Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

Veronas Bo-gi passar väl alla ston. Han har ju 10 på typen och ingen annan godkänd ridponnyhingst har 10 på typ !? Bo-gi är ju också känd att vara en fantastisk typförärvare, gångartsförärvare och hoppförärvare. Ex 2006 Sveriges vinnare rikskvalitetsbedömningen i både hoppning och gångarter var efter Bo-Gi. Reserv Bis riks o Bis hingstföl e Bo-gi. Vinnaren i löshoppning bland ASRPs arrangerade löshoppning för 2 åriga ston låg 2 Bo-gi avkommor i topp. Vinnare och 3a.
BIS ,reserv BIS, BIS föl, BIS typ e Bo-gi osv. i ASRP lokal utst.Kalmar. BIS föl och Reserv BIS i Bollerup. Vill nog påstå han är outstanding i Svensk ridponnyavel och även i Holländsk ridponnyavel fast han inte varit i Holländsk avel på så 6 år.
Hört han är såld till Tyskland och går sista säsongen i Sverige?

Spontant tänker jag på Verona's Bo-Gi RP 134 som ju är 140 cm hög. Han har ju åtminstone 25 % welshblod i sig. :banana: Men sedan är ju frågan om han exteriört passar ditt sto. :angel:

Synd bara han biljaderar så fruktansvärt. Dessutom har han väl inte gett något man hört talas om. Casio har väl halvblod i sig så stora kan det nog bli.

Ridponnyhingsten Casio RP 141 är väl inte så stor.??136 cm tror jag
Dessutom är han snygg och tävlar mkt bra...

FS Don`t Worry rids INTE av barn!! Han håller inte ens ponnymått!Han tävlar inte ibland ponny och han är fruktansvärt grov och storhuvad.Rör sig bra men vadå? Det finns många ponny i Europa som är snyggare och rör sig bättre då Don`t Worry har en galopp som inte är mycket att hurra för. Jobbat i Tyskland och min arbetsplats låg 10 minuter från FS stuteriet

Knapplån!
Inte tycker jag han ser så grov ut. Men jag har å andra sidan inte sett honom live. Men man kan ju inte titta bara på hingsten....har man ett sto av ädlare typ så kan man väl lugnt anv sig av denna hingst. Uppenbarligen har man hittat en ung ryttare som klarar av att rida honom. Alla barn rider inte på låg nivå....o en häst av den kalibern hamnar med rätt uppfödare hos rätt ryttare.

Det finns en hingst e Hellekis Timjan -fullblod som kommer lösa licens för part-bred welsh i år. Han vann championatet i hoppning som 6 åring och och har placeringar i både FEI dressyr och msvA hoppning (nationellt)
Han är C-ponny och mycket vacker
Kommer inte ihåg vad han heter men träffade delägarna (ryttaren)
och fick veta att Veronas Bo-gis ägare är uppfödare och den andre delägaren.
Undrans om det inte finns ett fruset strå kvar på Hellekis Timjan...

Håller med Per- Åke!
Vill du ha en avkomma som kan prestera också har du väl med störst sannolikhet lättast också få en snygg avkomma så ska du uteslutande använda en godkänd ASRP hingst.De har ju gjort bruksprov men det har inte welsharna så det är ett lotteri. Dessutom kommer du i fel raskod om det nu skulle bli så att de hingstar som inte är bra nog hamnar hos part-bred eller rsf (eller vad den föeningen nu heter) Problemet med att så många föreningar bildats är en missnöjesförklaring med styrelsen i ASRP som numera består mest av amatörer. Avelsrådsordföranden går inte få tag i har jag hört och ordföranden har ingen mailadress och vet inte hur man sätter på en dator. Hingstägare sitter i avelsrådet så ack "Vem kan ha förtroende för en sådan förening?" Nej , nu måste jag gå vidare i mitt nattskift

Jo resultatet med welsh har blivit mycket bra två gånger. Tredje väntar jag fortfarande på.
:)

Håller med Per- Åke!
Vill du ha en avkomma som kan prestera också har du väl med störst sannolikhet lättast också få en snygg avkomma så ska du uteslutande använda en godkänd ASRP hingst.De har ju gjort bruksprov men det har inte welsharna så det är ett lotteri. Dessutom kommer du i fel raskod om det nu skulle bli så att de hingstar som inte är bra nog hamnar hos part-bred eller rsf (eller vad den föeningen nu heter) Problemet med att så många föreningar bildats är en missnöjesförklaring med styrelsen i ASRP som numera består mest av amatörer. Avelsrådsordföranden går inte få tag i har jag hört och ordföranden har ingen mailadress och vet inte hur man sätter på en dator. Hingstägare sitter i avelsrådet så ack "Vem kan ha förtroende för en sådan förening?" Nej , nu måste jag gå vidare i mitt nattskift

Ja du.... Jag tycker det är fel att säga att det "bara" är Rp hingstar som ger prestations & snygga avkommor.
Om man satsar på en seriös avel både som stoägare och som hingstägare så måste man visa vad dom kan.
Jag som hingst ägare tjänar inget på att bara ha en vacker hingst i hagen.
Jag som stoägare väljer hingstar som presterar.
Även om welsharna inte gör bruksprov så räcker inte det för mig. Min hingst måste visa på tävlingsbanorna att han kan och att han har goda gener att föra vidare och inte bara är ögon godis.

Sedan vill jag INTE hålla med din åsikt om styrelsen i ASRP. Varken Avelsrådordförande eller ordförande är svåra att nå. Det finns ju telefon också....

Sedan väljer ju alla var man vill ha sina hästar registrerade... Samt vilken förening man litar på.

Veronas Bo-gi passar väl alla ston. Han har ju 10 på typen och ingen annan godkänd ridponnyhingst har 10 på typ !? Bo-gi är ju också känd att vara en fantastisk typförärvare, gångartsförärvare och hoppförärvare. Ex 2006 Sveriges vinnare rikskvalitetsbedömningen i både hoppning och gångarter var efter Bo-Gi. Reserv Bis riks o Bis hingstföl e Bo-gi. Vinnaren i löshoppning bland ASRPs arrangerade löshoppning för 2 åriga ston låg 2 Bo-gi avkommor i topp. Vinnare och 3a.
BIS ,reserv BIS, BIS föl, BIS typ e Bo-gi osv. i ASRP lokal utst.Kalmar. BIS föl och Reserv BIS i Bollerup. Vill nog påstå han är outstanding i Svensk ridponnyavel och även i Holländsk ridponnyavel fast han inte varit i Holländsk avel på så 6 år.
Snälla du, börja inte igen nu, var ärlig och berätta vem du är. Är du hingstägaren eller dess ombud? Pinsamt att se inlägg på inlägg om denna hingst förträfflighet.
Och börja inte med det där igen om att hingsten gör sin sista säsong i sverige, detta hördes redan för 2 nej 3 säsonger sen, ta chansen och använd XXX innan han säljs till holland....................(Jag vet genom holländska bekanta orsaken varför han hamnade i sverige, så var lite ödmjuk, annars kanske jag avslöjar det...)
Så länge han får tillräckligt med ston (dvs cash för ägaren) i sverige lär han nog finnas kvar.
Eftersom du känner denna hingst så väl kanske du kan presentera alla hans resultat på tävlingsbanan?? Jag har nämligen inte hittat en enda start som denna hingst gjort under sina år i sverige......tala om prestationsavel.....pinsamt!/Madde

Senast ändrad:

Jag kan garantera att Bo-Gi inte passade det sto jag jagade hingst åt förra året. Så nej, han passar inte alla ston. Dessutom skulle jag personligen tveka över att välja en hingst som fått så många ston, vill inte ha en dussinavkomma. ;)

Håller med Per- Åke!
Om nu kvaliten på ledamöter i styrelsen är så låg, lär det väl smitta av sig på kvaliteten på dess godkända hingstar? Finns alltså ingen anledning att använda dess hingstar...dom är ju varken bättre eller sämre än andra föreningars hingstar, eller?/Madde

FS Don`t Worry rids INTE av barn!! Han håller inte ens ponnymått!Han tävlar inte ibland ponny och han är fruktansvärt grov och storhuvad.Rör sig bra men vadå? Det finns många ponny i Europa som är snyggare och rör sig bättre då Don`t Worry har en galopp som inte är mycket att hurra för. Jobbat i Tyskland och min arbetsplats låg 10 minuter från FS stuteriet

Du måste haft en hård arbetsgivare som inte tillät dig trots ditt ponnyintresse att besöka "grannen".

Hade du fått möjlighet till det så hade du kunnat se hur det ser ut på ett ponnystuteri som FS, massvis med barn som rider såväl ungponnyer som tävlingsponnyer.

De duktigaste barnen och de som är flitigast att hjälpa till får även tävla stuteriets ponnyhingstar och fölrsäljningsponnyer.

Don´t worry hade en mycket lyckad tävlingsår 2006 och var uttagen till EM laget--dock blev han skadad vid en int. ponnytävling i Frankrike strax innan EM och blev tvungen att strykas.

Här är en bildsvit hämtad från Eurodressage som visar finalisterna i en av de nationella ponnytävlingarna "preis det Besten" som är uttagstävling för EM, Dont Worry vann denna uttagning.
http://www.eurodressage.com/reports/shows/2006/may_preisderbesten-photo.html

Bildsviten visas de bästa Tyska dressyr ekipagen som konkurrerar om EM biljetterna, lite kul är det att se dem alla på rad. Hur ser dom ut, och var kommer dom ifrån ???

Kondrad--welsh/halvblodskorsning e. Constantin
Constantin måste vara gammal, men tydligen forfarande aktiv och populär.
--Mängder av sportponnyer i alla grenar har han som far eller farfar och bla just Casio ligger med Constantin som farfar.

Jag var i höstas på en Tysk kvalitetsaktion där även ponnyer utropades, ett föl e. Constantin med en halvblodsmor gick för 130.000 kronor till en Tysk köpare.

Dornik/Deinhard/Dornik Double/Dont Worry/Det här gänget är ättlingar till Derano B i olika generationer, Derano B fick vid svensk hingstpremiering 6 på benen och biljaderade kraftigt vid hand, men klarade 40 p exteriört
Derano B var ju en multibegåvning, tävlade 130 hoppning bland hästar och vann bla NM i dressyr.
Detta märks även på hans avkommor, det finns int tävlande avkommor i alla grenar i denna hingstlinje.

Dont Worry gick 2006 upp som ETTA på rankinglistan för ponnyhingstar och deras avkommors sportprestationer--listan tar upp ca 3000 hingstar och eftersom det är samma i Tyskland som i Sverige att hoppsporten är måndubbelt större än dressyrsporten så döljer sig mängder med hoppande avkommor likväl som dressyrponnyer. (Dornik, Constantin ligger på topp tio listan)

Dulcha/Flamenco star
Dom här två är ättlingar till Dancer, en hingstlinje som anses "vacker", när Dancer Gold visades i Sverige fick han 42 exteriörpoäng.
(Golden Dancer ligger i toppen i ranking för avkommors prestationer)

Dino P
Är efter Derbino som är helbror med Dancer, Derbino fick endast muntlig bedömning i sverige, den var positiv.
Derbino själv var samma typ av multibegåvning som Derano B. Derbino som var 150 cm hög och kunde mycket väl liksom många lika stora ponnyer som han kunnat med lätthet mätts in som ponny.
(Derbino ligger i även han sedan väldigt många år i toppen för avkommors prestationer)

Han hade vinster ända upp i S dressyr, vinster i 130 hoppning och tävlade även fälttävlan. Derbino har lämnat ponnyer som visar samma typ av begåvning som han själv, EM medaljörer i både fälttävlan och dressyr, hopponyer som tävlar int.

Velicia--Valentino hingstlinge.
Valentino ligger på mödernet i alla ponnyer vars namn börjar på D.

Valentino var utan tvekan inte bara en prestationsförvärvare som lämnade avkommor i alla sportens grenar utan i allra högsta grad en typförvärvare.
Något som syns på ponnyn Velicia--Vacker.

När Valentino verkade i Holland på ålderns höst, lyckades han med att få den allra högsta % avkommor med klass 1 som någon av deras hingstar har åstadkommit. Veronas BoGi har ju honom som morfar och måhända är det delvis Valentinos förtjänst att vi i dag ser så många högt typbedömda BoGi avkommor och förstås hoppas vi och tror att dom inte bara visar Valentinos utssende utan att dom även har fått med sig lite sportgener.

peråke

Om nu kvaliten på ledamöter i styrelsen är så låg, lär det väl smitta av sig på kvaliteten på dess godkända hingstar? Finns alltså ingen anledning att använda dess hingstar...dom är ju varken bättre eller sämre än andra föreningars hingstar, eller?/Madde

Madde, du måste hålla isär begreppen och lära dig att hitta sportresultat INNAN du påstår att den och den uppfödarens ponnyer inte tävlar och att en viss hingst inte tävlat osv.

En avelsförening har en styrelse och ett avelsråd--MEN DOM UTSER INTE HINGSTAR.
Enligt SJV förordning så får endast avelsorganisationer arrangera avelsvärderingar.

Så i praktiken kan styrelser innehålla helt okunniga ledamöter och det påverkar INTE hingstvalet, i ASRP skiftas i princip årligen styrelsen men avelsvärderingsnämnden har haft samma ordförande sedan premiringarna startade.
Premieringsnämnd = sakkunniga
Styrelser= administratörer och reglementsskrivare.

När du letar resultat, så finns i Sverige att ridsportförbundet har en databas med alla starter på regional nivå och uppåt.
Där kan du gå in och leta efter ponnyer om du vet vad de heter eller vad ryttaren heter.

När det gäller unga ponnyer så tävlas de oftast på lokal nivå under ett två år--sådana resultat kan du inte finna i någon central databas.
(På denna nivå tävlas i dag alla unga framtida bra svenskfödda sportponnyer.)

Det handlas mycket med ponnyer inom Europa och även till Amerika, i denna handel deltar även Svenska ponnyuppfödare ifrån alla ponnyraser. De exporterade ponnyerna och deras tävlingsresultat måste du söka i de länder där ponnyerna tävlas. någon int tävlingsdatabas finns inte.

Sök så finner du mycket mer än du tror...

peråke

Synd bara han biljaderar så fruktansvärt. Dessutom har han väl inte gett något man hört talas om. Casio har väl halvblod i sig så stora kan det nog bli.

Casio har inte många avkommor och de äldsta är 3 i år. Bo-gi betäckte 5x så många ston under sin första säsong här som vad Casio har gjort på hela tiden men han har ändå fått några högt bedömda föl. Vad beträffar storleken förstår inte jag varför det skulle vara farligare att få stora gener ifrån halvblod än att få det ifrån fullblod. Det finns ingen RP-hingst med högt fullblodsinslag som inte för stora gener. Det är samma stora fullblodshingstar som ligger bakom ridponnyhingstarna som även återfinns i halvblodshingstarna. Sedan ska man inte glömma att det finns överhöjdare i alla de stora ponnyraserna trots avsaknaden av halvblod. Det blir väldigt tråkigt när vissa hingstar framhålls på bekostnad av andra. Om man nu vill framhålla sin egen hingst behöver man inte prata ner andras hingstar.

Det finns en hingst e Hellekis Timjan -fullblod som kommer lösa licens för part-bred welsh i år. Han vann championatet i hoppning som 6 åring och och har placeringar i både FEI dressyr och msvA hoppning (nationellt)

Han heter Hotshot A. Står i Säffle. :)

/Dessutom kommer du i fel raskod om det nu skulle bli så att de hingstar som inte är bra nog hamnar hos part-bred eller rsf (eller vad den föeningen nu heter)/
Är det detta du menar när du rekommenderar hingsten ovan.

Han heter Hotshot A. Står i Säffle. :)

Det här är en av de hingstar som avelsvärderats e. Timjan.
Timjan är ju en av de ytterst få welshhingstar som lämnat avkommor med meriter i sporten ända upp på EM nivå.

Tråkigt nog har det inte gått vägen, ingen har blivit godkänd och den kanske bästa av dem Tim skulle egentligen ha visats som treåring men var så besvärlig som hingst att han en dag kastrerades i vredesmod.

Ja och så står vi där inom Svensk ridponnyavel utan en godkänd son till Timjan, vi har Hotshot som är bra utan tvekan prestationsmässigt och allroundbegåvad utan att riktigt hållt "det yttersta".

Hot Shot fick vid avelsvärdering på tok för låga exteriörpoäng för att kunna verka som ridponnyhingst, hans bruksprov var däremot riktigt bra och testryttarna tyckte kanske inte han var det absolut bästa att rida men dom förutspådde honomm en god karriär som sportponny.
Vid bruksprovet spelar utbildningen en stor roll och Hotshot hade inte kostats på proffsutbildning då ägaren hade visat honom som ung och visste att några 40 poäng var inte att vänta. Till ASRP´s bruksprov var han därför visad/utbildad av ett BARN, ett duktigt barn som sedan tävlat honom väldigt bra.
Men förstås långtifrån med kunskap av vad en vuxen beridare har.

Nu aviseras att han blir welsh P/B hingst, ja det går ju bra men han blir då egentlig stoppad i ridponny avel--han kan lämna avkommor som inte kan användas i framtida Svensk ridponny som avelsmateriel (ivarjefall som det ser ut i dag).

Frågan är om inte Hot Shot borde betraktas av ASRP som att vårda ett KULTURARV och Timjanblodet kunde förvärvas vidare i den Svenska ridponnyn.
hans avelsvärdering
http://www.svehast.se/allm/avelsv02/index.htm

Hittar du några resultat för Veronas BoGi ?
Jag gör det inte i den databasen./Madde

Jo BoGi var utlånad till en ponnyryttare under lite mindre än ett år, en ryttare som då red upp honom i dressyr från ingeting till FEI under det här året. Samma ryttare tränade 'även lite hoppning och det gick mycket bra och han hoppades mest för kul men bra.

Ponnyryttaren som fö hade vunnit SM i ponnydressyr var mycket förtjust i hur han var lättriden och utvecklingsbar och hon har tävlat honom upp i FEI klasser med plac och höga %.

Nu blev det hela tvärstopp av anledning som vi inte tar här, men utan tvekan var han en begåvning under ryttare.

Det kanske kan glädja vissa att Timjan har en hingstunge född -05, undan ett dubbeldiplomsto e. Epson- Landru xx- Hurricane xx så hoppet lever. Denna ägs av Timjans ägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp