I
ikaros227
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?
Min tanke bakom min Rp avel som det var tanken med var som så.. ¨
Jag började med Nf sto som jag då ville ha mer Go i. Betäckte henne med fullblod för att förädla och förbättra det som var bristande hos henne.
Jag fick ett sto som inte är helt fel.
Problemet är att hon lämnar stort. Maxade d-ponnyer samt stor häst (ca 165 - 170 cm hög).
Jag hittade då ingen passande Rp hingst då jag inte vill ha överväxta d-ponnyer som är betydligt mer svår sålda.
Då valde jag welsh hingst. Har fått två kanon killar som har något speciellt. Dessa registreras som korsningsponny i ASRP.
Men hade jag fått ett sto hade det blivit en Svensk Ridponny... Enligt mig är det en typ av diskriminering.
Men men jag valde ändå att registrera som Rp samt med Welsh Part Breed stämpel då jag kan visa på bådas utställningar.
Mitt mål nu är att försöka få fram ett sto... och sedan välja Rp hingst då förhoppningsvis få "rätt" höjd.
Så mitt avelsmål är långsiktigt.
Samt så vill jag ha fram bra avelsmaterial, tävlings material samt trevlig alround ponnyer.
En stambok är alltid någon form av styrning i grunden härstamnning och som sedan i vissa stamböcker med mankhöjd utseene bruksegenskaper osv.
I Sverige förväxlas ofta welshridponnyavel med welsh P/B.
Welshridponnyavel är avel inom en stambok och nya avelsdjur är avkommor mellan individer införda i stamboken.
Welsh P/B är avkommor mellan alla världens hästdjur stambokförda eller inte, enda kravet för att införas i welsh P/B register är att det går att påvisa 12,5% dokumenterat renrasigt welshblod från någon av welsh stamböcker.
Att det är ett register och också betraktas som det av welsh föreningen märks bl.a att dessa registerförda ponnyer registrerade i welsh INTE får deltaga i BIS ringen på welsh utställningar.
jag skriver inte det här för att vara dum eller ringakta welsh P/B, men det känns ofta i diskussioner runtikring begreppet P/B att man inte förstår vad det handlar om.
Jag återkommer till grundfrågan "Vad är tanken bakom din RP avel".
peråke
Min tanke bakom min Rp avel som det var tanken med var som så.. ¨
Jag började med Nf sto som jag då ville ha mer Go i. Betäckte henne med fullblod för att förädla och förbättra det som var bristande hos henne.
Jag fick ett sto som inte är helt fel.
Problemet är att hon lämnar stort. Maxade d-ponnyer samt stor häst (ca 165 - 170 cm hög).
Jag hittade då ingen passande Rp hingst då jag inte vill ha överväxta d-ponnyer som är betydligt mer svår sålda.
Då valde jag welsh hingst. Har fått två kanon killar som har något speciellt. Dessa registreras som korsningsponny i ASRP.
Men hade jag fått ett sto hade det blivit en Svensk Ridponny... Enligt mig är det en typ av diskriminering.
Men men jag valde ändå att registrera som Rp samt med Welsh Part Breed stämpel då jag kan visa på bådas utställningar.
Mitt mål nu är att försöka få fram ett sto... och sedan välja Rp hingst då förhoppningsvis få "rätt" höjd.
Så mitt avelsmål är långsiktigt.
Samt så vill jag ha fram bra avelsmaterial, tävlings material samt trevlig alround ponnyer.