Vanligt halsband Har jag inga problem med så länge man lär hunden att gå i det så den inte drar konstant.
Halvstryp Samma som ovan förutsatt att det inte är för hårt spänt. Självklart vill jag kunna ha min hund lös så mycket som möjligt men behövs koppel och halsband blir det oftast ett halvstryp som inte "stryper".
Helstryp Ogillar om man använder det för att man "måste". Då har man missat en del i hundens grundutbildning. Skulle själv kunna tänka mig att använda ett retriverkoppel (tar liten plats i fickan) att ha med på skogspromenader i fall att jag måste koppla hunden som annars är lös utan halsband i skogen.
Anti-Drag sele Ogillar om man använder det för att man "måste". Då har man missat en del i hundens grundutbildning. Dock bättre än halti om man av fysiska själ inte kan riskera att hunden rycker till.
Y-sele Inga problem med det, fungerar antagligen utmärkt istället för halsband. Skulle kunna tänka mig en att ha när vi springer eller cyklar.
Bröstsele/D-sele Inga problem har en till min hund som används när vi joggar och i framtiden när vi cyklar.
Anti-skall halsband Beror på varför man använder det, på vissa hundar som har extremt lätt till skall kan det kanske vara en bra lösning kortsiktigt men ogillar om det används för att man inte t.ex. har ensamhetstränat hunden ordentligt.
Nosgrimma/halti Ogillar, risk för skador på hunden, dessutom maskerar den bara bristfällig grundutbildning.
Munkorg Bra att det används om det behövs under begränsande stunder t.ex. hos veterinären, eller på tävling/träning inom de grenar man har det.