Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

Hemort:
eagles nest

Hobbyer:
kampfhundar und hensfektung

Sysselsättning:
heroiner

Presentation:
ich liebe grosse hund und meiner hens, aber sie ist nich das gross für sie fressen nur heroin.

Att döma av Frau Müllers profil så tror jag i alla fall inte att hon har så mycket att anföra i ämnet ponnyavel.
Heroin, höns och pitbull... Den kombinationen tror jag inte mycket på i alla fall.

:confused:

*lånar knapp*

Bara nån som driver med er...1 inlägg och sådana konstigheter under användarprofilen...men det är ju NÅGON som tydligen irriterat sej över kommentarerna på hingsten.

Alla har vi olika tycke och smak...var och får ju välja den inriktning som passar en själv.Ridbarheten är däremot viktig.

Ja det vet jag och här föreligger väl en stark Trollmisstanke (får man skriva så?) men man får väl ge varje skribent en chans? Eller?

Någon som kollat IP-adressen?

Troll kan förekomma ganska ofta. Och har man inget annat att göra så varsågod....:smirk:

Ip adressen är för mig helt ointressant...:angel:

Två helbröder som är kanon fina.

Det kan jag mkt väl tänka mig;)
Köpte mig denna lilla gosse nyligen, welsh av cobtyp morfar Nebo Baucer, mkt lätthanterligt och trevligt föl,hoppas på att han blir riktigt snygg:smirk: Så jag kan använda honom till avel om ett par år:) Korsningsponnierna verkar vara mer hållbarare och trevligare på ngt sätt enligt min egna erfarenhet;)

Det kan jag mkt väl tänka mig;)
Köpte mig denna lilla gosse nyligen, welsh av cobtyp morfar Nebo Baucer, mkt lätthanterligt och trevligt föl,hoppas på att han blir riktigt snygg:smirk: Så jag kan använda honom till avel om ett par år:) Korsningsponnierna verkar vara mer hållbarare och trevligare på ngt sätt enligt min egna erfarenhet;)
Är han rensrasig?
Ja jag tycker också att welsharna har ett underbart psyke. Stor häst i litet format (kanske inte cob men...Dom är ju ganksa stora)..:smirk:

;) Ja, han är renrasig

th_MogrdensRamzesoktober2006004.jpg

:o Jag har minskat ner bilderna för mkt:crazy:

Oj var ju samma bild som sist:(

Du kan gå in på mina inlagda bilder, där finns ett foto till på honom;)

Senast ändrad av en moderator:

Jo men nu har jag kikat på dom bilderna. Han är fin. Hur känge har du haft honom?

snart 2 veckor, köpt från värmland, så det blev en bit att åka för honom, men han var så snäll, en mkt snäll och lätthanterligt föl:love:

Du ska inte ha en eller två hingstar till??? Jag har beställt sto nu 4 gånger... Den fjärde får vi se vad det blir.
Men ett hingst ämne än så länge...

:angel: Har ett dräcktigt sto, jag hoppas faktiskt att det blir en hingst till, eller ha du ngn snygging till salu:love::eek: Då skulle min karl bli galen på mig, han tycker det räcker nu, får väl nöja mig med att få rida till andras hästar oxå;)

Visst har jag det! :smirk:
Ett år hingsten & års fölet går ihop med sin mamma. Och dom har jätte kul ihop. Den lille var 1 måmad när jag släppte ihop dom. Och dom leker jämt. Deras mamma är glad att hon slipper vara lek tant. :banana:

Hei!

Jeg drar visst opp en gammel tråd men jeg lette etter et passende emne og da fant jeg denne :)

Jeg har en norsk sportsponni (ridponni) som jeg har planer om å bedekke og trenger noen tips og litt råd av de som er i gamet da jeg ikke har avlet hest før.

Min hoppe er 50% sportsponni og 50% New Forest etter Golden Moondancer og Stegstedgaards Dominique. Hun er ikke målt men antakelig over 145 cm. Hun er en fin hoppe, ikke utstilt da hennes farge ikke er godkjent (BEC/cremello) men har gode gangarter (godt skritt og trav, noe kort galopp) og eksteriørmessig er hun ok. Ingen eksterørfeil (som beinstilling etc) men rom for forbedring ;)

Hun har veldig gode sprangegenskaper så jeg skal se om jeg evt kan få tak i en ponnirytter som kan starte henne etterhvert da jeg er for gammel selv.

Jeg har allerede fått tips om Verona's Bo-Gi og Leunveldt's Elegant og jeg synes det er flotte hingster begge to som kunne komplettere min hoppe godt.

Men jeg lurer også på hvordan det ville være å bruke en connemarahingst på en hoppe med denne avstammingen - er det noen som vet om det finnes noen gode sprangponnier som har liknende krysning, f.eks. NF/Connemara krysning? Eksteriørt (men jeg legger hovedvekt på bruksegenskaper og ikke eksteriør) kan det vel bli litt grovt/tungt med 50% connemara og 25 % NF?

Jeg ønsker jo å avle en ponni med godt gemytt så den kan rides av barn men den kan godt bli en sprangponni på høyt nivå også :bow:

Jag har i stort sett samma funderingar som du, har ett sto på 3 år
(142 cm) e:Carolinas Foxglove ca.129 cm, ue:Amiral, uue:Curacao xx, mamman är 154 cm. Har också tänkt mig en rp men har svårt att välja med tanke på avkommans storlek. Har fått goda vitsord på premieringen och rekomenderad att använda henne i RP aveln!
Har tänkt mig en gångartsponny i kat. D med bra temperament. Stoet har väldigt bra temperament och är en bra barnponny!

Senast ändrad:

Har även ett ettårs sto och en två års valack med samma mamma och Simberg Senator som pappa, dom är fina och får bra storlek!! Tyvärr så har hon resorberat i höst med samma hingst så det blir ingen bebis i vår. Har tänkt på RP hingst även till henne men vet inte om jag vågar chansa, blir kanske för stort.

Senast ändrad:

Välja ridponnyhingst till sitt korsningssto ????

Alla ridponnyhingstar är ju korsningar av något slag och det går ofta att hitta allt ifrån B-ponny till hästar i härstamningen.

Sanningen är att det är svårt att förutsäga storleken på avkomma, det kan bli allt ifrån B-ponnyer till hästar som resultat.

Men ser man statistiskt på att korsa två korsningar som för både smått och stort blod är det 25% som blir mindre än färäldradjuren (om bägge är D-ponny), 25 % som blir större och 50% som får snarlik höjd som sina föräldrtar.

Väljer man ridponnyhingstar som för mycklet ponnyblod har man större chans att den ärver ner sig med sina små gener och väljer man en ridponnyhingst med mycket hästgener blir chansen större att den ärver ner sig som en häst.
Men vad det blr i praktiken kan man ALDRIG i förväg säga.

Fördelen med ridponnyhingsten är att den just är en ridponny med sitt utseende och karakteristiska ridponnyegenskaper.

Fördelen med att använda en NF/Conn hingst är ju bl.a att den är mer genetiskt stabil av sin höjdnedärvning och att vi har flera individer inom de raserna som vi VET ärver ner sportegenskaper, nackdelen är att den är utvald som hingst just för att den är en rastypisk och god hingst av sin ras.
Avkommorna kommer givetvis att se ut som korsningar med vald ras än som ridponny. (därmed inte sagt att de har dåliga sportegenskaper)

Welshhingsten är den renrasiga ponny som utseendemässigt är mest lik ridponnys rasstandard fast med kortare ben, till ridponnyavel väljer man medvetet welshhingstar som har "ridponnyegenskaper".

Ser man historiskt på hur MÅNGA renrasiga welsh hingstar som förmår ärva ner sportponnyegenskaper så är de förhållandevis få.
I Sverige är väl Dito och Timjan de mest kända och i Holland har dom egentligen bara en welshhingstlinje och det är samma hingstlinje som används i Tyskland paralellt med ett par till welsh hingstlinjer.
Så utan tvekan är det "smalt" med genuina ridponnyegenskaper och welshingstar som är lämpliga i ridponnyavel är begränsade.

Skulle man råka ut för att bli uppfödare till en övervuxen ponny är det ingen katastrof, vad som är viktigare är att de ponnyer/hästar man föder upp är av bra kvalite´.
En övervuxen ponny med goda ridegenskaper har även dom en marknad och är efterfrågade.

Som uppfödare av ridponny vill jag ha ALLT, både ridponnyutseende och ridponnyegenskaper priset kan ibland bli att det föds "lite stora" ponnyer.
peråke

Hei!

Fördelen med att använda en NF/Conn hingst är ju bl.a att den är mer genetiskt stabil av sin höjdnedärvning och att vi har flera individer inom de raserna som vi VET ärver ner sportegenskaper, nackdelen är att den är utvald som hingst just för att den är en rastypisk och god hingst av sin ras.
Avkommorna kommer givetvis att se ut som korsningar med vald ras än som ridponny. (därmed inte sagt att de har dåliga sportegenskaper)

Ja, det er klart at man kanskje kommer litt unna den typiske ridponnyen da. Men nå vet ikke jeg helt hva som kjennetegner den svenske ridponnien men i avlsplanen for norsk sportsponny er det jo bare en ponny med hestepreg og sportslige egenskaper som ønskes (kort oppsummert ;) ). Og connemarahingsten jeg har i tankene er godkjent for sportsponniavl i Norge og på dommerkortet hans står det at han er en vakker hingst som mangler rasetype så han er nok en bedre hingst for sportsponniavl enn connemaraavl!

Men hvordan skal så den ideelle svenske ridponnien se ut?

Rasbeskrivning Svensk ridponny.

Målegenskaper

• Storlek Önskvärd mankhöjd ej överstigande 148 cm.

• Typ En ädel, elegant och harmonisk individ.

• Huvud Proportionerlig storlek med ädelhet bra huvudansättning, vida ganascher.

• Framparti Hals väl ansatt med tillräcklig längd. Markerad manke, bra sadelläge, fria armbågar.

• Bål Gott djup och stark länd, stark rygg men ej alltför kort.

• Extremiteter Benad efter ändamål och storlek. Nöjaktig korrekt.

• Bakparti Starkt välmusklat kors. Lätt att trampa under sig (lätt och naturligt sätta under sig).

• Rörelser Lätta, luftiga, taktmässiga, framåtgripande, elastiska och energiska med gott påskjut och bärighet i god balans.

• Psyke Livligt men stabilt med mycket god karaktär, samarbetsvillig, modig och lättlärd.
Individ med viss ponnykaraktär är önskvärd, dock inte något krav.
Lämpad att skötas och ridas av ungdomar.

• Bruksegenskaper God förmåga i hoppning och/eller dressyr

Avlsplanen har jeg også lest, men om man tar bort punktet om tillatt høyde kan jo den "standarden" passe på nesten hvilken som helst ridehest/ponnirase?!

Men så er kanskje også det hele poenget ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka