Vad är Integrerad ridning?

Syrpa

Trådstartare
Blivit lite nyfiken på integrerad ridning, men har inte riktigt fått ett grep om vad det är. Har läst runt lite på intrenet och fått ett hum om vad det kommer ifrån och sådant. Men någon som kan beskriva kort men exakt; vad är det för ridning egentligen, vad tränar man på, och varför rider man "integrerad ridning"? tacksam för svar :bow:
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Integrerad ridning "uppfanns" av en enskild tränare.

Systemet bygger på bl a Feldenkraismetoden, centrerad ridning och Tellingtonmetoden. Tränaren var också elev hos Bent Branderup under ett antal år, och jag antar att hennes "skola" påverkats även därifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Det finns en artikel om Christina Drangel och Integrerad ridning i senaste Hästfocus.
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

IR kan du ju hålla på med oavsett disciplin i övrigt. Det handlar om kroppskontroll hos ryttare och häst, balans, kroppsmedvetenhet och självförtroendeträning. Jag t ex har en nackskada som gör mig periodvis sned, min tränare hjälper mig att jobba med styrkorna i kroppen så jag inte fastnar i att fokusera på det som inte fungerar. Har även haft mycket nytta av markträningen för hästens skull (han hade inte riktigt koll på var han började och slutade). Jag tränar i första hand western, men också mycket AR för styrkan och balansen, och tycker att jag har nytta av IR-träningen i båda sammanhangen.

Jag är absolut ingen expert, men tycker att det finns mycket spännande att hämta hos IR-tränarna.
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

En av mina tränare undervisar inom IR. Hon pratar mycket om utbildningsskalan och låter i mångt och mkt som min VD tränare men har lite bredare (om man jämför dessa två individer) syn på att alla hästar inte behöver gå samma väg. Vi arbetar vid handen och långtyglar oxå en del.
Vi gör oxå lite kroppskännedom till häst.
Vet att hon gör tteam men det e inget vi håller på med. Från min synvinkel e det mer klassisk dressyr än AR.
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Hej
Jag har börjat med detta. Jag har en ridlärare i stallet som är jätte bra. Även varit med på en kurs med Christina som var jätte givande. Vi gick igenom hur man kommer till samling hur man ska gå till väga. Vilket jag tycker det saknas i många andra stilar. Jag tyckte det känns som det handlar om ridningen hur den igentligen var tänkt. Även den vanliga engelska. Tycker att den på ridskolan har kommit i från lite vad ridning handlar om. Känslan, medvetheten om sej själv och sin sitts. Att det ska vara lätt. Hästen ska få musklerna att bära sej själv, än att vi ska göra det åt de. Tycker också att det mer liknnar den Engelska än AR.

Fick en chock ang min sitts när jag började göra som på kursen fick jag en helt annan hållning och häst.

På kursen fick vi se 3 olika hästar med dålig bjudning, en het häst och en häst som kommit lite längre mot samling. Christina förklarade jätte bra och så man förstod vad hon menade. Hon fick bjudning på samtliga 3 hästar, den heta hästen lugnare och jobba med sina bakben och hästen som kommit mot samling lite längre. En häst jobbade på långtygel. Vi gick igenom chill och även utbildningsskalan, olika övningar för att exempelvis få lösgjordhet mm.

Artikelln i hästfocus är jätte bra.

Jag har även gått hästgymnasie och kom längre med min ridning på en dagars kurs med Christina än men de åren på hästlinjen och då gick jag bara med som fot folk. Jag fick många nycklar att lägga upp min ridning och min sitts mm.
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Åh vad roligt att höra att du tyckte kursen var så bra och att den gav dig mycket!

Jag är en av de diplomerade ridlärarna och har en ganska bred häst och ridbakgrund innan jag gick utbildningen. För mig är intergrerad ridkonst vanlig enkel dressyr, klassisk om man så vill kalla den. Dressyr med tonvikt på att dressyren är till för att gymnastisera hästen, man ser alltså mycket till vad individen behöver, men har utbildningsskalan i bakhuvudet då den är väl beprövad :) Till dressyren integrerar man sen också fokus på ryttarens kroppsmedvetenhet, tilltal från instruktören och en stor portion inlärningspsykologi för både häst och människa.

Intergrera betyder ju ungefär lägga till, och jag har lagt till de pusselbitar som utbildningen gett mig, till det jag redan har i bagaget. Jag rider och undervisar väldigt blandat hoppning, dressyr och promenadridning och jag känner mig "fri" under bergreppet integrerad ridning. Jag rider som jag vill och trivs med och integrerar saker som ger mer glädje och kunskap för mig, mina hästar och mina elever. Jag känner inte att jag behöver slaviskt följa någon speciell utbildningsväg, lära eller "mästare".

Vad som hela tiden är ledstjärnor är att ridningen ska ge ett mervärde för hästen såväl fysiskt som psykiskt och att ridningen ska främja ett tillitsfullt samspel mellan häst och ryttare.

Frida
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Vad som hela tiden är ledstjärnor är att ridningen ska ge ett mervärde för hästen såväl fysiskt som psykiskt och att ridningen ska främja ett tillitsfullt samspel mellan häst och ryttare.Frida
Fina och kloka ord. Verkligen något att tänka på
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Integrerad ridning "uppfanns" av en enskild tränare.

Systemet bygger på bl a Feldenkraismetoden, centrerad ridning och Tellingtonmetoden. Tränaren var också elev hos Bent Branderup under ett antal år, och jag antar att hennes "skola" påverkats även därifrån.

Jag läste faktiskt artikeln av en händelse i går. Har inte själv tidningen men en bekant hade så jag lånade med den.

Christina har alltid varit för mig AR-personifierad här i landet så jag blev lite förvånad när jag läste artikeln faktiskt där hon diplomatiskt påpekar att hon gått vidare från AR för att kunna utvecklas. Den var väldigt intressant och sättet hon har lagt upp träningen på gör att man blir lite nyfiken.

Jag citerar lite ur artikeln som jag fann intressant.

Flera år red hon regelbundet för Bent Branderup, hon har efter moget övervägande beslutat sig för att gå vidare eftersom hon tyckte att dessa ramar blev för trånga. Utvecklingen av såväl hästar som ryttare kräver ett bredare mer varierat och ibland annorlunda förhållningssätt menar Christina. Numer hämtar hon inspiration från bla välmeriterade tyska tränaren Anja Beran.

Detta jag citerar nedanför visste jag redan men måste nog skriva ut det i nedkortad version för att någon skall koppla till det som jag tycker är intressant.

Christina som har en klassisk ryttarbakgrund och bl a skolad av två gamla tyska officerare som undervisade i den ridtradition som fanns i början av 1900-talet i Tyskland. Kurd Albrecht von Ziegner och Helmut Beck-Broichsitter. De var skolade i den militära traditionen. Det var ju militären som bevarade ridkonsten.

Det som jag tyckte lät spännande och intressant

Dessa mästares sätt att arbeta, långsamt och systematiskt, var helt enligt Feldenkraismetoden fastän de inte visste det

Moshe Feldenkreis föddes ju i början av 1900-talet och som jag har förstått det så är det Linda Tellington-Jones som har fört över metoden på hästar, stämmer det? Jag har faktiskt hennes bok liggandes någonstans tror jag. Kanske dags att öppna den igen :D

Iallafall Feldenkreis är ju ett system så egentligen är det kanske inte överraskande att de båda påminner om varandra? Tankar om detta?
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Vem som "förde över Feldenkraismetoden till hästar" har jag ingen aning om, men jag har sett ridning och Feldenkrais kombineras under de senaste åtta åren.
Min egen tränare ska i år börja ett samarbete med en av sina elever, som är Feldenkraisinstruktör.
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Allt jag gör när jag är med hästar, bredvid, bakom eller ovanpå dem är feldenkraisinspirerat. Det är väldigt, väldigt bra för både folk och fä.
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Din beskrivning passar väldigt bra in på mina tränare, trots att de inte är IR-tränare. Just friheten att göra det som fungerar bäst och att man inte känner sig styrd alls. Man gör på det sätt som passar häst och ryttare helt enkelt. (och som ger resultat förstås) Även när det gäller inlärningspsykologi och fysik hos häst och ryttare stämmer det. Vi har också haft feldenkraisterapeut med oss på kurser. (och det är meningen att det samarbetet ska fortsätta) Hoppas jag kan hitta en IR-kurs i närheten och åka som fotfolk. Läste också artikeln i Hästfocus och slogs även där av likheten. Intressant. Gränserna suddas ut.
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Linda Tellington-Jones byggde bland annat på Feldenkrais när hon utvecklade TTeam och TTouch, men inte enbart. Det bygger även på s.k. cellulär intelligens (i korta drag att cellerna i kroppen har ett slags "minne" och även reageringsförmåga på viss stimuli etc. och det är där ifrån mycket av just den väldigt mjuka lätta beröringen kommer ifrån) och sist men inte minst klassisk dressyr.
Det kan man säga är huvudingredienserna i TTouch och TTeam, förutom hennes egna kunskaper över åren och konstant vidareutvecklning av systemet, genom forskning taget från både hästar och andra däggdjur inom bland annat smärtlindring etc.

Integrerad Ridning tycker jag har beskrivts ganska bra här, och bäst av allt beskriver ju Christina själv :)

Jag skulle säga att det är Klassisk dressyr som är vidareutvecklad och integrerad (därav namnet) med allt som är fördelaktigt och positivt för båda ryttare och häst, och detta innebär bland annat ganksa mycket Feldenkrais metod som appliceras på både häst och ryttare (TTouch och TTeam och även "ren" Feldenkrais både praktiskt och teoretiskt, och mycket mcyket pedagogik. Pedagogiken är väldigt viktig inom Integrerad Ridning för om man inte kan förklara pedagogiskt så går det inte kommunicera bra. Detta gäller ju både mellan ryttare-häst och tränare-ryttare etc.)

Det är stor fokus på korrekt och framförallt klar kommunikation, dvs. inga motsägande hjälper, inga orimliga krav etc.
Och att det ska vara i total balans utan negativ spänning. Att kunna jobba mot en kommunikation och relation som är fri från våld eller tvång, som inte skadar och som hjälper både kropp och psyke gå framåt åt ett positivt och hälsosamt håll. Oavsett mål och nivå. (för både häst och ryttare)

Så skulle jag beskriva det.
Och sjlävklart rekommenderar jag det ;)
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

Jag har en tränare i Dalsland (strax utanför Vänersborg). Det är kanske lite närmre för dig?
 
Sv: Vad är Integrerad ridning?

***Delvis knapplån***

Jag har tagit bort en del inlägg då de innehöll reklam för både tränare och kurser runt om i landet.

Immer
Moderator för AR&Barock-trådarna
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp