Vad är ni allergiska mot?

Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag reagerar på latex. Jag får röda kliande utslag som blir inflammerade och sedan flagnar huden.
På klöver och timotej. Jag får snuva och kliande röda ögon.
På kortison. Jag får fruktansvärda smärtor i kroppen.
På quorn. Jag mår illa och får ont i magen. Ibland spyr jag med.
På mögel. Jag får svårt att andas om det är mycket. Är det lite så kliar det bara i halsen och jag blir snuvig. Ibland kliar det även i ögonen.
På damm. Jag blir snuvig.
Jag är även laktosintolerant men det är ju ingen allergi utan en överkänslighet även om det är nog så jobbigt ändå om jag skulle få i mig laktos.
Jag reagera även på allt fisk och kött med matförgiftningssymptom och onda leder. Det är nog egentligen inte heller någon allergi i egentlig mening utan en överkänslighet.

Kortison, quorn, mögel, damm, latex, laktos och allt kött och fisk undviker jag medans klöver och timotej är svårare att undvika.

Pollen glömde jag ju. Av det får jag snuva och rinnande kliiga röda ögon.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Vad intressant! :) Kanske du saknar något enzym som normalt bryter ner något av de ämnen som finns i trattkantareller?

Blev tvungen att kolla upp det: Det finns tydligen en specifik allergi mot just trattkantareller, vilken framförallt orsakar magbesvär.

Jag vet faktiskt inte vad det beror på, men precis som du nämner så verkar det finnas fler där ute som lider med mig :D Trattkantareller är ju det godaste!
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är allergisk mot kolofonium, som finns i plåsterklister - men bara textilplåster - och post-it-lappar. Plastplåster går bra. Det går okej att undvika, men ibland kan man ju hamna någonstans och akut-behöva ett plåster - jag får fruktansvärda utslag, värre än mina kontakteksem. På mitt gamla jobb brukade jag sätta post-it-lappar på handryggarna och det slog mig aldrig att det förstås var därför jag fick kliande utslag på vänsterhanden!

Sedan är jag vrålallergisk mot nickel. Det lustiga är att jag ibland kan ha superbilliga grejer och ibland reagerar på sådant som ska vara testat enligt europeisk standard osv.

Reagerar lite på björk, och gräs om det just blivit klippt och "far runt" lite grann.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Du är en frisk människa med andra ord! :) Min syster tål inte kåvepenin så hon får alltid nåt annat. Jag tål kåvepenin, som tur är med tanke på alla mina öroninflammationer :D

Peppar peppar så är jag onekligen en frisk och kry individ :D
Jag vet nog inte om det är fler sorters penicillin jag reagerar på. Kan inte komma på att jag provat särskilt många sorter :p
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Många olika sorters gräs, pollen, damm, gråbo etc.
Samt i princip alla pälsdjur i olika hög utsträckning förutom hästar. Minns mitt "pricktest" som nioåring när vi precis upptäckt att jag var allergisk mot min farmors katt. Varenda test visade på stora allergifält, förutom "hästpricken", som var helt opåverkad. Stor lycka för liten hästtokig tjej! :love: :D
Katt är allra värst, hund och annat känner jag bara av ibland.

Livsmedel är jag inte alls allergisk mot i samma utsträckning. Var på något vis överkänslig mot nötter som liten, men har inga besvär idag. Har också i perioder varit med om att skolans panerade fisk gav mig utslag i ansiktet, otroligt märkligt men har ingen aning om varför.
Det kliar i munnen av (tillagad) tomat, ananas och kiwi (bland annat), men jag vet inte om det är pga. allergi eller något annat.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag tål inte trattkantareller!

Jättekonstigt, men min mage pajjar totalt när jag äter bara några stycken små svampjäklar... Kan kräkas, får kramper och börjar kallsvettas. Vanliga kantareller (och andra ogiftiga svampar) funkar dock bra, men kan reagera på Quorn, så antar att det har med matsmältningen att göra, att min mage inte kan smälta svampen?

Ett tips! Det kan vara din galla som reagerar! Symtomen du beskriver uppkommer närmligen vid gallbesvär. Jag som opererat bort min gallblåsa kan äta allt UTOM trättkantareller - får kramp i gallgången med kramp, kräkningar och kallsvettningar.

/Lizzie
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag har "Hypersensibla luftrör" vilket innebär att jag reagerar med astmaliknande symtom vid starka dofter - parfymer är ett helvete rent ut sagt! Min hals snörper ihop totalt och jag kan inte andas in. Inget som jag får medicin mot :( Tyvärr för det är lite handikappande och reagera på paryfymer... :crazy:

Ovanstående gör också att jag får förkylningsastma och köldastma.

Jag har också pollenallergi - hassel, al, lind, asp, sälg, björk, gråbo, timotej, ängvingel och lite andra grässorter. Klippa gräs går fetbort. Men klarar hö!

Björkpollenallergin gör också att jag är allergisk mot hasselnötter, kärn- och rotfrukter. Kan t ex inte äta råa morötter under pollensäsongen...

/Lizzie
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Oj vad många det är som är allergiska mot mycket!

Jag själv är allergisk mot gräs(timotej), mögel, pollen, damm, gråbo, starka parfymer/deo, olika sorters pälsdjur, banan, äpple och plastsitsar på toaletter.

Mot gräs/hö så hjälper handskar och på vintern behöver jag även täcka näsa och mun. Funkar annars utmärkt att fodra hästarna med hösilage.
Med pälsdjuren så har jag en "allergivänlig" hund och hästarna på lösdrift =inte lika mycket tid i ett instängt, dammigt stall. Annars gosar jag inte med andras smådjur då jag blir så kliig på kroppen och i ögonen och får astma.

Jag får ofta eksem, nässelutslag, kli i ögon/gom/hud, rinnande näsa/ögon och astma.

Tur det finns astmamedicin och kortisonkrämer.
Allergitabletter och allergi-nässprej funkar inte längre för mig... :(

Jag är ändå "glad" för mina allergier. De i min familj är allergiska mot det mesta. Gräs, frukt, fisk, mjölk, soja, mjöl, nötter m.m...
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Ett tips! Det kan vara din galla som reagerar! Symtomen du beskriver uppkommer närmligen vid gallbesvär. Jag som opererat bort min gallblåsa kan äta allt UTOM trättkantareller - får kramp i gallgången med kramp, kräkningar och kallsvettningar.

/Lizzie

Åh, detta ska jag kolla upp! Tack!
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Sedan är jag vrålallergisk mot nickel. Det lustiga är att jag ibland kan ha superbilliga grejer och ibland reagerar på sådant som ska vara testat enligt europeisk standard osv.

Sådär är det för min mamma också, jätteknasigt!

KL

Jag är allergisk mot gräspollen, hö, halm, katter, vissa sorters hundar (:() och damm. Det sista kommer och går dock extremt mycket (och det beror inte bara på hur ofta jag städar :p) och är väldigt nytt, så jag har inte riktigt fått haj på hur det egentligen funkar och vad jag egentligen ska göra för att undvika det.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är faktiskt inte allergisk mot nånting, såvitt jag vet.

Det skulle vara irriterande människor på FB då :p
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Du är en frisk människa med andra ord! :) Min syster tål inte kåvepenin så hon får alltid nåt annat. Jag tål kåvepenin, som tur är med tanke på alla mina öroninflammationer :D

Jag tål inte heller kåvepenin.

Kabbleka - allergin undviks genom att inte plocka blommor vid stillastående vattendrag :p

Sedan enligt senaste allergitestet så är jag även allergisk mot katter - men det har jag inte märkt på de 12 år jag har haft mina....
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Pälsdjur, hö, pollen, råa tomater, kiwi, avokado, valnötter och stenfrukter. All melon utom vattenmelon, skal på gurka är också något jag reagerar på. Konserveringsmedel i nässpray är hopplöst.
Ovanpå det astma.

Jag får problem med svullen hals, kliande i gommen och andnöd. Läpparna svullnar också.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Konstaterad allergi mot katt.
Får reaktioner (klåda i ögon eller hals, snuva, nästäppa) av nötter, selleri, kiwi, pollen (har besvär fr.o.m mars och fram till hösten), nektariner, ibland äpplen, damm, galiamelon/nätmelon (minns inte vilken).
Hmm...minns inget mer.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Har mest troligt lättare form av pollenallergi men har inte fått det bekräftat.

Är allergisk mot nickel (inga större problem) och är överkänslig mot vetemjöl (inte hela glutensläktet), kan vara jobbigt ibland.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Katt, timotej och idioter. De två sista försöker jag undvika så mycket det går, katter undviker jag inte.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Oj vad många svar och vad mycket allergier ni dragit på er :(

Björkpollen, hur kunde jag glömma det! Jag har några björkar på tomten och varje vår funderar jag på den här konstiga "förkylningen" som har mig i sitt grepp och släpper mig sedan. Tills jag kommer på björkpollenallergin och tar allergimedicin :D

Nickelallergi har jag sedan jag var 5 år och fick hål i öronen, kan inte ha något anat än silver och guld på mig. Det är skittrist när man råkar få tag i ett par brallor med knapp i som man inte tål! Jag tycker att det dock mer och mer är plastknappar nu!

Jag har en klocka med titanplatta och spänne för jag klarar inte av vanlig ju, och när jag beställde mitt armband med bricka där det står EPILEPSI på funderade jag på hur 17 jag skulle kunna använda det om det inte är nickelfritt. Men det är nog silver, för jag reagerar inte på det:)
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Ja idioter är jag nog också allergisk mot. Har några i min närhet, kanske därför jag är tvungen att ta medicin nu varje dag. :wtf:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min läkare, eller AT-läkaren på VC som jag var hos i våras och som sen sett till att jag fått göra en massa test (allergi och astma) för...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp