Vad är fel?? *idéer önskas*

Y

Yazilver

Så här är läget.
Jag har en häst som inte riktigt vill som jag. (4 år kan jag tillägga)
Man kan inte rida henne ordentligt i någon riktning, varken framåt eller åt sidan, då studsar hon bara och försöker resa sig. Och då har man endast krävt att hon ska börja skritta framåt. Spelar ingen roll om vi ska ut i skogen eller in på en åker för lit träning eller om hon har kompis med.
Vi har testat det meta när det gäller att justera utrustningen ifall det gör ont nånstans eller klämmer. Vi har ridit barbacka..
Grejen är den att om någon leder eller om jag går rakt framför henne med ryggen mot henne följer hon min minsta vink, svänger jag svänger hon, stannar jag gör hon halt.

Så är detta trots eller bara ledarskaps problem/förvirring? :confused:
Spelar dock ingen roll VEM som rider.. hon gör likadant.
Men detta har slagit ner som en blixt från klar himmel då jag för exakt en vecka sen red på exakt samma ställe på en ponny utan ett enda frågetecken.. Hon var en ängel och gjorde allt rätt. :love:

Så vad tror ni är felet?
Alla tips och råd är välkomna. Och skiv inte bara att det är ett ledarskaps problem är ni snälla utan skriv vad ni tror jag ska göra åt det isåfall.
Jag har hennes fulla uppmärksamhet och hon går inte mot mig eller in på mitt "space" när jag är på marken, jag bestämmer i alla dom lägena... utom på ryggen :cry:

Sv: Vad är fel?? *idéer önskas*

Jag bara funderar vad du menade med att det för en vecka sen gick jätte bra på en ponny... var det samma som du pratade om eller en annan ponny, var svårt att förstå...

Om det är samma ponni som allt har gått jättebra med och som sen helt plötsligt på bara en dag blivit tokig så låter det ju som att något är fel... ta ut vet och kolla eller låt henne få lite tid, ta nån vecka och bara mys och ex promenera då och prova sen igen och är det likadant då måste du nog fundera på vad som kan vara fel eftersom det gått bra innan.

Om det är så att hon har busat/bråkat hela tiden så vet jag inte riktigt vad jag ska svara för jag har samma problem själv :cool:
Har en treåring som bockar och busar nästan varje gång jag hoppar upp men sköter sig jättebra när jag är på marken. Jag håller på och analyserar det för att förstå vad det beror på för hon lyckas aldrig få av mig utan jag "vinner" alltid... jag funderar på sadeltvång eller trots just nu...

Hoppas det går bra för dig! Berätta gärna mer!

Nej jag menade det såhär att jag red "på en ponny som inte hade några frågetecken gentemot vad vi gjorde" alltså samma ponny men hon verkade helt på det klara med vad jag ville och inget var fel.
Vet inte alls hur jag ska göra, men har några saker till att testa innan det blir stor vet utredning.

Om hon inte ens går att sätta igång, hur kommer du då någonstans när du rider (som jag fattade det att du gjorde?)?

Rent kort så får du ju lära henne gå fram om hon inte "vet" att hon ska göra det. Hon går snällt bakom dig säger du. Går hon bredvid dig? Kan du leda henne lite längre bak (typ i höjd med hennes höft)? Kan du tömköra henne?

Hur länge har du haft henne? Hur länge har hon gjort så här? I vilket sammanhang började hon? Red du in henne?

Jag svarar både Verona och TS.

Rid in på nytt!

"Backa bandet" i utbildningen tills ni hittar en nivå där ni båda är överens om vad som ska göras och när.

För nånstans har det blivit ett glapp, hästen kanske inte har hajat vitsen med att bli ridhäst och det är vår plikt att se till att den fattar det.

Dvs: När matte säger gå! Så går vi.
När matte säger stopp! Så stannar vi.

Börja med att leda hästen med utrustning, gärna i skogen. Det är du och brunte och ingen annan som stör.
Fortsätt sedan på lina, tömkör eller longera.
Alltid samma sak, stopp är stopp och fram är fram.

Sen skrittar vi uppsuttet, halt skritt, halt skritt, trav skritt, trav skritt. Gärna i inhägnat område, paddock eller ridhus.

Detta är hur man får en häst lydig, genvägarna är få, men på en lyhörd häst får du nästan genast gensvar.

Har själv en elev med en häst som levde rövare när de satte upp, vi har backat utbildningen och igår galopperade hon i skogen, utan att hästen skulle gå hem eller bocka.

Allt detta utgår naturligtvis ifrån att hästen är frisk!!!

Så klart har vi backat bandet, tragglat på från marken. Och från marken lyssnar hon som en ängel :love: hon gör precis vad jag ber om.
Även med sadel på.
När vi testade sist så fick jag leda min medryttare, det gick bra bara jag gick bredvid. Eller ja, bara var i närheten. Men inte om man är själv.. Hon lyssnar inte på den som sitter där uppe.
OCh detta har alltså slagit ner som en blixt från klar himmel då hon varit riden i ett år, varit hos inridare först sen tillbaka till ägaren. Allt gick bra, sen har hon vidarutbildats hos SAMMA tillridare och stod i hennes stall och reds av en annan tjej tidigare i sommar. Denna tjej testade hon och skrämde skiten ur. Så hamnade hon istället hos mig. Och här har allt funkat klockrent tills förra helgen, så en vecka har hon nu varit lite konstig som sagt... :cry:

Tips och idéer mottages gärna..
Men vi behöver inte tjaffsa om att det är ledarproblem eller okunnighet, säg istället då VAD vi ska göra för att bättra oss då :D

Jag är inte det minsta rädd för den här ponnyn. Vet bara inte vilket som är rätt sätt att tackla henne på då hon inte riktigt reagerar som vi varit vana vid att hästar gör :rofl:
På marken är det jag som bestämmer, även i hagen. Då går hon inte på mig eller den andra hästen då hon vet att jag kommer rya med henne :devil:
Vi ska se om hon är likadan i ridhuset på söndag och imorgon kommer en diplomerad hästmassör ut och känner igenom henne ifall hon har någon spänning någonstans.
Om inget av detta hjälper får hon först 2 veckors vila för att se ifall det är flytt + foderbyte (från bete till hö) som gjort henne sån här. Och om inget av detta hjälper blir det STOR utredning på klinik. För ingen av kan förstå vad detta plötsligt kommer ifrån. :confused:

Fler tips?? :banana:

Då skulle jag tömköra, inte lika otryggt som om du sitter på, men inte lika tryggt som när du går brevid.

När du kan gå snett bakom din häst och hon lyder gas och broms, så borde hon även göra det när du sitter på.

Hur funkar hon i ridhus/paddok, är det cirkus där också?

Vi tog hem hästarna för 2 veckor sen och nu har vi alltså inte tillgång till paddock, men då vi red henne i paddock tidigare i somras funkade det KANON bra. Ska till ridhuset med henne imorgon. Hon har inte varit det innan. Tar med min andra häst så hon inte behöver vara jälv första gången.

Tömköra står på listan över andra saker att testa och träna mer av innan man jobbar vidare från ryggen.

Kommer även ut en hästmassör imorgon och kollar igenom hästen.

Funkar det alltså bara att gå bredvid men inte på ryggen? Då hade jag ju testat mellanting som att leda med lång lina - inte så nära och att leda vid lite andra positioner än just vid bogen/framför. Nästa steg blir tömkörning. Vid tömkörningen märker du ju direkt om hon lyssnar på dig annat än när du bara går framme vid huvudet, vilket ju de flesta hästar gör utan problem. Då får du lite kvitto på vägen om hon verkligen förstår och lyssnar framåt/bakåt, innan du sätter dig på tyggen o märker de inte funkar

Troligtvis hände väl något när hon lyckades skrämma upp den ryttaren hos tillridaren. Tog inte tillridaren tag i det och löste problemet innan ni fick tillbaka hästen?

Kolla genom hästen...Sen: Gör det roligt igen... Jobba från mark i ridhus och på ridbana och sitt upp sista 5-10 minutrarna och rid ut. Lika i skogen, gå vid sidan och rid hem. Utöka sen ridtiden sakta...

Idag har en massör klämt och kännt och inte hittat nånting alls fel.

Och vi tog en promenad mot ridhuset, inga problem, väl inne i ridhuset var det bara att hoppa upp och rida. Bara sådär... :rofl:
Sen började hon testa lite men det var bara att gå på henne lite grann så gick hon framåt och glömde att hon fjantat sig. :bump:

Sååå, det verkar som att bara man har väggar eller staket omkring sig känns livet säkrare, hahaha...
Så det blir lite sandlåde ridning närmsta veckan så ryttare och häst blir samspelta och vet att det är VI som rider som bestämmer även utomhus och att det inte är falrigt där utan om man lyssnar på ryttare blir allt bra :angel:

Tömkör henne utomhus i skogen, gärna med medhjälpare från början. Samma röstkommandon som när du rider.

jag har inte läst dom andra inläggen men en ponny jag red in fick för sig att hon bara mitt under ridturen skulle stanna . det gick inte få fram henne inte ens om kompisen gick iväg testade allt ... men allt detta var bara unghäst-trots . man får helt enkelt bara inte ge upp inte låta hästen 'vinna' ... men klart man ska kolla utsustningen men det skrev du att du redan gjort ...

Tömkörning med hjälp av väldigt kunnig person kommer det att bli imorgon :)
Ska bli intressant då jag aldrig tömkört denna damen innan. Håll tummarna! Sen blir det ridning på onsdag. Sen blir det några dagars vila.
Hon vilar även idag. För det var nån här som skrev att man ska jobba hästen lika många dagar i veckan som den är gammal..
Eller?

Kolla så hon inte har ont i ryggen! Låt någon kunnig känna över ryggmusklerna. Kanske dags att vila?

Japp, vi har haft kunnigt diplomerat folk ute som kännt igenom henne. Nu blir det två veckors vila med lite stärkande tillskott... :angel:

Jag skulle absolut, som vissa andra har, rekommendera tomkorning. Inte bara en vecka, utan tills hasten och du kan gora de saker pa tommen som du vill gora uppsuttet, utan argumentation eller spanningar.

Sen skulle jag tomkora uppsuttet, dvs du tomkor och nagon annan sitter pa ryggen, eller nagon annan tomkor och du sitter pa ryggen. Succesivt tar personen pa ryggen over navigeringen. Men lat det ta tid! Ge hasten tid, och ge dig sjalv tid. Fyra ar ar inte gammalt. Hon ar ju bara barnet:p

Stressa inte och var noga med detaljer som att hon stannar nar du vill, gar igang nar du vill och foljer den vag du visar henne att ga.

Borja pa platser som ar bekanta och du vet att det funkar pa.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
31 536
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat