Pekpinnarna var det Parelli som borjade vifta med
och han ar hard om hasten inte foljer det monster han tankt sig. Parelli ar ocksa den som forst anvande NH som hans "trademark".
I det som har i USA anses vara NH ingar absolut inget godis. Alls.
Det ar bara "operant conditioning" som anvands.
Fast visst kan man lasa hasen och se vad den vill och antingen lyssna och lata hasten fa som den vill eller "saga emot" och ge ett alternativ. Atminstone har jag alltid gjort det bade med hastar, mina hundar och katter.
NH tranare kom fram just pa rancher dar man innan "broke" (hade sonder) hastar sa man kunde rida dem. Numera ar det operant conditioning som anvands. Rancher som hade upp till 50 hastar i samma alder som gick i stora flockar och ingen rorde. Den enda beroring med manniskor som hastarna hade var att de sag manniskor, och om det var nagot speciellt sa fangades de in i lasso. De hastarna skulle alla tamjas och laras upp till ridhastar samtidigt.
Manga anvande operant conditioning, medan andra (sarskilt har pa vastkusten av USA) var mer "tuned to" Vaquero typ av traning (tvinga pa hastarna vad man ville att de skulle gora) och det da som Dorrant broderna och Ray Hunt borjade visa upp hur man KUNDE gora istallet ... Jag tror att Parelli var den som langt senare kom med uttrycket NH.
Titta garna pa videos av "Road to the Horse" dar olika tranare staller upp, far en 3-arig hingst som aldrig blivit hanterad. De jobbar med hasten i tre dagar och pa den fjarde dagen sitter upp pa och hasten och rider (det ar lite olika pa hastarna hur mycket ritt det blir, ett ar avstod Cris Cox eller Clinton Anderson (tror det var en av dem) att rida alls da han inte ansag att hasten var redo (men han hade valt den tuffaste hasten i hagen ... medvetet)
Metoden att "tamja" hastarna sa de kan rida dem efter 3 dagar ar allt NH (Operant Conditioning) och ett satt att kommunicera med hastar. Det finns mycket kritik mot alla de har tranarna och mot tavlingen "Road to the Horse" ... men bottom line, Hastarna har fatt det mycket battre och det fungerar pa rancher med manga hastar och inte alls tillrackligt manga cowboys.
MEN det ar inte alls det ni pratar om ...