Vad är ni allergiska mot?

Sv: Vad är ni allergiska mot?

När jag var i tonåren var jag hos en dermatolog pga utslag i hela ansiktet. Han påstod att jag var solallergiker, men efter det har jag aldrig fått utslag igen trots att jag är soldyrkare.

Är tydligen laktosintolerant fick jag reda på nu i vuxen ålder. Men jag har inga problem, äter och dricker som vanligt.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Oj vad många det är som är allergiska mot mycket!

Jag själv är allergisk mot gräs(timotej), mögel, pollen, damm, gråbo, starka parfymer/deo, olika sorters pälsdjur, banan, äpple och plastsitsar på toaletter.

Mot gräs/hö så hjälper handskar och på vintern behöver jag även täcka näsa och mun. Funkar annars utmärkt att fodra hästarna med hösilage.
Med pälsdjuren så har jag en "allergivänlig" hund och hästarna på lösdrift =inte lika mycket tid i ett instängt, dammigt stall. Annars gosar jag inte med andras smådjur då jag blir så kliig på kroppen och i ögonen och får astma.

Jag får ofta eksem, nässelutslag, kli i ögon/gom/hud, rinnande näsa/ögon och astma.

Tur det finns astmamedicin och kortisonkrämer.
Allergitabletter och allergi-nässprej funkar inte längre för mig... :(

Jag är ändå "glad" för mina allergier. De i min familj är allergiska mot det mesta. Gräs, frukt, fisk, mjölk, soja, mjöl, nötter m.m...

Parfymer eller andra skarpa dofter går bort för mig också. Bara en sådan liten grej som läppglans med doft (och antagligen smak) som sonen hade testat i dag gav mig ett astmaanfall. Det är oftast sådana där "blommiga" dofter och även vissa herrparfymer får samma reaktion hos mig.
Det är fruktansvärt när någon öst på en massa och går förbi eller sitter på tåget.

Jag får också nässelutslag, rinnande och kliande ögon, täppt näsa, rinnig näsa, hosta, astmaanfall, kliande hud, kliande gom och hals och vid blomlöksallergin och råttallergin så får jag stora utslag i ansiktet och på händer/armar/kroppen som inte är täckt av kläder. Jag har märkt att det är enorm skillnad på vildråttor och tamråttor. Vari skillnaden ligger vet jag egentligen inte. Det städas oftare hos en tamråtta, och jag har i och för sig bara haft en åt gången och inte ett helt harem som kan finnas i stallar och sånt. Har råttor i stallet här hemma och jag behöver inte vara därute många minuter innan jag reagerar mot det.

När jag reagerar allergisk börjar det allra först klia på halsen, utanpå. Sedan blir det bara värre fort eller långsamt beroende på vad det är men just klådan på halsen har jag med åren lärt mig är ett stort varningstecken :)
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Rejält allergisk mot någon form av pollen eller gräs. Inte helt luskat reda på vad mer än att det måste vara betydligt vanligare på sydligare breddgrader än mer norrut. Har aldrig fått så kraftiga reaktioner som jag fick när jag bodde i Berlin. I Stockholm märker jag knappt av det alls.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Laktosintolerant är ju jag också och det är ibland ett himla meckande att slippa bekymmer. Viss mängd icke laktosfria varor accepterar kroppen med bara lite aja baja pekpinnar, men vissa är helt överjävliga för magen :(

Grädde är värre än mjölk, vanlig mjölk är värre än lättmjölk, ost och smör klarar jag av utan problem.
Gräddsås är inte bra för min mage alls och filmjölk fixar magen inte bra heller. Därför äter jag björnbär med fil och inte tvärtom. Jag köper inte laktosfri fil eftersom jag är rädd att den inte är god.

Låglaktosprodukter undviker jag för de smakar äckligt, det ska vara laktosfria helt eller så får det bli vanliga istället.

Det är verkligen inte alls kul att må dåligt av mat, så jag lider med alla som har en massa problem med mat :(
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Mjölk - andningssvårigheter, magsmärtor, diarré.
Astma och reagerar på rök, damm, parfymer mm.
Olika ämnen i rengöringsmedel - utslag och klåda.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Laktosintolerant är ju jag också och det är ibland ett himla meckande att slippa bekymmer. Viss mängd icke laktosfria varor accepterar kroppen med bara lite aja baja pekpinnar, men vissa är helt överjävliga för magen :(

Grädde är värre än mjölk, vanlig mjölk är värre än lättmjölk, ost och smör klarar jag av utan problem.
Gräddsås är inte bra för min mage alls och filmjölk fixar magen inte bra heller. Därför äter jag björnbär med fil och inte tvärtom. Jag köper inte laktosfri fil eftersom jag är rädd att den inte är god.

Låglaktosprodukter undviker jag för de smakar äckligt, det ska vara laktosfria helt eller så får det bli vanliga istället.

Det är verkligen inte alls kul att må dåligt av mat, så jag lider med alla som har en massa problem med mat :(

Varför äta sånt du blir sjuk av?? Äter helt mjölkfritt själv utan problem.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Varför äta sånt du blir sjuk av?? Äter helt mjölkfritt själv utan problem.

Det enda jag äter som min mage inte klarar av är filmjölken som inte är laktosfri. Jag har laktosfri mjölk om jag ska dricka den, men i maten kan jag ha en skvätt vanlig mjölk i. Man kan ju byta ut allt mot laktosfritt, men ska det bara vara lite i eller inte jag som ska äta så är det vanlig mjölkprodukter. De är billigare än laktosfria produkter.
Jag kom också på en gång att om jag dricker ett glas oboy reagerar inte min mage lika mycket som på "ren" mjölk. Nu dricker inte jag det speciellt ofta utan det är mest barnen, men jag tycker att det är intressant att det är sån skillnad på ren mjölk och oboy.

Det är inte alltid jag vill ställa till besvär med att vilja ha laktosfria alternativ, då undviker jag hellre mjölkprodukter om det är något jag vet att jag inte alls kan äta eller så äter jag bara lite av det.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Reagerar du bara mot linserna eller mot annat i silikon?
Tyvärr mot allt annat med silikon i också. Typ glidmedel, schampoo, etc.

Det måste vara trist att inte kunna ha linser, eller det finns andra för dig?
Jag laseropererade ju ögonen så jag har inte det problemet med linserna längre. Men hade det inte varit för att jag blev allergisk mot linserna så hade jag aldrig opererat mig. Och operationen är bland det bästa jag gjort.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag reagerar lite på min hund på senare år, det svider i ögonen när jag inte träffat henne på några dagar (delar henne med mamma så det kan gå ett tag beroende på hur jag jobbar). Det blir inte värre än irriterande ögon så det är inte så farligt, har henne inte i sängen längre och det är nog bra.

Annars har jag inga allergier alls, men funderar på om jag är lite känslig mot gluten. Min mamma blev glutenintolerant i 40årsåldern, kanske har något sånt att vänta jag också. Skulle inte göra så mycket dock, jag skulle bli väldigt hälsosam om jag tvingades sluta med det!
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Tyvärr mot allt annat med silikon i också. Typ glidmedel, schampoo, etc.


Jag laseropererade ju ögonen så jag har inte det problemet med linserna längre. Men hade det inte varit för att jag blev allergisk mot linserna så hade jag aldrig opererat mig. Och operationen är bland det bästa jag gjort.

Vet du varför man har silikon i schampo och glidmedel tex? Hur är det när du använt schampo med silikon? Du har/hade mjäll en tid, har jag för mig, berodde det på silikonet? Jag har mjäll, men inte så mycket att jag är vitprickig på kläderna precis, men hårbotten är känslig för olika schampon med parfymer i och håret ser alltid dött ut.

Kan det bero på silikonet?

Hade glömt din operation:D Men tycker du verkligen att linser hade varit att föredra framför operation, i fall du tålt linser menar jag?
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag reagerar lite på min hund på senare år, det svider i ögonen när jag inte träffat henne på några dagar (delar henne med mamma så det kan gå ett tag beroende på hur jag jobbar). Det blir inte värre än irriterande ögon så det är inte så farligt, har henne inte i sängen längre och det är nog bra.

Annars har jag inga allergier alls, men funderar på om jag är lite känslig mot gluten. Min mamma blev glutenintolerant i 40årsåldern, kanske har något sånt att vänta jag också. Skulle inte göra så mycket dock, jag skulle bli väldigt hälsosam om jag tvingades sluta med det!

Jag blir kliig på kroppen när jag träffar långhåriga hundar. När mina egna hundar fäller mycket blir jag rödflammig, men de sover i sängen, så då är det bara att byta sängkläder ofta och däremellan skaka allt. Annars reagerar jagi nte på hundar, som tur är.

Men gluten är väl jättesvårt att undvika? Det fins i så mycket man inte tror, har jag förstått.
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Det enda jag inte tål ar Morfin, vilket i min vardag inte är en så stor förlust. Dock är det mindre roligt om jag behöver opereras eller bryter ben eller liknande (vilket jag gjort och det var INTE det lättaste jag gått igenom kan jag saga). Tacka vet jag lustgas.. :p
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Eftersom jag inte tål kodein så hävdar mi9n läkare att jag inte tål morfin heller. Men jag har trott att det inte automatiskt serveras morfin utan man kan få något annat smärtstillande som är likvärdigt?

Lustgas kräks jag av, den hatar jag fullständigt. Visst känner jag inte kroppen om jag får hög dos lustgas, men smärtan är kvar och illamåendet och maginehållet dyker fort upp!
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Lök har jag aldrig hört förut! Det blir väl lite pillande med mat man kan köpa ute?
 
Sv: Vad är ni allergiska mot?

Jag är framför allt allergisk mot: aluminium, pälsdjur, kvalster (både inomhus och utomhus), acetylsalicylsyra (finns i många smärtstillande läkemedel).

Men jag har även kronisk urtikaria, vilket gör att jag får utslag och klåda av allt mellan himmel och jord, tex beröring, fukt, kyla, värme m.m.

Eftersom jag ändå måste medicinera mot urtikarian varje dag så hjälper det mot de andra allergierna också, förutom aluminium som jag helt uteslutit i min omgivning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min läkare, eller AT-läkaren på VC som jag var hos i våras och som sen sett till att jag fått göra en massa test (allergi och astma) för...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp