Sv: Vad är Integrerad ridning?
Linda Tellington-Jones byggde bland annat på Feldenkrais när hon utvecklade TTeam och TTouch, men inte enbart. Det bygger även på s.k. cellulär intelligens (i korta drag att cellerna i kroppen har ett slags "minne" och även reageringsförmåga på viss stimuli etc. och det är där ifrån mycket av just den väldigt mjuka lätta beröringen kommer ifrån) och sist men inte minst klassisk dressyr.
Det kan man säga är huvudingredienserna i TTouch och TTeam, förutom hennes egna kunskaper över åren och konstant vidareutvecklning av systemet, genom forskning taget från både hästar och andra däggdjur inom bland annat smärtlindring etc.
Integrerad Ridning tycker jag har beskrivts ganska bra här, och bäst av allt beskriver ju Christina själv
Jag skulle säga att det är Klassisk dressyr som är vidareutvecklad och integrerad (därav namnet) med allt som är fördelaktigt och positivt för båda ryttare och häst, och detta innebär bland annat ganksa mycket Feldenkrais metod som appliceras på både häst och ryttare (TTouch och TTeam och även "ren" Feldenkrais både praktiskt och teoretiskt, och mycket mcyket pedagogik. Pedagogiken är väldigt viktig inom Integrerad Ridning för om man inte kan förklara pedagogiskt så går det inte kommunicera bra. Detta gäller ju både mellan ryttare-häst och tränare-ryttare etc.)
Det är stor fokus på korrekt och framförallt klar kommunikation, dvs. inga motsägande hjälper, inga orimliga krav etc.
Och att det ska vara i total balans utan negativ spänning. Att kunna jobba mot en kommunikation och relation som är fri från våld eller tvång, som inte skadar och som hjälper både kropp och psyke gå framåt åt ett positivt och hälsosamt håll. Oavsett mål och nivå. (för både häst och ryttare)
Så skulle jag beskriva det.
Och sjlävklart rekommenderar jag det