Vad är er syn på saken?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är er syn på saken?

, de är kanske "framavlade" för det. men svara på den här frågan då.

Ni säger att ponnyn jag är intresserad av, jag kan inte rida den för jag får dålig balans. och att jag är för LÅNG. MEN, islandsryttarna, dom är OCHSÅ för långa? eller hur? är man för lång i teorin så blir man automatiskt obalanserad enligt er.

Blir inte ryttaren obalanserad just för att de rider en isis? haha. skratt retande.

Det är inte ryttaren som blir obalanserad, det är ekipaget och framförallt hästen.

Det verkar som du skulle behöva lära dig lite mer om hästar och ridning innan du skaffade häst överhuvudtaget.

Men hörredu, bara för att hon som äger hästen väger 63 kg och är längre än dig, och slänger upp tyngre personer till turridning (som enligt mig är väldigt fel) så betyder inte det att du behöver göra samma misstag?
Skulle inte hästen få mycket roligare hos en liten ägare, än hos en människa på nästan 170 som ska rida den ibland. Vad hade du själv tänkt om du skulle sälja er shettis? Hade du velat att en stor tjej/kille hade ridit den? tänk på vad som är bra på hästen, inte bara köpa en häst som är på tok för liten, bara för att den är billig.
Men ska du bara köra, okej, men rida absolut inte.

Varför inte skaffa en större ponny, bara för att ponnyn är större behöver den inte vara elakare eller busigare på något sätt.
Din syster ska väl ändå inte hoppa banor på 140 cm med ponnyn? hon skulle ju bara rida i skogen, det finns jättesnälla c och d ponnyer för sånt.

som nån annan sa, Kom ner på jorden.

Är själv 165 och väger typ 60kg och för nått år sen red jag en maxad b- ponny var ett grovt russ, kände mej för lång och för tung, men red bara på den 2-3 dar i veckan i typ 1-2 månader... Blev tilldelad den som halvfodervärdshäst... Är ingen häst jag själv skulle valt... Tror nog inte du är gör tung för en grov b- ponny men jag tkr absolut du är för lång!!

Min kompis är något kortare än du, väger lika mycket och har en viktbärande grov b-ponny som hon rider några dagar i veckan, övriga dagar rider en liten tjej som kan tävla hästen. När min kompis rider ser hon faktiskt inte särskilt stor ut. Det är väl självklart att du kan rida en b-ponny en dag i veckan. Det är bara bra för ponnyn att då och då ridas av någon äldre och duktigare ryttare. Det hjälper också din lillasyster eftersom hon får en mer välriden ponny att lära sig på.
Precis som du säger beror det på hur just den ponnyn är byggd.

Din fråga borde ha varit ställd ungefär såhär: Min lillasyster ska köpa en b-ponny som jag ska hjälpa till att köra. Kan jag rida den en gång i veckan som komplement till körningen, om den är viktbärande? Och då är mitt svar Ja det kan du utan att riskera hästens hälsa om du rider med förnuft.

KL

Snälla... inse att man blir för lång för vissa ponnier och gå vidare. Man hjälper varken sig själv eller ponnyn genom att harva runt och vara för stor / För tung.

Visst, gå och intala dig själv att du inte är för lång. Men har du ens tänkt tanken så kanske det är precis vad du är.

Vill man av någon konstig anledning inte rida häst så får man väl se sig om efter någon grövre ponny(eller en mindre häst, för tro de eller ej finns de hästar som inte är 180i mkh). Dock finns det för mig inget som ger mig mer avsmak än en ryttare som uppenbart är för lång och inte kan bära upp sin längd på en för liten ponny. But thats me.

F ö är jag 163 och tycker jag är på gränsen för lång för min valack på 150.

Senast ändrad:

KL

Till TS
Du är ett troll va? Läste en annan tråd du skrivit nu om att du tänkt tävla distans med den här ponnyn?
Om du inte är ett troll utan är allvarlig i allt du skriver tycker jag att du ska sälja dina hästar och gå på ridskola eller liknande ett tag så du lär dig lite mer.... För hästarnas skull.

uhm.
Hade du satt upp en tunn, tunn 6åring på en stor dponny? Det är enligt mig otänkbart. Menar du allvar att du hade kunnat se en 6åring hoppa banor på 140 cm på en d ponny? Tycker det är dags att tänka lite realistiskt. Hon hade inte ens orkat hålla in en d ponny. Det är precis så jag vågar släppa ut henne själv en liten runda i skogen på vår shettis.

Menar du på fullaste allvar att du släpper iväg en sexåring att rida själv:eek::crazy:

En sexåring ska inte hantera en häst själv och absolut inte rida iväg själv.
En sexåring släpper man inte iväg utan tillsyn utan häst, och defenitivt inte med häst.

Jag säger som Tjalfe, jag hoppas verkligen att du är ett troll.

Jag hade hellre satt upp en sexåring på en d-ponny om den var bättre för ryttaren lydnads mässigt, det är inte storleken det handlar om utan hur hästen är.

Att en sexåring skulle kunna hoppa 140 cm banor får mej att undra om du ens har sett en 140 bana?
Jag kan lova dej att hon inte kommer kunna hoppa sådana banor varken med en b-ponny eller någon annan häst överhuvudtaget som sexåring.

Alltså, om jag skulle se en 6åring hoppa 1.40 banor på en b-ponny eller d-ponny kvittar väl för inget av det kommer hända!

Min dotter är 7 år, liten och tunn, och har ridit i 2.5 år. Inte en CHANS att jag låter henne rida ensam. Eller ens vara i stallet ensam. Hon är för liten. Hon går på ridskola inriktad på hopp och hon hoppar inga 1.40 banor kan jag säga.
Dessutom vad gäller storlek så är den hästen hon känner sig absolut tryggast på och det fungerar allra bäst att rida är MIN häst. Hon är d-ponny (islandshäst) och är universums snällaste när ett barn eller nybörjare kommer upp på henne.

Så det har inte med storlek på hästen att göra, det har med temperament och lynne på hästen.

Jag håller med båda på olika sätt! Jag är presis lika lång som du och väger lika mycket. Själv skulle jag aldrig skaffa en B-ponny! Inte änns för att bara rida ut på 1 gång i veckan, men det är jag det! Det finns mätningar som säger att när man är 170cm lång kan man gå över till storhäst och ca:164 - 170cm lång kan man rida d- ponny. Jag har själv en Maxad d-ponny på 147 cm och tycker det är alldeles perfekt storlek! Du fick höra min åsikt men det är inte säkert du tycker den är rätt (!)? Kramar Jennie

om man skall gå efter det får jag sälja min häst o köpa c-ponny!
skulle dock aldrig falla mig in då jag är för gamal.
det stämmer inte alls med längder det är beroende på hur man är i kroppsbyggnad o hur hästen ser ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar