Vad är en vandringspokal?

Sv: Vad är en vandringspokal?

det är en häst som säljs ofta, oavsett anledning. båda dina ex är vandringspokaler.

och jag tycker oerhört synd om hästar som får leva sitt liv så. :(

Jag tycker inte synd om hästar som byter hem, även om det sker flera gånger. Inte så länge det är goda hem de kommer till, med hästkompisar och aktivt liv. God mat och stora hagar.

Värre är det att se folk som behåller sina hästar livet ut, i hagen utan aktivieter och snålt med mat. Även om den är halt och pengarna inte riktigt räcker till vetvård, så vägrar man sälja den för att den är så gullig och man älskar den.

Jag tror tvärtom att hästar blir stimulerade av miljöbyte då och då. T.ex. om ägaren flyttar runt hästen på olika stallplatser för att hitta den ultimata stallplatsen. Alla hästar går inte heller ihop, så det kan man också behöva prova sig fram till.

Hälsning Maja

max två tre ägare förutom uppf tycker jag en häst ska ha.

hästar borde inte vara nån handelsvara som skickas runt hit o dit. om hundar har en massa ägare blir det ramaskrik, men hästar får tydligen säljas omkring hur som helst. :crazy:

För hundar är människan dess pack och hundar lever i täta familjegrupper med tiken som centrum.

För hästar är människan inte ALLS dess flock. Hästar knyter även de an till olika individer i flocken, men har ett mycket större socialt liv än hundar av naturen. Finns i större flockar och inte lika täta familjegrupper. Så det går inte att jämföra.

Hälsning Maja

Värre är det att se folk som behåller sina hästar livet ut, i hagen utan aktivieter och snålt med mat. Även om den är halt och pengarna inte riktigt räcker till vetvård, så vägrar man sälja den för att den är så gullig och man älskar den.

Håller med dig helt på den pungten. Då är det bättre att man säljer för hästens bästa.
När det handlar om vandringsb tror jag att den största orsaken till att hästarna får flytta runt är att ägaren inte tänkt igenom sitt köp eller inte har tillräkligt med tålamod.
(Jag tycker en ricktig vandringsb är en häst som byter ägare mer en 10 grr)

*kl*

Jag är 5:te ägaren på 3 år på min tanta....någon info innan dessa tre år finns inte....så ja...hur hon blivit behandlád under sitt 16 år långa liv vet jag inte...och vill nog inte veta...

Det ända jag vet säkert är att när hon lämnar mig, lämnar hon även detta liv på denna jord för att gå vidare till de evigt gröna ängarna...

Vad anser ni då om hästar som inte byter ägare men byter stall ofta?

Alltså det är ju mkt värre att byta ägare vilket även i stort sett alltid brukar innebära att hästen byter stall. Om hästen bara byter stall är ändå den trygga matte/husse med och rider på samma sätt som tidigare och så. Med ny ägare blir det så mkt mer som är nytt, nya rutiner, ny typ av ridning, nytt hanteringssätt, ny miljö, nya hästkompisar osv.

Att byta stall ofta är nog inte heller särkilt bra, speciellt inte om hästen är nervös av sig. Även lugna hästar kan bli oroliga. Men om man någon enstaka gång ibland byter stall är det säkert OK för de flesta hästar. Det är stor skillnad på att byta ägare resp. stall och betydligt sämre att byta ägare ofta. Men man ska tänka på att många hästar också får det bättre vid ägarbyte på det viset att dom kan få en ryttare som dom passar ihop med bättre, får lämpligare mat, mera utevistelse, hästkamrater mm. Då är det ju faktiskt bra för hästen! Om den däremot säljs vidare igen från denna exelenta miljö blir det negativt.

Jag tycker inte synd om hästar som byter hem, även om det sker flera gånger. Inte så länge det är goda hem de kommer till, med hästkompisar och aktivt liv. God mat och stora hagar.

Jag tror tvärtom att hästar blir stimulerade av miljöbyte då och då. T.ex. om ägaren flyttar runt hästen på olika stallplatser för att hitta den ultimata stallplatsen. Alla hästar går inte heller ihop, så det kan man också behöva prova sig fram till.

Håller med till stora delar. Däremot tror jag inte att ALLA hästar blir stimulerade av att byta stallmiljö regelbundet. Det kan gälla några hästar kanske men de flesta blir nog inte det utan undrar till en början om de ska bo kvar på nya stället, blir lite oroliga och kan bli besvärliga i både hanteringen o ridningen till en början.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 884
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka