Vad är er syn på saken?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är er syn på saken?

Undrar jag med... Känns som TS har massa planer som det aldrig blir nått av. Ungefär som mig.:D

Det var ju inte det jag frågade om precis.
Och jag har redan en stor häst. Vi ska inte köpa in hästen för att JAG ska rida, utan mest för jag så småning om ska tävla den i körning och min lillasyster på 6 år ska rida. Jag ska som sagt var bara rida en gång i veckan ungefär, mest för att inte min syrra alltid har tid och för att variera körandet.

det låter inte som du uppskattar alls att folk inte ger dig svaret du vill höra.

oavsett individ så är 169 cm och 50 kg för stort på en b-ponny.

Men det är ändå bättre än att rida på shettisen.
Är det en grov b-ponny så kan det väl vara okej att du sitter upp nån gång ibland. Just för att du är lång och det lätt blir obalans annars.

tycker jag. Men kunde ni inte köpa en lite större ponny istället?

Hmm... Jag tycker att du är för stor, lika mycket som jag tycker att karlar på över 100 kg är för stora för islandshästar.

Jag red själv en D-ponny häromdagen, e. halvblodshingst, och mina ben hängde nedanför magen så pass att jag inte ens kunde skänkla! Riktigt olustig känsla. Jag är 163 cm lång, så knappast för lång för D-ponny enligt de flesta här. :crazy:

Jag red själv en D-ponny häromdagen, e. halvblodshingst, och mina ben hängde nedanför magen så pass att jag inte ens kunde skänkla! Riktigt olustig känsla. Jag är 163 cm lång, så knappast för lång för D-ponny enligt de flesta här. :crazy:

Jag är lika lång som du och rider en maxad b-ponny och inte hänger mina ben ned så att jag inte kan skänkla :eek:

TS: Allting beror på individen. Finns många vuxna som rider ex. russ- rasen är inte hög men flera individer är grova och viktbärande så det är ok. Samma gäller ju islänningar, man får se till individen och hur pass musklad den är, en man på 100 kg kan inte sätta sig hursomhelst på en omusklad islänning, de måste ha kondition och ork också. Att dessutom bara rida hästen en gång i veckan är ingenting, det kan du gott göra.

Jag är 160 cm kort och skulle aldrig för mitt liv sätta mig på en b-ponny (även om jag vägde betydligt mindre). Jag anser att jag är i längsta laget för min maxade c-ponny.

Ser gärna en bild på när du sitter på en b-ponny.

Jag tycker du är för stor för en b ponny även om den är viktbärande och även om du bara ska rida en gång i veckan. Jag förstod att det är meningen att systern ska rida den och du köra den? Då tycker jag bara det är onödigt att du rider den alls. Men om ni nu ska köpa ponny, varför inte köpa en större med en gång? En d ponny kanske?

haha, då skulle jag vilja se min 6 åriga lillasyster rida "seriöst" och kanske t.o.m tävla på en d-ponny, du får gärna visa mig:crazy:

Jag är mer intresserad av varför din syster INTE skulle kunna rida seriöst på en C- eller D-ponny?

Jag rider en b-ponny (eller så e hon liten c) en gång i veckan, jag är 166 (trodde jag var 168, men det var jag inte, hursomhelst så spelar det ingen större roll) och jag väger 48kg. Jag upplever inte ponnyn som liten då jag så gott som är den enda som ridit henne under hela hennes liv, hon är van vid mig och jag vid henne. Men när vi köpte henne var jag mindre, visserligen okunnigare, men ändå. Om jag skulle köpa häst idag skulle det inte bli en b-ponny vid tanke på min längd. Det är långt ifrån alla ponnysar som klarar att balansera upp vikt och längd. Vi lånade till exempel ett russ i sommras, inte som jag skulle rida utan som en annan tjej skulle rida, och jag skulle bara prova henne före den mindre tjejen skulle rida. Russet var betydligt mycket grövre och "stabbigare" än den ponnyn jag i vanliga fall rider. Jag klev upp från en pall, och med en gång när jag satte vikt i stigbyglarna kändes det som om hästen skulle rammla omkull! Traven ska vi inte tala på! men när den mindre tjejen red gick det helt OK.

Det jag ville komma fram till var att när du provrider, känn verkligen efter hur det känns, om det verkligen är bra för ponnyn att du rider den så pass ofta som du ändå tänkt. Huvudsaken är ju att den passar din syster, men om din syster rider den alla andra dagar kommer ponnyn vänja sig vid hennes storlek och automatiskt bära upp dig sämmre eftersom du antagligen skiljer dig ganska mycket från en 6-åring på både vikt och längd.

Jag är kortare än dig men väger lite mer och skulle aldrig nånsin köpa en b-ponny! Skulle bara tycka synd om den stackars ponnyn som får släpa runt på mig. Fick en d-ponny i somras och tyckte den var alldeles för stor, men nu känns det helt perfekt och hon är jättepigg och glad (har såklart med annat att göra också, men det visar ju ändå att hästen trivs med min storlek).

Jag är 160 cm kort och skulle aldrig för mitt liv sätta mig på en b-ponny (även om jag vägde betydligt mindre). Jag anser att jag är i längsta laget för min maxade c-ponny.

Varför?
Tycker du ser precis lagom lång ut, och du skulle lätt kunna vara längre också. Hästen är ju djup i bålen, stadig och viktbärande.
Jag, som är 180, skulle rida din häst utan att ens fundera över längden. Rider både D- och C-ponny ibland utan några större problem (och för att inte bli lynchad är det väl bäst jag tillägger att Ja, jag är balanserad, väger bara 58 kg och Ja, C-ponnyn är av robust modell och Nej, vi hoppar inte ;))

Tycker överlag att det är väldigt många tvärsäkra INTE i den här tråden...är det bara jag som tycker att det finns en massa nyanser i frågan?
Jag skulle säga att det beror på...hur välbalanserad ryttaren är, hur hästen är byggd, hur mycket den är riden innan, vilken typ av ridning det handlar om etc.

Senast ändrad:

Viktmässigt är det nog inga problem, men längden... Jag är också 169 och tycker att t.o.m D-ponny är på gränsen till för små, visst går det att rida men jag finner inget nöje med att rida en för liten häst. Finns bara en D-ponny hittils som jag trivs med att rida - men han har ett steg som en storhäst och om jag får gissa så är han nermätt ett par cm eller så;)

Har även ridit mellanstora C-ponnyer och nä fy, antingen så är fötterna nere vid hästens knän eller så har jag knäna uppe vid hakan:crazy:

Islandshästar rids på ett helt annat sätt än "vanliga engelskt" utbildade ponnyer, om det har någon påverkan på ryttarens längd vet jag inte och överlåter det till en islandshästryttare att kommentera. Och viktenbärigheten har såklart med hur hästen är byggd och i vissa fall avlad (vissa raser är t ex överlag väldigt viktbärande som islandshästar och araber).

Varför måste du rida honom? Finns ju en massa skojs man kan variera träningen med utan att behöva sätta sig på ryggen som t ex tömkörning, körning, longering, promenader, löshoppning, trickträning, agility:idea:

Nej jag tycker inte du ska rida ponnyn.

Eftersom du är mer intresserad av körning, (antar jag?) och verkligen vill ha den ponnyn och har funderingar och skulle vilja tävla i körning osv.
Varför inte då hålla dig till att bara köra den ponnyn, och låta din lillasyster rida? Låter för mig helt perfekt att ha en liten lillasyster som ska rida ponnyn som lite omväxling från körningen.

Och jag menar eftersom du ändå bara hade tänkt att rida ut i skogen, och inte arbeta hästen i form osv, så är det väl nästan igen mening att ge sig upp på b-ponnyn? :)
För jag gissar att din syster också klarar av att rida ut i skogen och mysa, :grin:
Dessutom har du en större häst som du kan rida.
Eller satsa på en lite större och grövre c elr d-ponny, Din syster kan mycket väl lära sig rida seriöst på en sån ponny med.

Ja du är på tok för stor för hästen.
Viktmässigt klarar den säkert av dig om den är välmusklad, men i kombination till din längd så blir det för mkt.
Även om du rider väldigt välbalanserat så blir det en helt annan tyngdpunkt och jobbigare för hästen att bära upp.

Jag tycker dock inte det är fel att rida en för liten ponny då och då något kortare pass om det verkligen behövs om den är dum mot sin ryttare eller liknande, men å andra sidan så tycker jag nog det är väldigt fel att köpa en sådan ponny till en 6åring :p
Då förutsätter jag ju att hästen verkligen är 130 cm hög o grov.

Det är ju lite onödigt att planera in ridning på denna ponny om du ändå ska ha den som körhäst i första hand. (Varför måste du promt rida om du ändå ska köra lixom..??)

Att dra in islandshästar i varenda vikt-längd diskussion tycker jag bara är fånigt. :cool:
Det förstår ju vilken god hästmänniska som helst att det inte är bra att en 190cm x 100kg s människa inte bör sitta på en liten ponny.
Personligen skulle jag inte säga att det är så stor skillnad mellan en islänning o ett russ, utan den stora skillnaden är väl att islänningar ofta rids av många större rytttare (Dvs de bygger upp musklerna) medan russ ofta är ridna av barn.

Det är ju lite onödigt att planera in ridning på denna ponny om du ändå ska ha den som körhäst i första hand. (Varför måste du promt rida om du ändå ska köra lixom..??)

Det är mest i utbildnings syfte jag ska hoppa upp ibland.

MEN jag har redan provat hästen och jag vet att den bär upp mig bra. Ägaren som har den nu vägde 63 kilo och var lite längre än jag, även hon hade hoppat upp någon gång ibland. Återigen, ni leder er in på fel spår av tråden, JAG FRÅGADE INTE OM JAG VAR FÖR STOR ELLER LIKNANDE FÖR DEN, Jag VET redan att den fixar mig. Jag startade tråden för jag ville veta vad ni ser för skillnad på en vanlig välmusklad ponny (grov) & en islandshäst?

Jag menar att man inte kan ta för givet att man kan hoppa upp på en häst. (ponny) oavsett om det är en isis. Visst, de är kanske "framavlade" för det. men svara på den här frågan då.

Ni säger att ponnyn jag är intresserad av, jag kan inte rida den för jag får dålig balans. och att jag är för LÅNG. MEN, islandsryttarna, dom är OCHSÅ för långa? eller hur? är man för lång i teorin så blir man automatiskt obalanserad enligt er.

Blir inte ryttaren obalanserad just för att de rider en isis? haha. skratt retande.

Jag är mer intresserad av varför din syster INTE skulle kunna rida seriöst på en C- eller D-ponny?

uhm.
Hade du satt upp en tunn, tunn 6åring på en stor dponny? Det är enligt mig otänkbart. Menar du allvar att du hade kunnat se en 6åring hoppa banor på 140 cm på en d ponny? Tycker det är dags att tänka lite realistiskt. Hon hade inte ens orkat hålla in en d ponny. Det är precis så jag vågar släppa ut henne själv en liten runda i skogen på vår shettis.

Jag undrar lite saker, är det du eller dina föräldrar som ska köpa ponnyn? Är den din eller din systers?
Min 11åriga dotter är inne på sin andra bponny och jag skulle inte komma på tanken att köpa en dponny till henne, vill att hon ska känna att hon rår på sin häst. Den är ca 1.20 och både hennes storasyster, 19 år och ungefär i din storlek, och hennes ridlärare kan sätta sig på ponnyn och jobba den i bland, dock galloperar eller hoppar dom inte den.

Jag är utbildad instrultör och tränare. Jag jobbar både privat och på ridskola. Jag har elever från 3 år till 70-årsåldern.
Och jag sätter hellre en 3-åring på en lämplig D-ponny än på en liten B-ponny om det inte är lämpligt.
Det här är det värsta jag vet, folk som är fixerade på vilken strolek hästen har. Det är orelevant om en lite ryttare rider på en stor eller liten häst, allt beror på ekipaget.
Vågar du inte låta din syster rida på shettisen är den ju inte en lämplig barnhäst. Bara för att hästen är liten behöver det inte innebära att hästen är en läromästare. I de flesta fall är faktiskt de stora hästarna stabilare, mer väluppfostrade och mer pålitliga.
Ge upp ditt barnsliga resonemang nu och inse att det inte är lämpligt för dig att rida en B-ponny. Det finns 100-tals ponnier i Sverige, köp en som passar både dig och syster. I både storlek och temprament.

Ang. 1.40 banor, ska din 6-årig lillasyster tävla MSV? Trotts att hon knappt kan rida sin shettis?

Kom ner på jorden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar