Jag som inte alls gillar Pat Parelli kanner mig lite kluven har. Jag har varit pa ett par av hans clinics som askadare (fick gratis biljetter, jag gillade honom inte nar han borjade heller
) och pa en klinik dar jag hanterat en en hast som inte var min, men det var en plats over och jag fick den gratis. (Jag kande han som agde hasten och han "chickened out" och gav mig och sin plats och lat mig ta hans hast da jag inte hade nagon tanke pa att ta dit min hast.)
Det ar en hel del speciella grejor jag inte gillar med Parelli, i hur han hanterar hastarna, och som jag tycker att andra Natural Horsemanship tranare gor mycket battre ... de basta var fore Parelli, Buck Bannaman, Ray Hunt, Dorance broderna, och manga fler som var bra. RIKTIGT bra.
Bade Pat ar en mycket duktig ryttare, och hans fru Linda ar gudabenadat bra. Det ar en ren frojd att se henne hoppa barbacka utan trans ... picknick bord, etc, etc ... MEN, hon kan inte tavla sa och det kan ingen annan heller. Men uppvisningen ar kul att se.
Natural Horsemanship betyder INTE att man ar "hard" det handlar om "operant conditioning" ... att satta "pressure" pa det man inte vill fa hasten att gora och att ta bort "pressure" nar de gor vad man vill. (En armbage i sidan nar hasten forsoker luta sig mot en tex).
Min "freak" till hast bryr sig inte namvart om en armbage i sidan, men tycker alltid att jag (jag talar mycet med handerna och har svart att halla kroppen stilla och lugn) skriker nar jag longerar honom. Han skriker tillbaka genom att sparka bakut (langst ut pa linan om jag har en, och langst ut efter racket om vi ar i en "round pen") med oronen bakat for att protestera.
Jag har ocksa varit pa NH klinik med Clinton Anderson och gillar honom mycket battre. Dessutom holl han inte pa pa marken mer an forsta dagen (den var lang nog for oss som ville rida) utan vi red i 5 dagar ... det var mycket givande och larorikt. Egentligen handlade det mest om hur man hanterar sin vikt nar man rider. Da min hast ar mycket (MYCKET) kanslig for min vikt i sadeln kallade Clinton mig en "cheater" flera ganger nar vi skulle lata hasten ga som den ville.
Dessutom upplyste Clinton's fru att han hade andrat asikt sedan han sett mig och min hast (Michico) ... nu trodde han att vissa hastar visst kunde alska sina manniskor aven om han aldrig sett det forut.
Min juvel ar lite annorlunda ... och litar 100% pa mig att halla borta alla stenar, stockar, och annat pa sidan av vagen fran att attakera och ata honom.