Vad är ni allergiska mot?

Sv: Vad är ni allergiska mot?

kl

Jag har också fått kronisk urtikaria på äldre dar, (tryck kyla värme stress). Ansträngningsastma plus förkylningsastma.
Matallergi, fisk skaldjur baljväxter stenfrukter. Nötter går bra numera, förr gick det inte.
Häst går bra, vissa hundar och katter går bra.
Damm går inte bra, kliar som 17 i ögonen.
Silikon tror jag att jag reagerar mot numera, mina nya glasögon fick jag byta sadlar på.
Ja annars så väntar jag på laktos och gluten också :nailbiting: men än är det lugnt. Man blir ganska van att inte kunna äta som andra.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

KL
Jag har fått kvalsterallergi och astma på gamla dar. Inte kul alls måste jag säga.
Det var intresant det där med plåster, jag har noterat att barnen fått stora utslag precis där klistret suttit och nu fick jag alltså svaret. Blir allergiplåster till dem framöver.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Kakao...Minst lilla bit choklad så sitter jag en timme senare på toaletten med världens magknip och får spendera en timme eller två där.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Vet du varför man har silikon i schampo och glidmedel tex? Hur är det när du använt schampo med silikon?
Silikon i schampoo har man för att det ger en fin lyster i håret. I glidmedel är det väl just för att det är ett glidigt.
Du har/hade mjäll en tid, har jag för mig, berodde det på silikonet? Jag har mjäll, men inte så mycket att jag är vitprickig på kläderna precis, men hårbotten är känslig för olika schampon med parfymer i och håret ser alltid dött ut.
Jag har fortfarande problem med min hårbotten. Det är någon stressgrej tror jag. Men det är ju betydligt bättre nu när jag använder silikonfria schampoon. Nu blommar det bara upp ibland.

Hade glömt din operation:D Men tycker du verkligen att linser hade varit att föredra framför operation, i fall du tålt linser menar jag?
Nej, min operation var värd varenda krona!! :) Det var mer att jag fick en tillräckligt stor spark i baken för att göra någonting åt det. Hade jag kunnat ha linser hade jag nog fortfarande bara gått och tänkt på att operera mig.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Men gluten är väl jättesvårt att undvika? Det fins i så mycket man inte tror, har jag förstått.


Det är ju mycket man inte kan äta såklart, men efter att ha levt nära min mamma som fått utesluta det helt i 10 år så tycker jag ändå att det finns många möjligheter! Många restauranger erbjuder såser utan vetemjöl tex och då är det ju lätt, bara att fråga och undvika panerat. Hemma är det ju inga bekymmer alls. Man kan äta mycket thaimat, husmanskost och sallader även ute. Bröd, pizza, pasta osv är ganska lätt att undvika:). Mamma brukar säga att det tråkigaste är att inte kunna gå ut och fika och hitta något annat än en chokladboll som går att äta. (förutsatt att man tål havregryn då, det gör hon).

Men jag skulle bli smal! Allt, typ, onyttigt jag gillar är fullproppat med vetemjöl ;)
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Pälsdjur (Vet inte exakt vilka, men häst, degu, katt och hund är ju de mest uppenbara, några andra sorter umgås jag sällan med.)
Damm (Kan dock ha ganska ostädat hemma utan att bli dålig. :p)
Olika pollen, främst gräs kan jag reagera väldigt starkt på.

Har tack och lov inga matallergier.

Har varit allergisk i ca 20 år (började i 15-årsåldern) och medicinerar halvhjärtat med vanliga receptfria tabletter och en bricanylinhalator.
Har funkat bra om jag borstat hästen ute, gått ut ur stallet och luftat mig om jag känt att jag börjat reagera.

Dessvärre verkar något ha hänt nu vid höstinstallningen... :(

Jag blir superdålig i andningen för nästan minsta lilla, har rejäla attacker varje dag trots att jag tagit tablett. Jag blev förkyld i veckan och får stopp i luftrören så fort jag nyser, sätter i halsen, skrattar, andas in häftigt och liknande. På det får jag en djup torrhosta som bara min storrökande far kan matcha.

Ska ringa hälsocentralen imorgon...:nailbiting:
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Slarva inte och var forsiktig. Jag kanner en ung tjej som var med och rensade ut ho (formodligen lite mogligt, da det var efter en orkan, men inte synligt) och fick lungorna helt forstorda efter det. Hon har fatt nya lungor, men det har medfort en hel rad andra problem. Ha pa dig munskyddet och undvik att andas in ho damm.

Hjälp... :nailbiting:

Vad menar du med nya lungor? Transplanterade?

Blir mer och mer nedstämd av mina andningsproblem just nu.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

kl

Jag är allergisk mot hö.
Har alltid märkt av det lite grann, behövt nysa 10 ggr i rad och sen har det varit lugnt.
Men efter en sommar i Tyskland när höet hade skördats och skulle upp på loftet så bröt helvetet lös.

Jag stod på loftet, utan munskydd (hade ju tidigare inte reagerat så starkt).
Vaknade på kvällen i ren panik och fick ingen luft. Efter det har jag blivit 100 ggr känsligare mot hö. Börjar nysa efter bara 2 packade påsar.
Nåja, allergi nässpray hjälper bra när jag vet att jag ska packa:)

Annars *peppar peppar* är jag fri från allergier!
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

kl

Jag har också fått kronisk urtikaria på äldre dar, (tryck kyla värme stress). Ansträngningsastma plus förkylningsastma.
Matallergi, fisk skaldjur baljväxter stenfrukter. Nötter går bra numera, förr gick det inte.
Häst går bra, vissa hundar och katter går bra.
Damm går inte bra, kliar som 17 i ögonen.
Silikon tror jag att jag reagerar mot numera, mina nya glasögon fick jag byta sadlar på.
Ja annars så väntar jag på laktos och gluten också :nailbiting: men än är det lugnt. Man blir ganska van att inte kunna äta som andra.

Glömde ju gräs , men pollen går bra. Får stänga fönstren när det klipps i mitt område. Hösilage går bättre än torrhö.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

kl
Det jag har mest besvär av är kontakteksem, utlöses av kyla och vatten. En riktig höjdare när man jobbar i kök/med städning! Klarar av det på sommaren ganska ok, men direkt kylan kommer som den gjort nu, så blir händerna torra, flagnar, och kliar. Svider när jag tvättar dom, är ute eller smörjer in dom :meh:
Överlag känslig hy och blir lätt rödflammig och torr.

Sen har vi:
Tomat, alla former utom ketchup typ. Kan äta lite, men låter helst bli.
Apelsin, kiwi, ananas, lite går bra, en om dagen i flera dagar går inte...
Kliar i munnen och det blir jobbigt, har låtit bli så länge att jag knappt kommer ihåg hur det blir :p
Naturdiet shakes, kass i magen å får springa på toa var 5e min med kramp i magen. Konstigt nog går Nutrilett shakes smärtfritt och även naturdiets färdigblandade O_o

Inga allvarliga eller livshotande allergier som tur är! Värre för min lillasyster, hennes fyra första år i matväg bestod av ris, potatis, älgkött och bobs blåbärssaft (som alternativ till vatten). Nu 12 år senare betydligt bättre, men hon har fått flera bakslag under tiden. Numera är det "bara" citrusfrukt, all kött som inte är kyckling eller nöt, och nötter av diverse sort. Samt pälsdjur av alla sorter.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

I födoämnesväg är det hasselnötter och vallmofrön. Jag undviker att äta kiwi även om jag inte kännt av det eftersom det är en korsreagent. Dessutom är jag överkänslig mot oregano, mycket små mängder kan jag klara men blir det mer så blir jag rejält magsjuk. Pizza var INTE min favoriträtt när jag var liten... :wtf:

Jag är allergisk mot pälsdjur också men inte lika illa som när jag var barn. Har katt och hund hemma och kan rida om jag vill även om jag brukar ta allergimedicin då. Djuren hemma reagerar jag på vid enstaka tillfällen då det är mycket pollen - framför allt al/hassel, som jag känner av rejält men även björk om det är pollenår.

Till och från har jag värmeurtikaria, oerhört irriterande.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Allergisk mot latex. Svider, bränner och kliar vid kontakt. Fortsätter kontakten får jag sår och rodnad.

Ganska lätt att undvika, bara det framgår på produktinformationen om den innehåller latex...
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Det är ju mycket man inte kan äta såklart, men efter att ha levt nära min mamma som fått utesluta det helt i 10 år så tycker jag ändå att det finns många möjligheter! Många restauranger erbjuder såser utan vetemjöl tex och då är det ju lätt, bara att fråga och undvika panerat. Hemma är det ju inga bekymmer alls. Man kan äta mycket thaimat, husmanskost och sallader även ute. Bröd, pizza, pasta osv är ganska lätt att undvika:). Mamma brukar säga att det tråkigaste är att inte kunna gå ut och fika och hitta något annat än en chokladboll som går att äta. (förutsatt att man tål havregryn då, det gör hon).

Men jag skulle bli smal! Allt, typ, onyttigt jag gillar är fullproppat med vetemjöl ;)

Det är kanske en sådan kost man ska äta när man ska banta och skylla på allergier :D
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är framför allt allergisk mot: aluminium, pälsdjur, kvalster (både inomhus och utomhus), acetylsalicylsyra (finns i många smärtstillande läkemedel).

Men jag har även kronisk urtikaria, vilket gör att jag får utslag och klåda av allt mellan himmel och jord, tex beröring, fukt, kyla, värme m.m.

Eftersom jag ändå måste medicinera mot urtikarian varje dag så hjälper det mot de andra allergierna också, förutom aluminium som jag helt uteslutit i min omgivning.

Hur medicinerar du mot urtikara?

Acetylsalicylsyra är nog det som jag inte tål i Treo och den billigare varianten Bamyl, men jag tar det när jag verkligen har ont, men tar då också full dos av astma- och allergimedicinerna samtidigt. För Treo är en bra värkmedicin, tex mot tandvärk!
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Kakao...Minst lilla bit choklad så sitter jag en timme senare på toaletten med världens magknip och får spendera en timme eller två där.

Din stackare! Jag hade inte heller överlevt utan att äta choklad ibland! :(:wtf: Men du kanske inte gillar choklad ändå?
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag fick äta betapred när urtikarian var som värst men annars är det antihistaminer maxdos som gällde. Sen kan man trappa ner när det ger med sig lite. Nu tar jag bara nån tablett ibland när jag känner att det kommer. Numera stressar jag ingenting nästan då jag gått i pension i förtid. Det har hjälpt jättemycket.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Silikon i schampoo har man för att det ger en fin lyster i håret. I glidmedel är det väl just för att det är ett glidigt.

Jag har fortfarande problem med min hårbotten. Det är någon stressgrej tror jag. Men det är ju betydligt bättre nu när jag använder silikonfria schampoon. Nu blommar det bara upp ibland.


Nej, min operation var värd varenda krona!! :) Det var mer att jag fick en tillräckligt stor spark i baken för att göra någonting åt det. Hade jag kunnat ha linser hade jag nog fortfarande bara gått och tänkt på att operera mig.

Har du några tips på schampo jag kan testa, som inte innehåller silikon och som funkar på ditt fina hår? :)

Det är bra att din allergi inte BARA har varit till besvär med tanke på din ögonoperation :)
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag fick äta betapred när urtikarian var som värst men annars är det antihistaminer maxdos som gällde. Sen kan man trappa ner när det ger med sig lite. Nu tar jag bara nån tablett ibland när jag känner att det kommer. Numera stressar jag ingenting nästan då jag gått i pension i förtid. Det har hjälpt jättemycket.

Vad bra att det blivit bättre! :) Men det låter verkligen som en skitjobbig grej det där med urtikarian! :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min läkare, eller AT-läkaren på VC som jag var hos i våras och som sen sett till att jag fått göra en massa test (allergi och astma) för...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp