Jag har testat att knäppa kopplet fram i vanlig sele på min unga dåre när hon ett tag var asjobbig. Det hjälpte inte ett smack på henneJag väcker upp den här gamla tråden. Vgm-selen, hiss eller diss? Bättre alternativ?
Hunden är såklart under lydnadsträning för att klara att röra sig i vad fan som helst men åtminstone någon gång vore det trevligt med något med ring framtill så man kan koncentrera sig mer på att motionera än att korrigera och utan att få långa armar.
Jag har sedan gått mycket med en labradorkorsning som hade vgv-sele och det var riktigt obehagligt, mycket för att selen satt så uselt att jag var rädd att den skulle ramla av hunden om han gjorde ett utfall... Likadant med den spanielkorsning jag gått med som hade sådan sele.
Av de anledningarna skulle jag aldrig köpa just en vgv-sele, utan istället köpa en vanlig, riktigt välsittande sele med ring fram. Det finns massor av sådana som fungerar även om de inte marknadsförs som "anti drag-sele". Det borde även vara möjligt att sy på en extra ring på selen, eller be en sadelmakare göra det eller vad som helst.