Vad är ni allergiska mot?

Sv: Vad är ni allergiska mot?

I födoämnesväg är det hasselnötter och vallmofrön. Jag undviker att äta kiwi även om jag inte kännt av det eftersom det är en korsreagent. Dessutom är jag överkänslig mot oregano, mycket små mängder kan jag klara men blir det mer så blir jag rejält magsjuk. Pizza var INTE min favoriträtt när jag var liten... :wtf:

Jag är allergisk mot pälsdjur också men inte lika illa som när jag var barn. Har katt och hund hemma och kan rida om jag vill även om jag brukar ta allergimedicin då. Djuren hemma reagerar jag på vid enstaka tillfällen då det är mycket pollen - framför allt al/hassel, som jag känner av rejält men även björk om det är pollenår.

Till och från har jag värmeurtikaria, oerhört irriterande.

Det är jobbigt med födoämnensalergier då det ena korsreagerar med det anda osv. Himlans bök om man är allergisk mot flera saker. :( Det är mycket man måste ha koll på, det har inte jag dock.

Det är bra att du kan ha egna djur trots allergin mot dem. Jag har katt trots att jag tidigare var allergisk, men jag tog emot den och klappade inte så mycket (det gick bra för jag tycker inte alls om katter egentligen) och gosade således aldrig med katten i famnen i början. Sedan blev det mer och mer gos och hans matte råkade bli förtjust i det här kattafanskapet :p så nu gosar jag med honom i famnen, men undviker att sniffa i hans päls. Blir lite nysig ibland, men det står jag ut med. Samma med råttor och möss, min fina Pluto struntade jag i att jag inte tålde helt :P
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Primärallergier: Björk, timotej, rajgräs (säkert fler, men det är dem jag är testad för), gråbo, häst, katt, hund, räkor.

Sekundärallergi: Trädnötter, baljväxter, de flesta stenfrukter, råa äpplen, råa morötter, råa päron, rå potatis, selleri, skaldjur, kummin. Men ibland poppar det upp nya överraskningar - oftast i samband med pollensäsong.

Enya, det är bockhornsklöver som man oftast reagerar på i curry. Antingen i sig eller som en korsreaktion på jordnöt eller soja (eller annan baljväxt), alternativt som en korsreaktion på gräsallergi.

Finns bockhornsklöver i många ätbara saker? Tycker det är ett ofog att curry finns i så många maträtter. Det står också bara just "curry" som ingrediens.Jag vill verkligen inte bli så dålig igen, jag var så dålig att jag kände hur jag "gled" bort från verkligheten på nåt vis. Jag tror jag hade kunnat dö. Det är också ett ofog när det inte skrivs ut att det innehåller curry så att jag märker av det när jag sniffar på det, ser den gula färgen eller smakar det. Men då är det lite väl sent att komma på det.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är inte allergisk alls utan växte bort som tonåring.
Däremot är jag känslig för vissa saker. Tex schampo, visssa tvättmedel, sol idyl.
I lagom mängd är det inget problem.
Skall tydligen vara skillnad på överkänslighet och ren allergi. Antar att det till att börja med inte hjälper att stoppa i mig antihistamin om jag tåkat tvättaina kläder i softlan (men det doftar så gott) eller valt för starkt parfymerat schampo eller intag för stark mat.
Gissningsvis är det inte riktigt samma pocess som går igång.
Det är i alla fall skönt att inte ha det också.
Tänk dig dammallerigiker på min ME/CFS. Jag skulle behöva mask i mitt egna hem :eek:
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är inte allergisk alls utan växte bort som tonåring.
Däremot är jag känslig för vissa saker. Tex schampo, visssa tvättmedel, sol idyl.
I lagom mängd är det inget problem.
Skall tydligen vara skillnad på överkänslighet och ren allergi. Antar att det till att börja med inte hjälper att stoppa i mig antihistamin om jag tåkat tvättaina kläder i softlan (men det doftar så gott) eller valt för starkt parfymerat schampo eller intag för stark mat.
Gissningsvis är det inte riktigt samma pocess som går igång.
Det är i alla fall skönt att inte ha det också.
Tänk dig dammallerigiker på min ME/CFS. Jag skulle behöva mask i mitt egna hem :eek:

Växte du bort som tonåring? :p

Skillnaden på överkänslighet och allergi är rent vad som händer i kroppen. Tror det har med antikroppar att göra. Utåt sätt så är symptomen samma oavsett om man är överkänslig eller allergisk och det kan vara lika allvarligt. Jag tror nog att antihistamin skulle hjälpa dig ändå :)

Ja du skulle nog inte må så bra om du vore dammallergiker, och inte hade du kunnat hälsa på mig heller :wtf:
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Kl

Typ allt. Min allergilista är 3-4 sidor lång.
Så krångligt att jag knappt håller koll på det själv.

Men ffa födoämnen så jag undviker
Sojaprotein ( så hatar vågen med bönor i ALLT)
Ägg (och där sket sig alla veggomöjligheter typ..)
Konservering/förtjockningsmedel/ färgämnen osv

Så i stort sett äter jag inga halv eller helfabrikat utan mycket sallad och fisk och kött, mjöl(=bröd) och
Mejeriprodukter.
Rätt hälsosamt dock.

Sen pollen, pencillin, gräs/ hö och visar överkänslighet på pricktest mot pälsdjur.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

*kl*

Här är en till med "några" allergier. Gluten, större mängder nötter, fisk, skaldjur, ägg, laktos, hö, gräs, vissa sköljmedel och tvättmedel, vissa narniarealterade produkter (som det inte finns något på innehållsförteckningen som jag inte tål men reagerar på iallafall), koriander (äckligt ändå), vissa typer av färdiga marinader och kryddor, råttor, katter, höns, häst till viss del och mögel.

På gluten och laktos reagerar jag först genom hettande ansikte, sen kollapsar magen.
Gäller även narnia-produkterna. Smärtorna från det ligger på 11/10. Definitivt.

Hö, mögel och gräsklipp kliar i ögonen och halsen, blir täppt i näsan och halsen och hostar. Lite olika på vad det är för sorter av gräs i höet, men generellt så fungerar silage bra eftersom det är fuktigare, medan pressade småbalar eller löshö är rena döden.

Förutom detta så lider jag av morbus crohn, vilket betyder att i vissa perioder med skov så är jag extra känslig mot precis allt. Efter mitt senaste skov blev jag glutenintollerant.. Mellan skoven kan jag äta en del av det jag inte tål utan några problem.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Du kanske är histaminöverkänslig?

Det vet jag faktiskt inte men nu när jag googlade på det så stämmer det ganska bra. Jag är vegetarian så många av de födoämnena som innehåller histamin äter jag inte ändå och de vegetariska födoämnena som nu visade sig innehålla histamin kan jag inte äta alls av vissa och bara lite av andra innan magen reagerar eller huvudvärken kommer.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Laktosintolerant är ju jag också och det är ibland ett himla meckande att slippa bekymmer. Viss mängd icke laktosfria varor accepterar kroppen med bara lite aja baja pekpinnar, men vissa är helt överjävliga för magen :(

Grädde är värre än mjölk, vanlig mjölk är värre än lättmjölk, ost och smör klarar jag av utan problem.
Gräddsås är inte bra för min mage alls och filmjölk fixar magen inte bra heller. Därför äter jag björnbär med fil och inte tvärtom. Jag köper inte laktosfri fil eftersom jag är rädd att den inte är god.

Låglaktosprodukter undviker jag för de smakar äckligt, det ska vara laktosfria helt eller så får det bli vanliga istället.

Det är verkligen inte alls kul att må dåligt av mat, så jag lider med alla som har en massa problem med mat :(

Du kan våga köpa den laktosfria filen för den smakar precis som den vanliga :)
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Finns bockhornsklöver i många ätbara saker?

Det finns i många kryddblandningar från indiska kök, mellanöstern, vissa afrikanska kök. På rak arm känner jag till panch poran (indisk kryddblandning) och berbere (etiopisk kryddblandning) förutom curry som ska innehålla bockhornsklöver.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Hej!

Jag är extremt laktosintolerant och undviker all laktos så långt det går. Magen bryter ihop fullständigt och jag kan inte göra annat än ligga på toagolvet och kvida, mellan at jag sitter på toa och lider.

(läste lite om nån som gick igenom vad som är värre än annat och för mig är all laktos lika j-a jobbig. Däremot lever jag på laktosfri a-fil från Skånemejerierna, den är sjukt god och då är jag riktigt riktigt kräsen med fil. Rent generellt tycker jag Valios sortiment är klart godare än Arlas.)

Sen är jag allergisk mot fisk och skaldjur, halsen svullnar upp och jag mår illla.

Och nötter och mandlar, samma som ovan. Oftast bara allergisk om jag själv äter, men om jag är sjuk kan jag dessutom åka på astma när andra äter nötter.

Sen gråbo, det får jag "bara" astma av och timotej, som kliar överallt och ger mig astma.

/Lavinia, undviker allergener så gott det går, men gör mat till hästan så det blir rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är allergisk mot skaldjur och jordnötter, inte kul alls med tanke på att min sambo älskar jordnötter och jag blir sjuk bara han öppnar en påse.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

*KL*

Hur får ni andra det att fungera när ni är på restaurang eller ute och reser? Jag tycker personligen att det är ytterst sällan som det fungerar med maten. Frukostbufféer på hotell är ett särskilt aber. Jag kan t.ex. inte se vad som finns i brödet och personalen är ofta oförmögen att svara på frågan. Det spelar heller ingen roll att jag har lämnar information om mina allergier långt i förväg. Det funkar sällan ändå.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag har klarat mig bra, det enda jag vet att jag är allergisk emot är azalea (blomman alltså) och får kliande utslag så fort jag kommer i kontakt med en men det är lätt att undvika.

Jag tror att jag även reagerar lite på pollen men det är inget jag har testat, får se om jag får förkylningssymptom även nästa år när det är pollensäsong.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Har läst igenom hela tråden och min matallergi har inte kommit upp, nämligen wasabi. Skittrist för det är ju som pricken över i med sushin, men jag tappar matlusten och halsen tjocknar efter 20 min. Så nuförtiden är sushin wasabifri för min del.

När jag bodde i Thessaloniki, Grekland, under tre månader så började jag reagera på hasselnötter, och efterföljande vår pollen om det var stora mängder. Inte hela tiden, men till och från.

Under mina tre år i Birmingham, Storbritannien kände jag avnyklippt gräs om jag gick tvärs över det. Blev jättesnorig.

Men alla dessa allergiska symptom som orskades av skitiga storstäder försvann när jag flyttade tillbaka till Sverige och renare luft.

Jag är väldigt tacksam över att de har försvunnit, ja förutom wasabin då...
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Har reagerat på Kåvepenin en gång (dock vet jag inte om den allergin är verklig, 99 av 100 som tror sig vara penicellinallergiska är det i själva verket inte), och har lite kontakt/värmeökningsutrikaria som antihistaminer medicinerar bort finfint :). Hanterar laktos ganska dåligt (men kan ta en skvätt mjölk i kaffet) och får rätt rejäla problem av vissa skummjölkspulver :), samt klarar inte av för mycket fibrer.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

För mig är det som fungerar bäst 1-2 cetirizin per dygn. Äter så varje dag året runt. Har tidigare även tagit betapred upp till men det har inte behövts de senaste tio åren.

jag har även Aerius Telfast och Tavegyl i skåpet, alla fungerar
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

som barn var jag på allergitest och var allergisk för choklad, jordgubbar, citrus, fisk, nötter mmmm

men i riktiga livet är jag allergisk för damm, endel hundar (korthåriga), endel hästar ( inte min egen) men inte för nåt födoämne.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min läkare, eller AT-läkaren på VC som jag var hos i våras och som sen sett till att jag fått göra en massa test (allergi och astma) för...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp