Vad är er syn på otrohet?

Jag håller med!
Jag känner mig som jag är i den situationen, dvs att min partner skiter i mig totalt och att han definitivt inte lyssnar.
I mitt fall är det dock oklart om han vill lämna eller om han är fullständigt nöjd med situationen som den är. Han visar inga känslor så det är väldigt svårt att veta vad han vill.

Jag skulle i det här läget nästan bli glad om han var otrogen.
Låter kanske helt rubbat men jag tror det handlar om att då vet jag åtminstone att min partner är normal och kan hysa känslor (kåthet, kär, attraktion - valfritt tema) för någon i alla fall.
Och kan han det, så finns det ju en hypotetisk chans att det även skulle funka med mig.
Som han är nu, är det som han är helt tom känslomässigt i alla avseenden.
Det är för mig mycket värre än otrohet.

I ett annat sammanhang kanske det är troligt att jag resonerat annorlunda.
Varför är du kvar @Vallmo ?

Lever man i ett öppet förhållande är man inte otrogen. Stor skillnad på de två.
Samtidigt är det något så konstigt med det där. Även personer som säger tex att otroheter är bland det värsta som finns, kan mycket väl säga att "jamen om det är ett öppet förhållande så är det ju fine med små sidohistorier". Samtidigt som det verkar finnas en väldigt stor rädsla för otrohet.

Varför inte bara bestämma att man har ett öppet förhållande då, så slipper man oroa sig?

Jag blir inte klok på det.

Det är lätt att säga att man ALDRIG skulle vara otrogen. Hur skulle det kunna hända typ.
Jag tror det bl.a. handlar om möjligheter. När jag bodde i ett varmare land verkade det som att det var mycket vanligare med otrohet. Det fanns liksom så många möjligheter. Det var varmt, folk var ute på gatan/stranden, glada, sociala så chanser kom såklart då och då.

När jag hade min långa relation satt jag mest inne med mitt ex. Var jag ute var han oftast med. Då var det såklart lätt att påstå att det är så lätt att vara trogen, men sen började jag bryta mig loss och resa och göra saker själv. Då kom möjligheterna och möten med nya attraktiva människor.

Det är lätt att säga att man ALDRIG skulle vara otrogen. Hur skulle det kunna hända typ.
Jag tror det bl.a. handlar om möjligheter. När jag bodde i ett varmare land verkade det som att det var mycket vanligare med otrohet. Det fanns liksom så många möjligheter. Det var varmt, folk var ute på gatan/stranden, glada, sociala så chanser kom såklart då och då.

När jag hade min långa relation satt jag mest inne med mitt ex. Var jag ute var han oftast med. Då var det såklart lätt att påstå att det är så lätt att vara trogen, men sen började jag bryta mig loss och resa och göra saker själv. Då kom möjligheterna och möten med nya attraktiva människor.
Jag tror också att par som gör i princip allt utom att jobba tillsammans, träffar vänner ihop "som par" snarare än var för sig, som har full tillgång till varandras sms, mail, post etc delvis har det så som ett slags ömsesidig trohetskontroll. Livet delvis organiserat för att undvika otrohet. Även boendeformen kan ju bidra till att försvåra otrohet, tex släktgårdar där man är granne med svärföräldrar och svågrar och svägerskor.

Jag tror också att par som gör i princip allt utom att jobba tillsammans, träffar vänner ihop "som par" snarare än var för sig, som har full tillgång till varandras sms, mail, post etc delvis har det så som ett slags ömsesidig trohetskontroll. Livet delvis organiserat för att undvika otrohet. Även boendeformen kan ju bidra till att försvåra otrohet, tex släktgårdar där man är granne med svärföräldrar och svågrar och svägerskor.
Precis!

Ush får kalla kårar av sådana förhållanden som tyvärr verkar vara de vanligaste iallafall i min närhet. Det är som ett indirekt kontrollbehov folk har. Att partnern alltid ska veta var hen är och att alla känner alla så otrohet skulle vara omöjligt att dölja.

Jag hoppas inte det här upprör någon, men jag ångrar faktiskt att jag inte var otrogen i min senaste relation. Jag hade en distansrelation i över ett år. Han var min nr 1, men det hade varit skönt att kunna känna mig fri och att kanske om jag velat få känna närhet med någon annan. Jag var trogen för jag visste att han skulle dumpa mig om han fick reda på det och han var för speciell att förlora tänkte jag. Och sen dumpade han mig :/.

Jag ser ingen prestige i att vara trogen.

Varför inte bara bestämma att man har ett öppet förhållande då, så slipper man oroa sig?
Det måste man ju vara två om. Det är inte säkert att båda parter vill ha ett öppet förhållande.

Och sen är det ju så att tillfället gör tjuven. Man kanske aldrig i sitt liv hade kunnat tänka sig att vara otrogen, men så händer det något vid ett tillfälle och man tar beslutet att göra det ändå. Tänker att ingen kommer någonsin få reda på det.

Mitt ex ville inte att jag skulle ligga med andra. Å andra sidan ville han inte ligga med mig heller. Jag löste det problemet på egen hand för att vi skulle ha en chans. Vi var ändå ihop i 9 år och är fortfarande väldigt goda vänner, så någonting gott gjorde det ju.

Det finns par som lever ihop som gifta eller sambo och som har slutat ha sex med varandra.
Är det verkligen otrohet då om en av dom ligger med npgon annan?
Om det inte existera något samliv, då finns det inte heller något att vara otrogen mot?

Definieras otrohet bara med sex?
Nej, det tycker jag inte. Otroget kan vara mycket mer än så

Vad jag menar är om paret inte har sex.
Kvinnan har (bara) sex med en annan man. Är hon då otrogen?
Om hon inte delar sex(biten) med sin man
Då kan hon ju inte vara "otrogen" när det gäller sex?

Samtidigt är det något så konstigt med det där. Även personer som säger tex att otroheter är bland det värsta som finns, kan mycket väl säga att "jamen om det är ett öppet förhållande så är det ju fine med små sidohistorier". Samtidigt som det verkar finnas en väldigt stor rädsla för otrohet.

Jag blir inte klok på det.

Därför att en öppen relation är svår. Den kräver att man verkligen har pratat massor med varandra och att man rannsakat sig själv och sina känslor och tankar. Den kräver ärlighet och öppenhet inför samtliga inblandade.
Men när det funkar är det fantastiskt.

Därför att en öppen relation är svår. Den kräver att man verkligen har pratat massor med varandra och att man rannsakat sig själv och sina känslor och tankar. Den kräver ärlighet och öppenhet inför samtliga inblandade.
Jag tycker det borde vara ganska lätt vad det gäller öppenhet och ärlighet. En kan ju ligga med vem som helst. Blir en kär inpgon annan, då gör en slut på förhållandet.
Rannsaka sig själv och komma fram till beslut om öppet förhållande, är säkert svårare för många.

Uppenbarligen är ju även sk monogama relationer svåra. Folk verkar tex oroa sig väldigt mycket för otrohet och för "gränserna" för otrohet.

Det där låter ungefär som "Men varför inte bara skrapa ihop ett par miljoner då, om man nu vill ha mycket pengar?" :D
Men alltså. Väldigt många verkar ju helt lugna vad gäller själva idén om "öppna förhållanden" men "definierar" den egna relationen som monogam. Trots att vi vet att otrohet är vanligt. Och folk oroar sig för otrohet. Jamen, definiera om relationen då, tänker jag. Det verkar ju mycket smidigare än att behöva oroa sig över och förhålla sig till otrohet hela tiden.

Jag kan inte komma förbi att det ser ut som att man skapar sig ett problem här.

De där två miljonerna är mycket mer konkreta, man kan inte få fram dem genom att definiera om sitt ekande tomma bankkonto.

Men alltså. Väldigt många verkar ju helt lugna vad gäller själva idén om "öppna förhållanden" men "definierar" den egna relationen som monogam. Trots att vi vet att otrohet är vanligt. Och folk oroar sig för otrohet. Jamen, definiera om relationen då, tänker jag. Det verkar ju mycket smidigare än att behöva oroa sig över och förhålla sig till otrohet hela tiden.

Jag kan inte komma förbi att det ser ut som att man skapar sig ett problem här.

De där två miljonerna är mycket mer konkreta, man kan inte få fram dem genom att definiera om sitt ekande tomma bankkonto.
Jamen de menar ju andras öppna förhållanden. Har man ett öppet förhållande är det ok med fler partners. Men själva vill de uppenbarligen inte ha det öppet, för då hade de haft det. Då hade de definierat om förhållandet, dvs haft ett annat sätt att leva tillsammans.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 571
S
Relationer Jag har vart ihop med min kille i ca 3 månader. Jag är 23 och han är 30, alltså lite åldersskillnad. Han har vart singel länge och bara...
2
Svar
34
· Visningar
9 482
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 058
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10