Vad är sällskapshund för dig?

Nila

Trådstartare
Har många gånger fått försvara mina föräldrars rasval, och kommer säkert få göra det med min egen hund. Man har fått förklara vad hunden faktiskt har fått göra, och då har folk plötsligt tyckt att det var okej bara för att det plötsligt inte var en soffhund som fick ett varv runt kvarteret.
Visst finns det vissa raser som klassas som sällskapshund, men även en sällskapshund behver ju motioneras och aktiveras. Så vad tycker du är en sällskapshund?
För mig är sällskapshund en hund man inte jagar med eller använder inom bruks. Med andra ord en hund som man kan dra lite med, som följer med ut i skogen, följer med ut i båten och får simma, som får söka efter saker, hämta saker. Listan kan ju göras väldigt lång.
Jag har lärt mig säga att våran förra hund var, och min hund är, aktiv sällskapshund.

Sv: Vad är sällskapshund för dig?

En sällskapshund är för mig egentligen en hund man har bara för att man gillar hundar. Alltså att man inte är ute efter tävling på någon högre nivå.

För mig säger ordet sällskapshund ingenting om aktiveringen. Aktiveringen anpassas ju efter individen, tycker jag. Min vovve är ren sällskapshund. Vi tränar spår, uppletande, rapportering och ska börja med agility. Utöver detta tränar vi lydnad och hundmöten. Och dom lugna dagarna tricktränar vi. Nu är vi iof inne i en viloperiod, men så ser det ut i vanliga fall.

Då har vi egentligen samma syn på det.

Bra fråga! Min definition skulle nog bli en hund man inte tävlar med, avlar regelbundet på (har en kennel alltså) eller har för arbetets skull (t.ex. säkerhets- eller polishundar). :) Jakthundar är väl på gränsen, de används ju för ett specifikt ändamål men är samtidigt ofta till största delen sällskapshundar. :)

Man kan ju göra allt möjligt med en sällskapshund! Det är skillnad på sällskapshund och knähund. :D

En hund vars huvudsyfte inte är ett arbete (vallning, jakt, polishund, drag, vakt mm) eller elitsatsas på i någon hundsport. En hund som inte byts ut om den inte håller måttet.

En sällskapshund är för mig egentligen en hund man har bara för att man gillar hundar. Alltså att man inte är ute efter tävling på någon högre nivå.

För mig säger ordet sällskapshund ingenting om aktiveringen. Aktiveringen anpassas ju efter individen, tycker jag. Min vovve är ren sällskapshund. Vi tränar spår, uppletande, rapportering och ska börja med agility. Utöver detta tränar vi lydnad och hundmöten. Och dom lugna dagarna tricktränar vi. Nu är vi iof inne i en viloperiod, men så ser det ut i vanliga fall.

Håller med. Våra hundar schäfer och russkiy toy är båda sällskapshundar:)

Till skillnad från tidigare svar så är en sällskapshund för mig en hund vars huvudsyfte är att vara just sällskap. En hund som bara får promenader och hänga med på ägarens aktiviteter.

Om man regelbundet tränar ngn typ av gren med sin hund (även om man ej ämnar tävla) så tycker jag inte hunden är en sällskapshund, utan ngt mer äv om jag inte har ngt bra ord, kanske hobbyhund? Att man har hunden och att göra saker med hunden som en hobby liksom.

Har många gånger fått försvara mina föräldrars rasval, och kommer säkert få göra det med min egen hund. Man har fått förklara vad hunden faktiskt har fått göra, och då har folk plötsligt tyckt att det var okej bara för att det plötsligt inte var en soffhund som fick ett varv runt kvarteret.
Visst finns det vissa raser som klassas som sällskapshund, men även en sällskapshund behver ju motioneras och aktiveras. Så vad tycker du är en sällskapshund?
För mig är sällskapshund en hund man inte jagar med eller använder inom bruks. Med andra ord en hund som man kan dra lite med, som följer med ut i skogen, följer med ut i båten och får simma, som får söka efter saker, hämta saker. Listan kan ju göras väldigt lång.
Jag har lärt mig säga att våran förra hund var, och min hund är, aktiv sällskapshund.

Jag skulle nog kalla vår gamla hund för just sällskaphund.
Hon gjorde inget arbete, tävlade eller tränade utan hon var just mest för sällskap, kunde sin vardagslydnad, hängde med överallt, ut i båten, ut i skogen, mös i soffan osv...

Dvs syftet med henne var att vara en familjehund, som en kompis man hade med sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 590
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18