Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle nog också fundera på synintrycket eller känslan på något vis. Jag vänjer ju unghästar stå uppbundna i en lina först, och sen i två linor/kedjor. Och de kan vara stensäkra i uppbindning med en rem, men reagera med att tycka det är läskigt med dubbla första gången (så jag sätter fast i ena sidan, och har lång lina i den andra som jag håller i och kan justera själv).
Så, jag tror de reagerar på synintrycket och/eller känseln (nacktryck som någon skrev, eller något annat, känns i båda sidor grimman), och känner sig mer 'låsta' av det.
Jag skulle aldrig kräva att de kunde stå dubbelt om de stod prickfritt (dvs inte bara på hyperkort) med en rem, men fick panik av dubbelt. Jag är väldigt pipig med att de SKA knna stå uppbundna (efter att ha haft en som aldrig blev säker med det), men skulle någon stå prickfritt i en rem men panika av två på det vis som beskrivs skulle jag binda med en rem. Och jag ser inget likhetstecken mellan det och köra in. Den jag hade som inte var säker att stå uppbunden (varken med en eller två, dock värre med två) var inkörd och en väldigt duktig körhäst. Den jag haft som var 150% säker uppbunden, jag kunde gått därifrån och ätit middag utan problem, den blev aldrig inkörd helt enkelt på att den inte var pålitilig med skaklar. Så hur ser du en koppling där? *nyfiken*
Jag tror inte att det är en vanlig grimma som används just nu så det kanske inte finns några övre ringar? om det nu ens finns några ringar alls...
Nu gör väl vi människor ganska mycket mot hästarna som är för vår egen bekvämlighets skull, men ändå:
Att binda fast hästen från båda sidor är ganska respektlöst (anser jag) eftersom det hämmar rörelsefriheten. Ungefär på samma vis som det är respektlöst mot hästen att rida rollkur eller med inspänningar som inte ger efter.
Förstår om man vill att hästen ska kunna stå så, men man kan ju ha det i åtanke utifrån hästens synvinkel.
Min kuse gillar inte att stå fast i båda sidor i stallgången, det har inget alls att göra med att den inte "kan" för det har den gjort många många gånger i sitt liv. Det man märker det på är att om den var lite stressad/nervös innan (inför att åka iväg på träning t ex eller kanske rörigt i stallet) då blir den ännu mer nervös fastbunden, medans om den var trött/cool sen innan då märks ingen skillnad. Ganska lätt löst genom att byta ut ena repet mot ett långt grimskaft för större rörelsefrihet eller bara sätta fast i det ena just dom gångerna. Vilket hästen helt klart uppskattar även om den "kan" stå fast utan problem.
Bara en parentes i ämnet. Respekt är ju något som pratas väldigt mycket om i hanteringsfrågor och att man måste förtjäna respekt. I min värld betyder det att visa hästen respekt, annars förtjänar jag ingen tillbaka. Ta hänsyn till hästens åsikter (även om man inte alltid kan följa dom fullt ut).
Tussinussen: hästen ska bara stå såhär för att det är så vanligt att man binder upp hästar så i sverige helt enkelt. Annars hade jag inte brytt mig om det.
Jo men du har inte svarat på varför. "Ska bara för att" är faktiskt inte ett skäl.