Vad är er syn på saken?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

feliand

Jag ska skaffa mig en grov b ponny. (maxad). Jag väger 50 kilo och är 169 lång (lite för långt kanske, men jag ska trots allt bara rida i skogen en gång i veckan)

Nu till saken. Jag hade en disskution med min skolkompis idag, om att hon tycker ungefär så här:
" nej herregud, du är alldeles för stor för en b ponny!!!!! jag är herregud för stor för min häst (hennes häst är en grov travare på över 150 cm och hon själv är kortare än mig, kanske 160 cm) Det är jääääätte synd om ponnyn ju!!!!!"

Jag svarade henne: "Men jag skulle ju aldrig sätta mig på en b ponny om den inte var viktbärande ju? jag tar ju inte för givet att en ponny som är kat.B kan klara mig, det är ju individuellt för varje individ. Just denna jag hittat klarar mig. JUST DEN. visst jag är kanske för GAMMAL, för att TÄVLA b ponny, men jag har aldrig haft tävlings hästar. Och du kan omöjligt vara för stor för din HÄST. Din häst och ju både stor och grov och du är kort. Det är bara fjolleri. (jag har sätt dem rida och hennes skänkel hänger inte ens nedanför hästens mage). Om du nu tycker jag är för stor och för tung för skogsridning en gång i veckan, hur ser du då på de stor karlarna som är 190 långa och väger 100 kilo som skumpar omkring på islandshästar? (som i regel brukar vara c-ponnys.)"
Hon svarar: "men dem är ju framavlade för att klara det!"
jag svarar (lite smått irriterad): "Men herregud, du kan ju inte säga att dem är FRAMAVLADE för det?! Det är ju upp till varje individ vem som klarar vad! Enligt dig kan jag ju sätta mig på vilken b ponny som helst så länge den är "framavlad" för det?! haha."

Vem tycker ni har rätt eller fel? Vill bara höra er åsikt. Jag vill inte att ni ska vara på min sida, utan bara veta vad ni tycker.
/felicia:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är er syn på saken?

en del hästar är ju viktbärande, som tex. de flesta islandshästar. jag vet inte hur det är med b-ponnier, men själv skulle jag nog inte skaffa mig en b-ponny (är ung. som du kroppsligt byggd). jag skulle känna mig för stor och taskig mot hästen (även om den var viktbärande).

Varför ska du skaffa en häst o bara rida den 1 ggr vecka?? :confused:

Kan säga så här. Jag har 2 hästar redan, en shettis som jag kör och lillsyrran rider, ett varmblod jag och stora syrran rider.
Jag ska skaffa en till, jag ska bara rida den en gång i veckan för resten av tiden ska gå åt till att lillsyrran ska rida den och jag ska KÖRA den, så kommer typ bara hinna med ridningen en gång i veckan ;)

Kan säga så här. Jag har 2 hästar redan, en shettis som jag kör och lillsyrran rider, ett varmblod jag och stora syrran rider.
Jag ska skaffa en till, jag ska bara rida den en gång i veckan för resten av tiden ska gå åt till att lillsyrran ska rida den och jag ska KÖRA den, så kommer typ bara hinna med ridningen en gång i veckan ;)

Ok, då fattar ja :)

Ska du bara rida den en gång i veckan är ju vikten inget problem, det är ju möjligen längden som kan göra det lite obalanserat och du utsätter dig ju för en onödig risk iom det.
Är det en grövre variant vore det inga problem enligt mig.
Jag har ridit en b-ponny lite från och till i utbildningssyfte, han har varit grov och viktbärande, ca 128 cm. Jag är själv 1.63 och väger ca 60 kg och jag har känt mig lång.

Ang. islandshästarna håller jag delvis med din vän, rasen är ju framavlad för att vara viktbärande och stabila, men det finns ju alltid undantag.

Jag håller med båda på olika sätt! Jag är presis lika lång som du och väger lika mycket. Själv skulle jag aldrig skaffa en B-ponny! Inte änns för att bara rida ut på 1 gång i veckan, men det är jag det! Det finns mätningar som säger att när man är 170cm lång kan man gå över till storhäst och ca:164 - 170cm lång kan man rida d- ponny. Jag har själv en Maxad d-ponny på 147 cm och tycker det är alldeles perfekt storlek! Du fick höra min åsikt men det är inte säkert du tycker den är rätt (!)? Kramar Jennie

Jag håller med båda på olika sätt! Jag är presis lika lång som du och väger lika mycket. Själv skulle jag aldrig skaffa en B-ponny! Inte änns för att bara rida ut på 1 gång i veckan, men det är jag det! Det finns mätningar som säger att när man är 170cm lång kan man gå över till storhäst och ca:164 - 170cm lång kan man rida d- ponny. Jag har själv en Maxad d-ponny på 147 cm och tycker det är alldeles perfekt storlek! Du fick höra min åsikt men det är inte säkert du tycker den är rätt (!)? Kramar Jennie

Där håller jag inte med dig alls. Man kan inte ta på hur lång man är vilken häst/ponny man ska ha. Det går helt enkelt inte att dela in i kategorier på sin längd och hästens mankhöjd. Isåfall så tycker du att männen som rider islandshäst är helt ute och cyklar (rider)? Skämt åsido.
Men då skulle jag kunna sätta upp min 6 åriga lillasyster som är lång på en c ponny? det hade känts HELT fel. Hon rider min shettis och det är hon lagom för. ENligt mig kan man inte gå på sådana beräkningar. Det beror ju HELT på individerna. Om ryttaren är grov, tung, lång, har bra/dålig balans, långa ben eller lång överkropp, om hästen är bred, smäcker, hög eller låg, viktbärande eller tunn. Allt sådant spelar in i ridningen, inte enbart längden. Men visst är det för det mest längden som avgör i tävlingssyfte om man är för stor.. Men vad jag vet har jag redan berättat att jag bara ska rida i skogen en gång i veckan? Resten ska gå mestadels till körning.

Och vill också lägga till att enligt dig så var jag för LITEN för att rida mitt varmblod när jag fick henne. Dp var jag ungefär 148 cm lång och hon är 156-157. Så även där skär det sig.

Om ni inte är säkra på hur musklad hästen är så kan ni ju alltid köra hästen i början, en månad minst, och sen börja rida den en gång i veckan.
Så länge du bara rider en gång i veckan och du är balanserad så tycker inte jag att det är några problem.
Jag har precis köpt en grov och robust islänning som är stor b-ponny (128) och jag är 167 och väger 50 kg. Denna hästen har jag ridit minst tre gånger i veckan de senaste två åren och det har inte varit några problem.
När jag rider barbacka så känner jag att benen blir ganska långa, men med sadel så kommer ju benen ut lite mer.

Jag känner mig inte stor på denna hästen, däremot har jag ridit en C-ponny (var ett par år sen nu och då var jag väl 2-3 cm kortare). Den hästen var ca 135 och ganska grov för att vara ridponny, men helt annan kroppsbyggnad än islänningen. Längre rygg och inte lika bred, benen mycket tunnare. På den ponnyn kände jag mig jättestor, så det går ju inte att jämföra på mankhöjd, precis som du sa.

Kan du inte lägga in en bild på hästen, om du har en där du rider så är det ju mycket lättare att se hur ni ser ut tillsammans. Då är det lättare att se hur din längd är fördelad, om du har långa ben eller lång överkropp. Detta spelar ju också stor roll för hur balanserat det blir.

jag tycker du är för stor ja, rid d-ponny eller stor häst det hade varit mer lagom.

Det var ju inte det jag frågade om precis.
Och jag har redan en stor häst. Vi ska inte köpa in hästen för att JAG ska rida, utan mest för jag så småning om ska tävla den i körning och min lillasyster på 6 år ska rida. Jag ska som sagt var bara rida en gång i veckan ungefär, mest för att inte min syrra alltid har tid och för att variera körandet.

Om ni inte är säkra på hur musklad hästen är så kan ni ju alltid köra hästen i början, en månad minst, och sen börja rida den en gång i veckan.
Så länge du bara rider en gång i veckan och du är balanserad så tycker inte jag att det är några problem.
Jag har precis köpt en grov och robust islänning som är stor b-ponny (128) och jag är 167 och väger 50 kg. Denna hästen har jag ridit minst tre gånger i veckan de senaste två åren och det har inte varit några problem.
När jag rider barbacka så känner jag att benen blir ganska långa, men med sadel så kommer ju benen ut lite mer.

Jag känner mig inte stor på denna hästen, däremot har jag ridit en C-ponny (var ett par år sen nu och då var jag väl 2-3 cm kortare). Den hästen var ca 135 och ganska grov för att vara ridponny, men helt annan kroppsbyggnad än islänningen. Längre rygg och inte lika bred, benen mycket tunnare. På den ponnyn kände jag mig jättestor, så det går ju inte att jämföra på mankhöjd, precis som du sa.

Kan du inte lägga in en bild på hästen, om du har en där du rider så är det ju mycket lättare att se hur ni ser ut tillsammans. Då är det lättare att se hur din längd är fördelad, om du har långa ben eller lång överkropp. Detta spelar ju också stor roll för hur balanserat det blir.

Håller med dig!
Jag har ingen bild på när jag provrider ännu, men mamma ska ringa upp någon gång i veckan så ska vi åka och prova (och fota) och förhoppningsvis ta hem honom med :D då kommer det bilder som bara den:banana::bump:

Tycker det är helt vansinigt. Håll dig till att köra ponnyn så får systern rida.
Vad är det för mening med att rida en gång per vecka? Det stör bara hästen.

Ja, visst att tunga karlar sitter på små isisar men det betyder inte att de är för tunga för det.
Islänningar är inte så mycket mer viktbärande än andra hästar, viktbärande javisst men inte extremt.

jag är 165 cm och väger ca 57 kg och jag har väldigt korta ben. i somras red jag ett russ och inte tog han någon skada av det. han hade stått och blivit lite väl rund och god och behövde motioneras. inte tror jag att det är några problem för dig. sen är det ju olika från individ till individ. och det viktigt att du är balanserad så du inte snedbelastar ponnyn, vilket iof ju alltid är viktigt. men det är rätt lätt att det blir vingligt på en sån liten sak :)

lycka till.

*KL

Det låter ju som att du är väldigt lång för att rida en B-ponny, är väldigt lätt att det blir obalanserat. Men jag tror inte det tar fysisk skada av det en gång i veckan.

Jaha, ni har inte köpt den än. Har ni varit och kollat på den? För det kan mycket väl vara så att den inte är så stor som säljaren säger eller som det ser ut på bilder.
Som jag förstod det så ska ni skaffa ponnyn för att din syster kommer växa ur shettisen. Jag vet att du skrev i en annan tråd och frågade om du kunde rida shettisen. Det tycker jag absolut inte du ska göra. Jag tycker det är smart av er att satsa på en lite större ponny, din syster skulle säkert kunna ha en C-ponny att växa med som hade passat dig lite bättre också, men om just denna hästen verkar rätt för er så tror jag att det kan funka, så länge ni ser till att den är ordentligt i form innan du sätter dig på den.
Jag tror att detta kan vara en bra sak att ta upp med säljaren också, den vet säkert hur mycket den bärt hittills och ungefär hur mycket den klarar. Då får ni reda på om ni kanske ska se er om efter en annan häst eller om ni behöver träna upp den och hur mycket. Men prata med säljaren och beskriv hur ni tänkt rida, det kan ni få stor hjälp av.

Jag har en B-ponny som jag hoppar upp på och rider lite nån gång i veckan. Inget annat än skritt eftersom jag tycker att jag är för tung för den, 60kg/171lång. Jag gör det i lite "utbildningssyfte" för att flickan som rider ponnyn i vanliga fall är ganska okunnig och hästen likaså.
Hästen är en ganska liten b-ponny men känns väldigt "kompakt" (welsh, Shetland, Knabstrupperkorsning.)

Jag tycker gott du kan hoppa upp nån gång då och då och rida lite försiktigt på din blivande ponny! Självklart förutsatt att hästen är igång och ordentligt musklad.

Jag tycker du är för stor för en b ponny även om den är viktbärande och även om du bara ska rida en gång i veckan. Jag förstod att det är meningen att systern ska rida den och du köra den? Då tycker jag bara det är onödigt att du rider den alls. Men om ni nu ska köpa ponny, varför inte köpa en större med en gång? En d ponny kanske?

Du är längre än mig(vet inte riktigt hur lång jag är men gissar väl på typ 162cm eller nått).
Jag har en c-ponny(typ 137cm)som än så länge är ganska omusklad men tror att han kommer växa till sig så småningom.
Jag är nog egentligen på gränsen till för lång för honom om man tänker på hur det "ska" se ut. Dock vet jag att jag inte är såpass stor att han kan ta skada av det. Det är bara ibland han känns liten. Men både jag och hästen trivs bra.
Men jag tycker att du(som är lika lång som min pappa ungefär) inte borde passa så bra på en b-ponny.... Hellre stor kraftig C eller D. Eller inte rida alls utan bara köra. Du har ju en annan större häst du kan rida så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar