Blandrastik
Trådstartare
Just hyra gällde specifikt för transporten. Inte övriga saker.Att den ena ägaren ska hyra utrustning till den gemensamma hästen av den andra ägaren..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just hyra gällde specifikt för transporten. Inte övriga saker.Att den ena ägaren ska hyra utrustning till den gemensamma hästen av den andra ägaren..
Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?Jag skulle aldrig någonsin köpa häst tillsammans med någon annan. Men nu är det ju inte vad frågan gäller utan sakerna. Jag hade föreslagit att de tillsammans satt ner och pratade om vad hästen behöver - sadel, träns, schabrak, borstar, grimskaft, täcken, grimmor osv. Sedan får de väl chippa in hälften var liksom. Vill W ta av de saker hen äger, fine, annars får hen sälja av och köpa nytt. Den andra ägaren vill uppenbarligen shoppa och då kan man väl unna hen det, med första hästen liksom. W behöver inte lägga sig i det alls. Fick man sadel med köpet finns det ju rimligen minst två sadlar nu och fler känns kanske lite over the top? Fick de ingen sadel med utan hästen nu rids med W:s sadel kanske det är rimligt att den andra ägaren betalar en del av den alternativt att W står för sadeln och den andra ägaren för motsvarande i skoningar framöver eller något. Men hallå, träns, borstar osv får väl W själv avgöra om hen vill använda eller inte, det kan hen ju inte tvinga på den andra ägaren. Jag hade också velat handla saker till min första häst.
När man har haft häst i några år så är det lätt att man samlar på sig diverse grejor, men har man hästen inkvarterad så börjar man med typ 2 vojlockar/schabrak, en sadel, 1-2 grimmor, ett träns, lite skötutrustning i en hink, 2-3 täcken kanske en extra spann och en grep. Att hosta upp 70.000 för en halv (lätt?) begagnad utrustning tillhör inte det vanliga. Bortser man från sadeln så kan man få grundutrusningen för 2-20.000 kr beroende på behov och var man köper utrustningen.Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?
Jag har stallinredning, typ krubbor, stora hinkar, kannor, grepar, krokar, krattor även en egen skottkärra. Grejer i sadelkammare, sadelhängare, tränshängare, hinkar tunnor, stora förvaringslådor. Transportutrustning, som grep, sopkvast, grejor som bara hästen har när den åker. För mig skulle det vara lite mer än "varsin hink med borstar".
Nej, det har nog de flesta.Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?
Jag har stallinredning, typ krubbor, stora hinkar, kannor, grepar, krokar, krattor även en egen skottkärra. Grejer i sadelkammare, sadelhängare, tränshängare, hinkar tunnor, stora förvaringslådor. Transportutrustning, som grep, sopkvast, grejor som bara hästen har när den åker. För mig skulle det vara lite mer än "varsin hink med borstar".
Fast nu skulle ingen hosta upp några 70 000.-, jag undrade hur du skulle tänka om du ägde prylar motsvarande inköpsvärde för 70' och skulle dela häst med någon som inte har nåt.När man har haft häst i några år så är det lätt att man samlar på sig diverse grejor, men har man hästen inkvarterad så börjar man med typ 2 vojlockar/schabrak, en sadel, 1-2 grimmor, ett träns, lite skötutrustning i en hink, 2-3 täcken kanske en extra spann och en grep. Att hosta upp 70.000 för en halv (lätt?) begagnad utrustning tillhör inte det vanliga. Bortser man från sadeln så kan man få grundutrusningen för 2-20.000 kr beroende på behov och var man köper utrustningen.
Förlåt, kom ihåg fel värdet på utrustningen var 70000 så det rörde sig om 35.000. Och jag fastnade på "vad hon kallar nyskick" och drog därifrån slutstatusen att det handlade om att köpa in sig till nypris.Fast nu skulle ingen hosta upp några 70 000.-, jag undrade hur du skulle tänka om du ägde prylar motsvarande inköpsvärde för 70' och skulle dela häst med någon som inte har nåt.
Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?
Ok. Här har vi gjort så att vi delar på alla omkostnader med transporten - besiktning, underhåll etc. Då får den nyttjas vid behov av båda.Just hyra gällde specifikt för transporten. Inte övriga saker.
Men varför skulle nån annan vilja köpa in sig i din uppsjö av prylar även om du har stallinredning, sadelskåp, eller vad det nu kan vara som kostar så mkt. Det är ju helt okej att du vill ha alla dessa saker men vem säger att nån annan vill ha allt det? I vanliga fall ingår inredning och kärror i stallplatsen och man behöver inte så värst mkt saker. Ffa vill man nog välja själv vad man vill ha, inte köpa in sig i nån annans uppsättning med ihopsamlade grejer..Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?