Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

En stambok är alltid någon form av styrning i grunden härstamnning och som sedan i vissa stamböcker med mankhöjd utseene bruksegenskaper osv.

I Sverige förväxlas ofta welshridponnyavel med welsh P/B.

Welshridponnyavel är avel inom en stambok och nya avelsdjur är avkommor mellan individer införda i stamboken.

Welsh P/B är avkommor mellan alla världens hästdjur stambokförda eller inte, enda kravet för att införas i welsh P/B register är att det går att påvisa 12,5% dokumenterat renrasigt welshblod från någon av welsh stamböcker.

Att det är ett register och också betraktas som det av welsh föreningen märks bl.a att dessa registerförda ponnyer registrerade i welsh INTE får deltaga i BIS ringen på welsh utställningar.

jag skriver inte det här för att vara dum eller ringakta welsh P/B, men det känns ofta i diskussioner runtikring begreppet P/B att man inte förstår vad det handlar om.

Jag återkommer till grundfrågan "Vad är tanken bakom din RP avel".

peråke

Min tanke bakom min Rp avel som det var tanken med var som så.. ¨

Jag började med Nf sto som jag då ville ha mer Go i. Betäckte henne med fullblod för att förädla och förbättra det som var bristande hos henne.

Jag fick ett sto som inte är helt fel.
Problemet är att hon lämnar stort. Maxade d-ponnyer samt stor häst (ca 165 - 170 cm hög).

Jag hittade då ingen passande Rp hingst då jag inte vill ha överväxta d-ponnyer som är betydligt mer svår sålda.

Då valde jag welsh hingst. Har fått två kanon killar som har något speciellt. Dessa registreras som korsningsponny i ASRP.
Men hade jag fått ett sto hade det blivit en Svensk Ridponny... Enligt mig är det en typ av diskriminering.

Men men jag valde ändå att registrera som Rp samt med Welsh Part Breed stämpel då jag kan visa på bådas utställningar.

Mitt mål nu är att försöka få fram ett sto...:angel: och sedan välja Rp hingst då förhoppningsvis få "rätt" höjd.
Så mitt avelsmål är långsiktigt.
Samt så vill jag ha fram bra avelsmaterial, tävlings material samt trevlig alround ponnyer.

Tänkte också detta, varför "tyvärr". Får man fina hästar spelar det ju ingen roll vilken ras de är registrerade som så länge det inte rör sig om "buskavel".
Vi har också en New Forest-Engelskt fullblod och kan tänka mej Welsh till henne.

För mig har det blivit en kanon kombination med NF/Fullblod/Welsh. Vad har du för stam?

En fundering jag har som jag även frågat här på forumet men ej fått något svar, gäller gångarterna.Visst ska en ponny röra sig bra, men trodde liksom att hela iden var att avla bra tävlingsponnyer till barn o ungdomar o jag måste säga att jag fick en chock;) när jag såg filmen på FS Dont Worry. Den traven har ju många stora dressyrhästar svårt att nå upp till o hur hela friden ska ett barn kunna sitta på den?

säger som sagt INTE att vi ska välja bort bra gångarter men personligen tycker jag det blivit bara för mycket..
Hur resonerar ni?

Visst är det trevligt om man får fram en bra individ. Jag personligen försöker få fram en individ som användas.
Sedan är väl ponnyerna till barn?! Och därför tycker jag inte heller att det ska vara för mycket fullblod eller om man ska säga att dom inte får vara för heta..
Sedan kan alla hästar inte nå Nationell nivå utan det behövs också (ursäkta uttrycket) gårds ponnyer.

Mitt avelsmål på Ridponnyer är att få fram en maxad C eler D ponny som kan hävda sig Internationellt i alla dicipliner.
Jag har både svenska ston o Importerade ston. Det viktigaste är att man har en bra typ därtill ska rörelser och ridbarhet läggas.
Jag ställer ut mina ponnyer och sedan ska dom förhoppningsvis även tävlas.
Mina ston väljer jag ur gedigna stammar med mycket diplom o elit ston, säkra förärvningsstammar. Hingstarna väljer jag ur säkra stostammar med bra prestations stam både exteriört o ridmässigt.
Ett bra temperament är viktigt men jag vill ha ponnyer med go i som kan klara konkurransen på tävlingsbanan, därför vill jag ha minst 25% fullblod i ponnyerna. En lätthanterlig ponny som är snäll med elektricitet.
Barn ponnyer till de mindre barnen kan man föda upp bland welsh etc.

Jag tycker inte om FS Don.t Worry och hans avkommor, samtliga jag har sett i Tyskland har lika stora huvuden som halsar otroligt klumpiga ponnyer men med balans o bra gångarter. Mina ponnyer vill jag ha elegantare.
Bilden på FS Don't Worry JUnior är tagen när han är två eller tre nu är han äldre och klumpig som ett hus tyvärr.
Jag använder inte ponnyer med halvblod i det ger för osäker förärvning utan använder ponnyer som är mer konsoliderade. Använder jag renrasponnyer vill jag gärna ha welsh B och då av den elegantare ädlare typen.
Gärna Whatton Copper Beech som på sitt fäderne är sprunget ur Downland Blod.
Jag försöker hänga med i Europa och reser gärna till hingstpremieringar o stopremieringar i både England, Holland o Tyskland.
Jag registrerar gärna som WPB eller BRP eller ASRP det är sak samma, mina avkommor kan visas och få diplom vilket är det som räknas.

Eleganta eller inte, som uppfödare känner jag att det är en absolut nödvändighet att avla ponnyer som ryttarna vill ha.

När det är dags för försäljning av en ung ponny och om den är välutbildad och man själv tycker den är bra--vilket indirekt betyder att man vill ha anständigt betalt för ponnyn.

Så är det vanliga händelseförloppet att det tilltänkta ponnyryttaren kommer tillsamans med en tränare eller en förälder som är duktig på att rida och PROVRIDER.

Vid provridningen försvinner ALLA pappersmeriter (härstamning) och utställningsmeriter i ett naf´s, vad som betyder huruvida kunden vill ha ponnyn eller inte är ENBART hur den fungerar vid provridning.

Själv väljer jag avelsmaterial så att sannorlikheten skall bli så stor som bara är möjligt att EN provridning slutar i en affär.

Jag har köpt ston med goda egna kvaliteer för sportponnyavel och väl dokumenterad prestationshärstamning minst i tre led.

Dom försöker jag betäcka med hingstar som har egna kvaliteer som vida överträffar normalhingsten, hingsten skall ha visat hög konkurrenskraft i sporten och även han ha en väl dokumenterad prestationshärstamning i minst tre led.

En hingst som den nämda Dont Worry Junior är för mig en tänkbar hingst.

Han har en en prestationshärstamning i alla hörn och kanter i många led och är ett resultat av många generationers sportponnyavel.

Här är ett foto taget i somras, på tävlingsbanan och under ryttare.
DontWorry.JPG

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ja naturligtvis är det ridbarheten som avgör i slutändan, men nu är det många som avlar ridponnyer och uppfödarna blir bättre och bättre så då är det också kontakter som avgör var man köper en ponny!
Men om man provridit flera och det står mellan två ungefär lika ponnyer, då kan man nog slå sig i backen på att man tar den snyggaste den med bäst typ.
Jag är också övertygad att rätt typ ger hållbarare ponny/häst.
Jag såg FS Dont Worry Junior på en tävling i somras och hans hals är enormt grov hans huvud stort, skulle man lägga huvud o hals intill varandra skulle dom bli lika stora.... det kan inte vara lätt för ett barn att rida en så grov halsansatt ponny. Nej bra halsansättningar tror jag ger ridbarare ponnyer.
Jag tror det är bra om man ska börja avla ridponnyer och inte har ett bra ridponnysto, är att ta en lite ädlare welsh sek B en bra med bra hals.
Det som har slagit mig i år är hur fantastiskt bra typ och gångarter det har varit på Downland Wild Fowlers avkommor, ett av de stona skulle passa alldeles utmärkt i ridponnyaveln. Men Downlandblodet har ju visat sig vara framgångsrikt bland just ridponnyer!
Det testade ju redan Bönninger på sin tid i begynnelsen av ridponnyavels vagga!

Knapplån!
Inte tycker jag han ser så grov ut. Men jag har å andra sidan inte sett honom live. Men man kan ju inte titta bara på hingsten....har man ett sto av ädlare typ så kan man väl lugnt anv sig av denna hingst. Uppenbarligen har man hittat en ung ryttare som klarar av att rida honom. Alla barn rider inte på låg nivå....o en häst av den kalibern hamnar med rätt uppfödare hos rätt ryttare.

Han rids av en kvinna på över 30 år på bilden, likaså FS Dont Worry hans far som håller ponnymått rids av samma kvinna Jana Freud och hon är bl.a anställd av FS stuteriet att utbilda deras hästar( hon rider även stora hästar). Det är inget fel på honom och jag är övertygad om att han har hög ridbarhet men det är absolut ingen överdrift att både han och hans far har halsar korta och tjocka. Mycket dåliga halsansättningar.
Den bilden som syns här ovan är en mycket fin bild men överens stämmer inte med verkligheten.

Alltså jag kan hålla med om att vuxna ska utbilda våra ponnyer.
Men sedan är det ju barn som ska hantera, rida, tävla dom mm.
Alltså tycker jag att man ska få fram en konkuranskraftig barn ponny som självklart även står sig mot utlänska ponnyer. Det gäller både hopp, dressyr, fälttävlan, utställning mm vilken gren man än väljer.
Så då måste ju grunden sitta ordentligt...

Jag valde själv som barn att visa mina NF ponnyer som jag började med. Fick inte dom bästa resultat på utställningar på mina ponnyer pga mina ben och nerverna inte räckte till. Men vad sjutton alla är vi barn i början. Och med förälldrar som inte kunde detta och visste hur viktigt det var.

Någon som håller med??? Eller är jag helt fel ute.

Vi satt och diskuterade det här om dan med en uppfödare att det blir jätte bra tävlings/ridponnies när man korsa Welsh (av cobtyp) med halvblod/fullblod;)

Jag såg FS Dont Worry Junior på en tävling i somras och hans hals är enormt grov hans huvud stort, skulle man lägga huvud o hals intill varandra skulle dom bli lika stora.... det kan inte vara lätt för ett barn att rida en så grov halsansatt ponny. Nej bra halsansättningar tror jag ger ridbarare ponnyer.

Jag håller med dig lite där, reagerade, på hans korta grova hals:smirk: inget jag heller efterstäva:cool:

Faktiskt även med Welsh sektion B + fullblod också...;)

Det kan jag tänka mig;)

Vad tro du om den här gossen:love:

th_MogrdensRamzesoktober2006004.jpg

Bilden blev visst inte så bra:crazy:

Jag har 2 stycken med den blandningen + 25 % NF. Två helbröder som är kanon fina.

Svårt att säga.......... ser dåligt...............liten bild....;)

Han rids av en kvinna på över 30 år på bilden, likaså FS Dont Worry hans far som håller ponnymått rids av samma kvinna Jana Freud och hon är bl.a anställd av FS stuteriet att utbilda deras hästar( hon rider även stora hästar). Det är inget fel på honom och jag är övertygad om att han har hög ridbarhet men det är absolut ingen överdrift att både han och hans far har halsar korta och tjocka. Mycket dåliga halsansättningar.
Den bilden som syns här ovan är en mycket fin bild men överens stämmer inte med verkligheten.

Dont worry hat mit siene ponyreiter für dass EM kvalificieren. aber hat nicht startet für er hat geschmertsen und nich starten.
Dont worry ist einen wunderbar ponny für der klienest kinder und dickest fatters. die dickets fatters habe viel geld und kund fü der kinder plonbusche geöffnen. /Frau Müller mit kampfhunden!

jak prata inte sverige, aber jak försåker klein.

Dont worry hat mit siene ponyreiter für dass EM kvalificieren. aber hat nicht startet für er hat geschmertsen und nich starten.
Dont worry ist einen wunderbar ponny für der klienest kinder und dickest fatters. die dickets fatters habe viel geld und kund fü der kinder plonbusche geöffnen. /Frau Müller mit kampfhunden!

jak prata inte sverige, aber jak försåker klein.

Till alla

På utländska hästforum har man den trevliga vanan att hälsa en ny "skribent" välkommen och ber denna presentera sig. Kanske något för oss bukefalister att ta efter?

Frau Müller har problem med både tyska o svenska språket men skriver uppenbarligen från Sverige eftersom "å" knappast? finns på andra tangentbord än det svenska.

Ska vi inte ta o hälsa henne välkommen till forumet?

Frau Müller kanske har värdefulla synpunkter på ridponnyaveln och verkar kämpa med sin svenska.

Jag o flera med mig hjälper säkert gärna till med översättning från "tyskan".

Till alla

På utländska hästforum har man den trevliga vanan att hälsa en ny "skribent" välkommen och ber denna presentera sig. Kanske något för oss bukefalister att ta efter?

Frau Müller har problem med både tyska o svenska språket men skriver uppenbarligen från Sverige eftersom "å" knappast? finns på andra tangentbord än det svenska.

Ska vi inte ta o hälsa henne välkommen till forumet?

Frau Müller kanske har värdefulla synpunkter på ridponnyaveln och verkar kämpa med sin svenska.

Jag o flera med mig hjälper säkert gärna till med översättning från "tyskan".

Det är faktiskt möjligt att även utomland få fram å, ä och ö. I värsta fall kan man kopiera och klistra in... :smirk:
Men visst är det kul med intresse från andra som har något att tillföra.

Det är faktiskt möjligt att även utomland få fram å, ä och ö. I värsta fall kan man kopiera och klistra in... :smirk:
Men visst är det kul med intresse från andra som har något att tillföra.

Ja det vet jag och här föreligger väl en stark Trollmisstanke (får man skriva så?) men man får väl ge varje skribent en chans? Eller?

Någon som kollat IP-adressen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka