Vad är meningen med livet?

En annan grej jag kom att tänka på är att många av oss strävar efter att förbättra världen; Miljö, klimat och demokrati är någonting som engagerar folk trots att man kanske inte själv har en avkomma.

Många, bland annat jag, vill att världen ska bli bättre och hållbar även efter att jag lämnat jorden.

Det kan väl också räknas som en mening med livet? Dvs att göra världen lite bättre eller i alla fall inte bidra till att göra det värre?
Ja, verkligen! Håller med helt.
Miljön är jätteviktig. Jag sopsorterar ALLT och har olika komposter hemma.
Även om grannen bredvid kanske slänger allt i samma behållare känner jag mig ändå nöjd med min insats.

Demokrati är också viktigt, särskilt kvinnors rätt för lika villkor.
Det kan röra allt från att få samma lön för samma arbete som män i Sverige eller i andra länder att en kvinna ska få klä sig fritt och kunna röra sig utan att riskera våldtäkt eller misshandel.

Hade jag inte haft familj hade jag förmodligen funderat på att arbeta i andra länder med bistånd och sjukvård. Det var en av anledningarna till att jag utbildade mig till det yrke jag har idag.
Det är något jag kan känna att jag har missat, faktiskt.
Brukar inte känna så, men just det skulle jag verkligen velat ha gjort någon gång i livet.

Det låter deppigare än vad det är menat, men vad är DIN mening med livet?
Hade en filosofisk diskussion här om dagen och det var väldigt intressant att höra hur olika folk tänker gällande livets mening.
Människan har ju en enorm drivkraft och överlevnadsinstinkt som gör att man kämpar oavsett situation och motgångar.
Alla har vi haft dessa stunder då allt tycks gå emot en, men man kämpar på och försöker åter känna den lycka och glädje som livet ger när man funnit balansen igen.

Vad sporrar dig? Har du en drivkraft eller flera? Kan du sätta fingret på vad exakt det är som du lever för och vad får oss egentligen att hålla den där balansen, från att exempelvis göra sig glad och lycklig på andras bekostnad?

Det är nog skillnad på meningen med livet eller meningen med mitt liv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 294
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 130
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 285
Senast: krambanan
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar