Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

Fullblodsinslag till barn ??? Ja det beror förstås på vilket fullblod det handlar om och vilka barn det är som rider !!!!

Allt det här med "meritera sig själv", "avsaknad av lämplig härstamning", "kakrecept" osv - ---

Söner som är sämre än sina fäder .....en nedåtcirkel som leder Svensk korsningsavel mer än tillbaka från var den startade ifrån för 15 år sedan när ASRP bildades---nivån var då så låg att det överhuvudtaget inte gick att finna några korsningshingstar som höll nivå för avel.

Hela skiten med P/B register osh s.k. Brittiska ridponnyer som egentligen inte alls är Brittiska ridponnyer (har inget emot riktiga Brittiska ridponnyer) utan svenska korsningsponnyer bara ger ett dåligt rykte och anseende till det här med avel utanför renrasiga ponnystamböcker.

Bara att invänta den "brittiska sportponnyn" som överhuvudtaget inte existerar som stambok inom NPS--då kan vi ju glädja oss åt efterlänktade korsningsponnyhingstar med travare, shettisar och annat eftersträvansvärt avelsmateriel för blivande Svenska sportponnyer. (läs även tråden "hur förbereder ni era hingstar" för att få lite sammanhang till mitt kanske något hetsiga inlägg)

Och vem VÅGAR överhuvudtaget påtala att "kejsaren inte har några kläder" ...ja gissa !!!!

Senast ändrad av en moderator:

Fullblodsinslag till barn ??? Ja det beror förstås på vilket fullblod det handlar om och vilka barn det är som rider !!!!

Allt det här med "meritera sig själv", "avsaknad av lämplig härstamning", "kakrecept" osv - ---

Söner som är sämre än sina fäder .....en nedåtcirkel som leder Svensk korsningsavel mer än tillbaka från var den startade ifrån för 15 år sedan när ASRP bildades---nivån var då så låg att det överhuvudtaget inte gick att finna några korsningshingstar som höll nivå för avel.

Hela skiten med P/B register osh s.k. Brittiska ridponnyer som egentligen inte alls är Brittiska ridponnyer (har inget emot riktiga Brittiska ridponnyer) utan svenska korsningsponnyer bara ger ett dåligt rykte och anseende till det här med avel utanför renrasiga ponnystamböcker.

Bara att invänta den "brittiska sportponnyn" som överhuvudtaget inte existerar som stambok inom NPS--då kan vi ju glädja oss åt efterlänktade korsningsponnyhingstar med travare, shettisar och annat eftersträvansvärt avelsmateriel för blivande Svenska sportponnyer. (läs även tråden "hur förbereder ni era hingstar" för att få lite sammanhang till mitt kanske något hetsiga inlägg)

Och vem VÅGAR överhuvudtaget påtala att "kejsaren inte har några kläder" ...ja gissa !!!!

Men snälla... Jag vet igentligen inte hur jag ska bemöta ditt inlägg.
Men kalla mig precis vad du vill... Det är okej.
Men jag skulle aldrig sätta en hingst som inte visat prestation i avel.
Och är det inte så att vi vill ha presterande individer även i vår avel?

Det här med Brittisk Sportponny kan jag inget om. Så det tänker jag inte kometera.

Men vad jag tycker är mycket tråkigt är att du verkar dömma uppfödare som du heller inte vet något om.... Kanske har jag fel. I så fall ber jag om ursäkt.

Det bästa är att inte bemöta sådana inlägg, iallafall inte från en uppfödare som inte haft en enda placering på Championaten eller på några tävlingar alls.....
Fortsätt att avla bra ponnyer oavsett om det är Brittiska Ridponnyer eller P/B eller bara vanliga korsningsponnyer.

Det löjligate med "svensk ridponnyavel" är att ett fåtal uppfödare tror sig veta precis allt. Trots att dom aldrig lämnar sin "lilla stuga" och reser runt i stora vida världen.

Visa era hingstar, var själv kritiska och om aveln ska gå framåt måste hingsten kunna förärva något som är bättre än det vi redan har eller iallafall bättre än hans föräldrar!

Ska bli kul att se ridponnyernas bruksprov det ska enligt utsago visas flera Bo-Gi avkommor, kan dessa vara bättre än deras far?
jag hoppas verkligen att avelsvärderings nämnden är stenhård när dom dömer så endast individer som kan tillföra aveln går igenom.

Att tänka på är när man visar sin hingst är att på vanlig utställning är det inte lika tufft som på en hingst premiering.

40 p på utställning är troligen endast 38 på premiering....

Det bästa är att inte bemöta sådana inlägg, iallafall inte från en uppfödare som inte haft en enda placering på Championaten eller på några tävlingar alls.....
Du vet inte vem jag är--tydligen !!!

Fortsätt att avla bra ponnyer oavsett om det är Brittiska Ridponnyer eller P/B eller bara vanliga korsningsponnyer.
Jag har inget emot det egentligen, men att föröka med självutnämnda "kakmixt" hingstar, har man alltid gjort förväxla inte det med avel!!!

Det löjligate med "svensk ridponnyavel" är att ett fåtal uppfödare tror sig veta precis allt. Trots att dom aldrig lämnar sin "lilla stuga" och reser runt i stora vida världen.
Uppenbarligen har du inte en aning om vem jag är !!!!

Visa era hingstar, var själv kritiska och om aveln ska gå framåt måste hingsten kunna förärva något som är bättre än det vi redan har eller iallafall bättre än hans föräldrar!
Jo just det och hur vet du det med "kakmixer" som aldrig värderas !!

Ska bli kul att se ridponnyernas bruksprov det ska enligt utsago visas flera Bo-Gi avkommor, kan dessa vara bättre än deras far?
Ja varför inte, BoGi har ju redan åtminsonde en son som redan överträffat honom ivarjefall när det gäller antalet betäckningar

jag hoppas verkligen att avelsvärderings nämnden är stenhård när dom dömer så endast individer som kan tillföra aveln går igenom.
Det är något som jag tror dom är kompetenta att avgöra.

Att tänka på är när man visar sin hingst är att på vanlig utställning är det inte lika tufft som på en hingst premiering.
Nej det kan di "skriva upp" prova så får de se..

40 p på utställning är troligen endast 38 på premiering....
Tja jag vet flera som haft 40 p på utställning och legat på 34-36 mpå hingstpremiering, vill du jag skall räkna upp dem ???

Peråke........som du och fler med dig är så tvärsäkra på vem det är...men ni är ute och cycklar.

Peråke........som du och fler med dig är så tvärsäkra på vem det är...men ni är ute och cycklar.

Nåja, nåja, nåja, om vi alla skulle vara lite mer ödmjukare, och inte döma andra hårdare än vi dömer oss själva, så hoppas jag att du sansar dig och för tillbaka diskussionen till en lämplig nivå.
Olika åsikter finns inom ridponnyavel, det är bara att acceptera, och jag tror inte att intresset för ridponnyavel blir större av detta eviga tjafs som verka komma från vissa. Snälla, antingen accepterar du andras åsikter utan att vara spydig och otrevlig, eller skaffar du ett eget debattforum. :banana: :banana: :banana:

...
Tyvärr har du helt rätt, i allafall om jag läser alla offentliga resultat tillgängliga. Sorgligt men sant.:banana: :banana: :banana:

Detta börjar att bli riktigt roligt eller tragiskt:crazy: Snälla Per Åke alla vet vem du är, du har mer än en gång skrivit om dina hästar här vid namn speciellt den hingst du visade på förra årets bruksprov!

Det här är inte heller första gången du blir spydig o elak på oss som har en annan åsikt. Därför avlar vi andra WPB och RSF ponnyer då slipper vi översittare.

En vädjan förstör inte denna tråden utan vi debatterar hur vi ser olika på vår ridponnyavel!

Bo Gi har ingen son i Sverige som har överträffat honom själv, Nej han har Boginov i Holland, det är NWR och en helt annan historia!

Du kanske skulle åka och besöka Holland o NWRs bruksprov så skulle du få se på ponnyer, du har ju aldrig varit där.

Jo vi vet nog alla vem du är men inte är väl det så märkvärdigt?

Det finns många väldigt bra uppfödare i Sverige och det lär vi nog få se på sikt.

Många med olika "kakrecept"

Detta börjar att bli riktigt roligt eller tragiskt:crazy: Snälla Per Åke alla vet vem du är, du har mer än en gång skrivit om dina hästar här vid namn speciellt den hingst du visade på förra årets bruksprov!

Det här är inte heller första gången du blir spydig o elak på oss som har en annan åsikt. Därför avlar vi andra WPB och RSF ponnyer då slipper vi översittare.

En vädjan förstör inte denna tråden utan vi debatterar hur vi ser olika på vår ridponnyavel!

Bo Gi har ingen son i Sverige som har överträffat honom själv, Nej han har Boginov i Holland, det är NWR och en helt annan historia!

Du kanske skulle åka och besöka Holland o NWRs bruksprov så skulle du få se på ponnyer, du har ju aldrig varit där.

Jo vi vet nog alla vem du är men inte är väl det så märkvärdigt?

Det finns många väldigt bra uppfödare i Sverige och det lär vi nog få se på sikt.

Många med olika "kakrecept"

:bow: :bow: :bow:

Vad jag också tycker är synd och fegt är att när man har så starka åsikter som en del har är att man inte vågar stå för dom.

Jo men visst är anonymt bra ibland. Men jag tycker att man ska stå för var man tycker och tänker framför allt om man så vasst som du P-Å uttrycker sig.

Varför är det så svårt att glädjas med andra? För jag anser fortfarande att vi har samma mål och kalla det vad du vill (korsningsponny, WPB, RP, Brittisk Sportponny, trottoarmix mm). Men jag vill ha fram en trvelig, konkurenskraftig, hållbar, snygg & smidig ponny som står sig både i avel och tävlingssammanhang.

"Söner som är sämre än sina fäder .....en nedåtcirkel som leder Svensk korsningsavel mer än tillbaka från var den startade ifrån för 15 år sedan när ASRP bildades---nivån var då så låg att det överhuvudtaget inte gick att finna några korsningshingstar som höll nivå för avel."

Svara på påståendet i stället för att göra personangrepp...Försök att förklara hur detta kommer att undvikas inom W P/B--BRP-BSP osv..

och...ja ni hackar på fel person, sådana här "nick" kan användas av hur många personer som helst eller "ärvas" eller något annat tokigt.

peråke

Som använder sig av svenskan på samma sätt?
Skjunk inte lägre nu... snälla.
Jag har fortfarande stor respekt för ditt kunnande om föreningar, stadgar, hingstar osv...

Jag har själv aldrig varit i europa o tittat på ridponnies, jag har själv inte fått fram några champions(än ;) ),men det behöver inte betyda att man inte besitter stora kunskaper(kanske inte i mitt fall om rp).
Man kan också vända på det...det finns dem som reser runt o köper sig dyra hästar o ändå inte har fattat det här med avel...

Tycker att man ska respektera andras vägar mot målet(om målet är vettigt), o skulle dem inte lyckas med sin väg så gör det ju inte andras ridponnies sämre.

Lägg ner ilskan o utbyt värdefulla insikter o kunskaper istället.

"Söner som är sämre än sina fäder .....en nedåtcirkel som leder Svensk korsningsavel mer än tillbaka från var den startade ifrån för 15 år sedan när ASRP bildades---nivån var då så låg att det överhuvudtaget inte gick att finna några korsningshingstar som höll nivå för avel."

Svara på påståendet i stället för att göra personangrepp...Försök att förklara hur detta kommer att undvikas inom W P/B--BRP-BSP osv..

och...ja ni hackar på fel person, sådana här "nick" kan användas av hur många personer som helst eller "ärvas" eller något annat tokigt.

peråke

Var en tillräckligt ärling man/kvinna och i så fall tala om vem du är och hur länge du haft detta nick och vem den föregående användaren var!
Jag vet i allafall så mkt att den tidigare användaren av detta nick är fd ordförande i ASRP, föder upp ridponnys sen några år, har köpt in äldre tyska ston som råkade hamna i sverige genom en tysk dam som tidigare arbetade för Bönningerstuteriet i Tyskland, och använder tyska hingstar på dessa ston.
Om nuvarande användare av detta nick är någon annan än ovanstående, vore det intressant att veta när nuvarande användare *ärvde* nicket från den tidigare innehavaren./Madde

Som använder sig av svenskan på samma sätt?
Skjunk inte lägre nu... snälla.
Jag har fortfarande stor respekt för ditt kunnande om föreningar, stadgar, hingstar osv...

Jag har själv aldrig varit i europa o tittat på ridponnies, jag har själv inte fått fram några champions(än ;) ),men det behöver inte betyda att man inte besitter stora kunskaper(kanske inte i mitt fall om rp).
Man kan också vända på det...det finns dem som reser runt o köper sig dyra hästar o ändå inte har fattat det här med avel...

Tycker att man ska respektera andras vägar mot målet(om målet är vettigt), o skulle dem inte lyckas med sin väg så gör det ju inte andras ridponnies sämre.

Lägg ner ilskan o utbyt värdefulla insikter o kunskaper istället.
:bow: :bow: :bow:

peråke

Jag har inte någonstans i denna diskution sagt att jag ska använda en son som är sämre än sin far i avel. OM jag får fram en hingst så ska han prestera först. Så det tar jag inte åt mig.

Förhoppningsvis har aveln kommit någonstans på 15 år och även med det så hoppas jag att hingstarna har blivit bättre oavsett stam. Men jag själv har Rp sto som är ftor och jag lägger på welsh på henne. Och finns det inte mycket welsh i Rp aveln?

Och säg mig vad är det för fel att använda sig av Welsh/Engelskt fullblod & Nf i Rp avel?

Jag har ingen som helst aning om vem du är. Och jag har se4tt upp till ditt kunnande. men tyvärr så önskar jag att du också stod för detta.
Alla har vi ju olika recept för vår avel. Du har ditt (jag respekterar det) och jag har mitt.
Jag tror att dom som är seriösa i sin avel ser till att förbättra materialet.
Visst kanske det skulle vara en idé att använda travare, shettis i Rp avel???:confused: :confused: Men jag kommer inte vara den som försöker. Storleken lär ju gå ner med hjälp av shettisen. :idea: Men inte går aveln framåt då....

peråke

Detta kommer att undvikas genom att man inte sätter likhetstecken mellan stoägare och idiot. De dåliga hingstarna får helt enkelt inga ston.

Detta kommer att undvikas genom att man inte sätter likhetstecken mellan stoägare och idiot. De dåliga hingstarna får helt enkelt inga ston.

Det ligger mycket i det du säger.. Jag håller fullständigt med dig!:bow:

Jag sitter och funderar är erbjuden att köpa ett Diplom sto med 42 poäng från premiering av rasen welsh.
Som ni vet sedan tidigare så är det världens diskutioner då man väljer welsh hingt på Rp sto....
Men welsh är en bra grund och jag funderar på att betäcka denna med Rp hingst...:angel: Då har vi väl samma problem som om vi valde welsh hingst till Rp sto?
Vad säger ASRP om welsh sto kontra Rp hingst? Någon som vet?
Eller är det icke att föredra för ASRP?
Jag vet att jag kan registrera som WPB...;)

Hej!
Jag gjorde just det. Köpte mig ett welsh sto o betäckte med rp hingst. Om det blir ett sto blir det 43a o om det blir en hingst så blir det 93a.
I dagsläget kan inte hingst bli godkänd om den inte har 3 generationer rp bakåt.
Men det är väl uppe för diskussion o man kan begära dispans o ev få prova hingsten ändå. Men i dagsläget prövas inte 93 orna

Hmm. Då har det inte skett några förändringar ännu...
Om du följt tråden så har jag fått skit för mina "korsnings ponnyer, WPB eller vad man vill kalla dom" Då jag valt welsh hingst på Rp sto. men självklart är det fler med mig som gör på detta vis. Men man kan ju undra om ASRP är intresserade av att få in detta sto i Rp aveln???

Hej!
Jag gjorde just det. Köpte mig ett welsh sto o betäckte med rp hingst. Om det blir ett sto blir det 43a o om det blir en hingst så blir det 93a.

Jag vet inte riktigt vart den här informationen kan komma ifrån, men den stämmer inte. En ponny e. RP-hingst u. welsh (som har fullt stamboksberättigad stam som welsh förstås) hamnar alltid i 43-registret oavsett om avkomman blir ett sto- eller hingstföl.

Exempel på hingstföl:
Moflos Zoogin 43-05-1009
e. Verona´s Bo-Gi RP 134 (ridponny)
u. Moflos Zoraya 35-1293 (welsh)

För tydlighetens skull vill jag nämna att det inte bara är welshmammor som ger 43or med RP-hingstar, det gör rasrena ston med stamboksberättigad stam ur alla de raser som ingår i ASRP´s avelsprogram.

mvh
Jenny

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025