Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

enda kravet för att införas i P/B register är att INDIVIDEN för 12,5% welshblod. (fadern behöver inte ha någon hingstlisens).

peråke
Nu narras du väl allt lite? Eller har reglerna ändrats dom senaste dagarna? Nog måste väl hingsten ha licens i något avelsförbund?
Du kan inte registrera en welsh partbred om fadern ej är avelsvärderad eller med okänd stam.:banana: :banana: :banana:

Jo det går visst.

Kravet är att 12,5 % licensierat welsh blod kan identifieras i individen, och den kan införas i P/B register.

Du kan använda vilken hingst du vill av okänd/av någon ras/ med eller utan lic. , om du har ett sto som för minst 25% lic. welshblod.

Däremot får det betydelse vad det gäller SPAF aktiviteter, där det krävs att individen är fallen efter en lic. hingst.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Welshhingstarna kommer bara att kunna föras in i Kvalitetsboken om dom får 40 poäng på den utställning som anordnas i april inte på någon annan.
Dom kommer fortfarande att få kvalitatsbokstäver.

När det gäller NWR och Elit, delas man inte bara ut det hur som helst som man gör t.ex i Tyskland.
Man måste minst ha 75 punten(poäng) som det heter. Hanassie var uppe i över 89 poäng 2004. Han är klar för elit som jag säkert tror att Per Åke läste förra året i Holländska Welsh Magazinet när han tilldelades Pref.
Men man ligger och håller på Elit för det är något alldeles speciellt. Typ Downland Folklore eller Vita Nova's Golden Boris men bägge fick det efter sin död.
Om det är rätt eller fel vet jag inte men därför kan man inte jämnföra olika hingstar från olika länders avelsföreningar. Sitt inte och sprid ut falsk information om att "det är bättre än det" alla avelsföreningar arbetar seriöst och deras licensierade hingstar är säkert bra. Men att sitta och jämnföra hingstar låter lite som lekstuga, jämnför istället avkommor det är det enda intressanta.

Vi kommer att få se en mycket större spridning bland avelsföreningarna i fortsättningen.

Jo det går visst.

Kravet är att 12,5 % licensierat welsh blod kan identifieras i individen, och den kan införas i P/B register.

Du kan använda vilken hingst du vill av okänd/av någon ras/ med eller utan lic. , om du har ett sto som för minst 25% lic. welshblod.

Däremot får det betydelse vad det gäller SPAF aktiviteter, där det krävs att individen är fallen efter en lic. hingst.

peråke
Ja, där ser man, tack för den informationen, jag ska hänvisa till dig, och kontakta Welshföreningen i sverige och tala om för dom att dom gjorde fel när dom inte registrerade min åldriga moders sto som welsh partbred, fadern var en ettårig halvblodshingst och modern ett ridponnysto med 75% welsh sec B. Fölisen hade ju 37,5% welsh och borde ju kunnats registrerats som welsh partbred. Konstigt att inte föreningar kan sina egna regler, mkt konstigt måste jag säga!:banana: :banana: :banana:

Jo jag har varit medlem i Holländska welshföreningen i sex år..och jag läser deras tidningar.

Hannasie har inte fått Elit för att han inte nått kraven för ELIT, så fort en hingst når kraven så får den Elit vare sig den anses vare sig det ena eller det andra, död eller levande.

Om man skall kunna jämföra hingstar så är det förstås med avkommebedömning.

Hingstar kan endast avkommebedömas om de har en kvalitetsklass..från 0 och uppåt och den skall vara tilldelad av en avelsorganisation och inte i någon form av internt system.

Detta medför att i Sverige i dag inom BRP/ASRP/ W P/B så är det bara ASRP´s hingstar som kan avkommebedömas.

Det väcker mycket irritation när jag skriver det men så är det i verkligheten.

Det är inte nedlåtande utan snarare fakta vad det får för praktisk betydelse att bedriva avel med hingstar som enbart har en lic och ingen avelsvärdeklass.

Beträffande spridningen av avelsföreningar.
Vad som inträffar är att NYA raser kommer till Sverige och får godkännt av SJV för att bedriva avel och därefter söker medlemskap i SH för att kunna avelsvärdera och klassindela sina hingstar.
SH´s medlenmsföreningar ökar varje år.
SH´s hingstreglemente innefattar fler raser för varje år som går.

De här typerna av korsningsavel som ligger utanför SH, kanske ökar antalet ston som betäcks med egen hingst men större än så tror jag inte det blir.
De flesta stoägare vill när dom betalar för en hingst veta mer om hingsten än hingstägaren berättar.

Att jag är så förutspående med detta beror på information från avelsorganisationer i Holland och i Danmark.

Bägge berättar om att när avelsvärderingstvånget släpptes skedde en dramatisk ökning av betäckningar utanför de grundstamböcker som ingick under avelsorganisationerna.

Men det var bara en dramatisk momentan uppgång som inom ett par år stabiliserade sig och sedan var allt som tidigare igen.

Själv har du ju här berättat vid ett flertal tillfällen att NWR på inget sätt minskat när W P/B aveln släpptes helt fri..W P/B är ingen stor grej i Holland utan snare tynande medans deras stambok med styrd avel NWR ökar och priserna går upp på de inom stamboken avlade individerna.

peråke

Ja, där ser man, tack för den informationen, jag ska hänvisa till dig, och kontakta Welshföreningen i sverige och tala om för dom att dom gjorde fel när dom inte registrerade min åldriga moders sto som welsh partbred, fadern var en ettårig halvblodshingst och modern ett ridponnysto med 75% welsh sec B. Fölisen hade ju 37,5% welsh och borde ju kunnats registrerats som welsh partbred. Konstigt att inte föreningar kan sina egna regler, mkt konstigt måste jag säga!:banana: :banana: :banana:

Ja kontakta dem, registraturer gör ofta fel..

Varför skulle man inte kunna bedömma avkommorna från de andra hingstarna då?? Skulle det bara vara möjligt under SH:s regi? Det var det dummaste jag hört..

En fundering bara...
Hade ett mycket trevligt samtal idag med en hingstägare. Vi pratade lite om hingsten resp mitt sto.
Jag frågade om hon haft något resultat med denna sammansättningen av raser...

Hingstägaren skruvade lite på sig och visste inte riktigt vad hon skulle kalla min "ras". Hon sa Ridponny, korsningsponny eller WPB. Jag sa kalla det vad du vill för det är ju precis vad det är.

Jag personligen hänger inte så mycket upp mig på vad andra kallar mina hästar. För med handen på hjärtat så är det ju korsningsponny.
Det är synd att det ordet i många fall är så smutskastat.

Det är ju bara att se på halvbloden som också består av olika raser.... :angel:

Eller som man också kan säga, Bästa receptet vinner kak-tävlingen :D Ingredienserna är och förblir ofta hemliga för omgivningen för att det är en mish-mash av det mesta.

Eller som man också kan säga, Bästa receptet vinner kak-tävlingen :D Ingredienserna är och förblir ofta hemliga för omgivningen för att det är en mish-mash av det mesta.

Just så är det.... ;) :idea:

Definitivt tycker jag du ska välja en Welshhingst, det kan aldrig bli dåligt i korsningsavel, enligt mig så har de allt en bra ponny ska ha (är inte welshuppfödare, men tycker så ändå av erfarenhet) och eftersom du har hälften fullblod så kan det bara bli bra, Lycka till.

Jo resultatet med welsh har blivit mycket bra två gånger. Tredje väntar jag fortfarande på.
:)

Lite tråkigt med all denna fight mellan olika föreningar.
Är det inte så att vi alla vill få fram en konkurrens kraftig ponny som står sig om man jämför med andra länder?!

Oavsett vilken förening det är så har vi samma mål.

För min del så spelar det ingen roll vad folk kallar mina ponnyer Ridponny, WPR eller korsnings ponny. För det är ju precis vad det är. Och vad folk än kallar dom så är dom inte mindre värdefulla för det.
Jag har en tanke och ett mål bakom min avel.
Jag vill ha fram en hållbar, snygg och presterbar ponny.

Visst är det svårt med registreran och hingstgodkännande i en vissgrad.

Se bara på halvbloden. Dom är ju också en blanding av olika raser och ingen ser ner på dom...

Tycker precis som du. Jag blir så trött på allt tjafs, det är så löjligt, alla gör ju som dom vill utifrån sina förutsättningar. Se på de irländska importponnyerna, hemgjorda korsningsponnyer, men hoppa kan dom och det måste ju ändå vara det viktigaste om man vill sälja dom med vinst.

Tycker precis som du. Jag blir så trött på allt tjafs, det är så löjligt, alla gör ju som dom vill utifrån sina förutsättningar. Se på de irländska importponnyerna, hemgjorda korsningsponnyer, men hoppa kan dom och det måste ju ändå vara det viktigaste om man vill sälja dom med vinst.

Tack! Alla gör vi så gott vi kan. Och tur är väl att man lär sig med åren.:idea:

P.S Jag fick MYCKET goda ord om mitt kak recept idag utav hovslagaren. Då menar jag MYCKET GODA ord. Gissa om man blir glad mitt i all lera, regn & blåst.

Ibland behöver man även positiva ord....

Hur mycket fullblods inslag tycker du är lagom till ett barn?

Självklart så menar jag på en ponny... Det finnns ju många ponnyer med mycket fullblods inslag..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka