Vad är natural horsemanship för dig?

S

Silly

Lite funderingar bara kring det här ämnet. Jag tycker det känns som att definitionen på NH har blivit ett resultat av vad hästen kan och på hobbynivå klassificeras det man gör som NH när man kan paketera in hästen i pressening eller få den att göra saker utan hjälp av traditionell utrustning. Egentligen är ju NH den metod man använder för att ta sig dit.

En person som tar hänsyn till hästens naturliga beteende och utnyttjar det i den traditionella utbildningen av hästen kallar ju sällan det han eller hon pysslar med för NH trots att denne egentligen har större rätt att göra det än någon som på ett mindre "hästvänligt" eller okunnigt sätt lär sin häst att utföra diverse "trick".

Jag tycker själv att det är svårt att veta om jag kan kalla det jag ägnar mig åt för NH, visserligen är det därifrån inspirationen kommer men jag kommunicerar knappast på ren hästiska... Samtidigt tycker jag ofta att den mesta hästhanteringen i många fall borde få gå under NH-kategorin.

Vad är din definition på NH och om du själv anser dig hålla på med det, varför väljer du att kalla det för NH? Vad krävs för att få vara en NHare

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är natural horsemanship för dig?

Frågan har ställts tidigare. Leta och läs i gamla trådar. :)

LIA

När jag hör ordet NH tänker jag kommunikation med hästen, att kunna läsa och förstå hästens signaler och använda sig utav det i hanteringen.

Jag skulle nog inte säga att jag håller på med NH, med jag försöker använda lyhördhet och sunt förnuft och det fungerar för mig och min häst i de allra flesta fall :)

det heter Naturlig hästkommunikation, vilket det betyder för mig med.
Att ha ett samarbete mellan människa och häst, där vi även kan lita på varandra

Nä, det heter Natural Horsemanship. Något bra svenskt ersättningsuttryck finns mig veterligt inte.

LIA

Kärt barn har många namn, är det inte så man brukar säga? :D

För mig är NH ett sätt att umgås med hästen, ett sätt att rida, ta hand om sår, träna från marken, ta ut hästen i hagen, transportera den och ja, vara med den. Det är ett tillvägagångssätt som bygger på medvetenhet. Människan blir medveten om hur hon rör sig kring hästen, och tänker innan hon handlar.

Med träning, eller att vara och ha roligt med hästen, bygger man på så vis upp en ömsesidig respekt, förtroende och samspel. Är man en riktigt duktig hästmänniska kan man få hästen att vilja vara med en, att vilja göra vadän man ber den om och ha roligt med sin häst. Man kan också acceptera brister i sig själv, och försöka lösa dem, det är nog den viktigaste punkten inom NH. Att man är öppen och ärlig mot sig själv. Och att man lyssnar på andra, oavsett om det är människor eller djur, och sedan själv beslutar sig för vilken väg man vill gå. Bara denna vägen leder till ett närmare och roligare förhållande med sin häst!

Människor kan omöjligt bli starkare än en häst. Dock kan vi göra den försvarslös genom hårda metoder och skarpa redskap, men vi kan aldrig få en häst som litar på oss och ser oss som dess vän genom sådana metoder. Och det är nog vad NH bygger på skulle jag tro, att man strävar efter och ser hästen som sin vän, och inte som ett redskap som ska göra si eller så :laugh:

Det är svårt att förklara för mig, visst, NH kan vara god hästhållning, men jag tror att det handlar mycket om att lyssna, känna och finnas.
Det spelar ingen roll hur många kurser man än går, hur många trick man än lär hästen, ingen kan lära en att känna, ingen kan lära en närvaro, sinnesfrid. Antingen så har man det, eller så har man det inte, och då är det synd om en.

När jag håller på med min häst finns inget då, inget sen, det finns bara ett nu med otroligt många chanser till något gott.
Jag vet att jag verkar helflummig, men jag är trött och filosofisk

Att få hästen att flytta sig åt sidan genom att smacka lite/peta lite på när man ska in i spiltan, det är ett exempel på vad NH är för mig.

NH är för mig hästvett och säkerhetstänk i allt du gör med hästen!

KL

Kopierar mitt svar i annan tråd.

Det behövs inga "lekar" för att en häst ska förstå vad man vill och inte heller för att bygga förtroende mellan häst och människa.

Dessutom anser jag att "lekar" är missvisande, det antyder att hästen skulle tycka detta är jättekul Men det är i själva verket olika sätt att visa dominans mot hästen, inte lekar alls i hästens värld. På engelska heter det "games" dvs spel, och det är mer rättvisande, ett slags spel som går ut på att människan visar dominans.

Hästar leker med varandra och det tycker jag att de ska få göra. De kan göra roliga saker med oss människor som de upppskattar men inte är det att knuffas runt och flyttas i repgrimma av folk som tycker "lekar" är skojigt.

Om NH är vettig hästhantering är det ok men blandar man in dominansövningar som nåt slags skojig underhålllning eller ett sätt att ständigt "träna" på så är man helt fel ute och det är inte hästvänligt. Tyvärr tycks "NH" ofta vara just det senare.

Att se till hastens biologiska behov och dom dagliga rutiner.
Arizona

Det behövs inga "lekar" för att en häst ska förstå vad man vill och inte heller för att bygga förtroende mellan häst och människa.

Visst behövs det inga "lekar" eller övningar för att få en bra relation till hästen. Det är något man kan göra i den vardagliga hanteringen och denna kan även göras på "NH-vis".

Men iaf jag ser träningen från marken som lika stor del som själva ridningen, och visst tycker hästen att det är kul! Kanske inte alla gånger, men då har man oftast gjort något misstag i sin träning, vilket gjort hästen uttråkad eller osäker. Träning ska vara roligt, annars finns det ingen som helst mening med det!

Sedan beror allt på hur man lägger upp träningen och vilken inställning man har till den. Har man som mål att få en lydig och perfekt häst då kommer träningen garanterat att bli hur tråkig, frustrerande och långtradig som helst, för båda parter.
Har man dock målet att allting ska vara roligt, och att samspelet kommer under tiden, då tror jag de flesta får det också :laugh:

Träning från marken och även från ryggen på "NH-vis" tycker jag ger en ömsesidig förståelse och respekt och man kan ha roligt ihop med hästen på mer sätt än att bara rida, och därmed i de flesta fall också bara ha målet att bli bättre i respektiva gren. Det finns så mycket mer man kan göra! :bump:

Nä, det heter Natural Horsemanship. Något bra svenskt ersättningsuttryck finns mig veterligt inte.

LIA

jo, det HETER så, jag skrev fel. FÖR MIG är det kommunikation och
häst-människa-relation;)

KL

Kopierar mitt svar i annan tråd.

Dessutom anser jag att "lekar" är missvisande, det antyder att hästen skulle tycka detta är jättekul Men det är i själva verket olika sätt att visa dominans mot hästen, inte lekar alls i hästens värld. På engelska heter det "games" dvs spel, och det är mer rättvisande, ett slags spel som går ut på att människan visar dominans.

Hästar leker med varandra och det tycker jag att de ska få göra. De kan göra roliga saker med oss människor som de upppskattar men inte är det att knuffas runt och flyttas i repgrimma av folk som tycker "lekar" är skojigt.

Om NH är vettig hästhantering är det ok men blandar man in dominansövningar som nåt slags skojig underhålllning eller ett sätt att ständigt "träna" på så är man helt fel ute och det är inte hästvänligt. Tyvärr tycks "NH" ofta vara just det senare.

:bow::bow: jag tycker som du, dessutom så är ju grundtanken i NH detsamma som i sverige har hetat sunt handhavande av häst i sekel, och eftersom jag bor i sverige så väljer jag att kalla det för vad det heter på svenska :)

man får vad man ger ;)

Blir lite nyfiken nu :D
Vad anser du ingår i "sunt hästhavande" och vad anser du ingår i Natural Horsemanship?

Det finns många olika "sunt hästhavande" vad jag förstår (nästan alla verkar ha sin filosofi) och i NH är det väl lite samma sak. Men sättet att se på hästen och ridningen, och därefter också umgås med den tycker jag att man ofta märker en väldig skillnad mellan många "NH-folk" och de flesta andra "vanliga tävlingsryttare/sporthästryttare", men samtidigt kan hanteringen skilja sig så otroligt mycket inom båda "filosofierna", så det är kanske svårt att avgöra utan att dra alla över en kam :)

jag behöver iofs. inte anse eftersom det finns i gammal svensk hästlitteratur att läsa samt att instruktörerna förr va väldigt tydliga med vad sunt handhavande av häst är och det fick man lära sig tidigt. på många ställen är det så även i dag.

det innebär främst att människan måste lära sig tänka häst eftersom hästen aldrig kan lära sig tänka människa

man behandlar hästen med respekt för då får man det tillbaks, man respekterar hästens hem och där ska vara lugnt, äta ska dom få göra i fred

man måste vara konsikvent och rättvis, allting ska ske med så små medel som möjligt oavsett om det är i markhantering eller från ryggen och på ett för hästen förståligt vis.

man måste ha tålamod och aldrig tvinga hästen då en häst som förstår och vill vara till lags alltid gör sitt bästa. en tvingad häst gör bara pricis det den måste - varken mer eller mindre.

genom att studera hästarna i hagen ihop med andra hästar lär man sig otroligt mkt. men en häst vet att hästar är hästar och människor är människor så den lärdomen ska inte används för att dominera hästen utan för att förstå hästen vilket underlättar i hanteringen då man med små medel kan förmedla vad man vill så hästen förstår lättare vad som är ok. och inte ok.

rangen i hagen mellan hästarna har ingenting med människorna att göra, en olydig häst är en olydig häst oavsett rang och då har människan misslyckats.

man måste alltid vara ödmjuk.

för mig är en sund hästhantering en sund hästhantering och inte olika filosofier.

grundtanken i NH är igentligen samma sak fast med ett amerikanskt namn som går att tjäna pengar på. har samtalat mkt. med bla. min amerikanska vännina som kallar sin hästhantering NH (hon är ju amerikan)

vi är väldigt överens om att det i grunden är just samma sak med ett amerikanskt namn och ett svenskt. små skillnader finns i all hantering och beror på att alla människor är olika och gör det dom tycker fungerar bäst utefter sina förhållanden och erfarenheter, så är det med allt ;).

Senast ändrad av en moderator:

:bow: :bow: Du tar orden ur min mun, igen.....amen till det!

Kicki :laugh:

det innebär främst att människan måste lära sig tänka häst eftersom hästen aldrig kan lära sig tänka människa

Just detta, samt "skit in, skit ut", var väl inarbetat i den hästvärlden jag började danas i för nästan 40 år sedan.

Kicki :laugh:

Härligt inlägg, tack! :bow:
Jag håller med dig om att sund hästhantering ingår i NHs principer, eller hur man nu ska kalla det. Det är alltså det man fick lära sig på ridskolan och det som står i nästan varenda bok. Dock verkar inte alla följa denna sunda hästhantering i dagens samhälle, men det hör kanske till ett annat område.

Jag kan dock inte säga att NH, såsom jag upplevt det, är exakt samma sak. Eller, det är lite mer specifikt kanske. Det är som ett sätt att lära sig förstå hästar mer och att kunna se skillnad på individer och hur man kan göra all träning rolig och anpassa sig efter just den hästen man arbetar med. Oavsett om det handlar om att gå förbi något läskigt, träna dressyr, longera eller hoppa.
För mig har NH-tänket blivit en hjälp att hela tiden tänka ett steg före och att på ett säkert sätt ha roligt tillsammans med mina hästar. När jag kan anpassa träningen efter hur min häst är blir det också mycket enklare att tackla alla svårigheter som kommer upp :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 885
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Tänkte att det säkert är några här som håller på med Natural horsemanship, eller? Det kanske redan finns en tråd med det? Förlåt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
29 867
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 472
Senast: Lena_B
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 382
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka