade.

När jag känner mig väl förtrogen med stoets stam och hennes ev tidigare avkommor så experimenterar jag gärna med unga hingstar men de måste ha bra stam, mycket prestation bakom, gjort bruksprov i Sverige med goda resultat och gärna ha fullgjort bruksprov i Tyskland eller Holland.

Tanken är naturligtvis att spinna vidare på det goda material som redan finns i Europa så därför avstår jag från halvblodsinblandning (även om förstakorsningarna kan bli superbra tävlingsponnyer) liksom connemara o NF. F ö har jag inga synpunkter på var folk registrerar sina ponnyer.

Jag försöker hålla en linje i min avel - om det sedan blir bra får framtiden utvisa. Mina äldsta avkommor är endast 3 år.

F ö kanske jag säljer ett trevligt tyskt 3-årssto i e m, håll tummarna för mig. Bra pris dessutom. Pappan såld till Belgien för att ingå i ponnylandslaget i dressyr, modern engelska med dipl i Holland.

Inom BRP är det tvärtom tillåtet. I Brittisk ridponny ingår alla Brittiska ponnyraserna samt connemara och fullbloden. Sedan har det ingen betydelse om det kommer från mamman eller pappan.

Jag håller tummarna så hårt jag kan!!!:smirk:
Lycka till i em!

Då förstår jag din avel o har all respekt för den.
Jag föder själv upp hbl o vet vad du menar. Vi som avlar gör ju hellre det på ett hbl sto med gröna papper.
Även om ett sto med vita papper med bra prestationer kan få bra betalt för sina avkommor, men de har så mycket tyngre väg att gå.
Så mycket mer att bevisa.
Håller tummarna för dig, lycka till idag.

Men jag är fortfarande novis på rp o vill testa mig fram lite.
Jag hade nog inte tvekat på det stoet.
Kicki

Hur gick det???? Håller fortfarande tummarna ju :smirk:

Hur gick det???? Håller fortfarande tummarna ju :smirk:

Vet ej!

Det var andra gången de var här. Första gången visade min tränare henne finputsad ledd o lös på ridbanan.

Igår kom hon in lite halvsk*ig från hagen o de fick bekanta sig med henne själva i stallet, putsa o greja. De hade med sig tömkörningsgrejor, tränsade o satte på grejorna o tömkörde, hon skötte sig så bra man nu kan begära av en knapp 3-åring.

Jättebra med folk som tänker sig för o verkligen undersöker om de vill ha hästen så slipper man förhoppningsvis problem senare. Vill de inte ha henne är det OK med mig, hade ändå tänkt betäcka henne i vår. Vill de ha henne, desto bättre. De skulle ringa men har inte gjort det ännu, varken sagt BU eller BÄ alltså så de funderar väl fortfarande?

Forts att hålla tummarna - släpp lite då o då när Du känner att Du håller på att få kramp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp