Hur ger du hjälper i tex ridningen utan negativ förstärkning, alltså skänkel och tygeltag. Jag förstår liksom inte hur man ska kunna göra det utan något tryck alls och är nyfiken på hur det går till. Jag menar när jag bromsar så kramar jag ju tygeln tillsammans med vikthjälper båda delar är ju tryck. När jag driver så är det antingen röst eller lite skänkel och båda de är ju tryck. Samma sak när jag ber hästen flytta sig i sidled på gången. Då lägger jag ju en hand lätt på rumpan och säger "kan du flytta på dig" samt "tack" eller "bra" när det är klart. Jag förstår faktiskt inte hur jag ska kunna kommunicera med hästen utan att lägga tryck på den alls. Det gör jag ju vem jag än ber om något som om jag ringer till en vän och ber om hjälp med något, det är ju också tryck.
Det var ju en man som gjorde ett experiment där han red in hästar med hjälp av tryck på manken. Ett tryck på höger sida manke betydde sväng vänster, ett tryck på nåt sätt betydde öka farten, ett annat sänk farten.
Om man bortser från att det signalsystemet också hade med tryck att göra, så fick han problem varje gång han kom till galoppen. Då gick det plötsligt inte att sakta av... Och jag tror att han testade på tre olika hästar.
Själv använder jag mig av både positiv och negativ förstärkning när jag hanterar och tränar hästar. Jag belönar alltid rätt beteende (oftast muntligt, eller med gos. Men ibland även med godis), men använder mig också av det traditionella signalsystemet när jag rider där tryck används som signal och när signalen följs så slutar trycket.