Vad är en rimlig "lön"?

Sv: Vad är en rimlig "lön"?

*kl*

Ni som har jobbat som stallskötare, skulle ni gå med på?

FULLT ansvar i stallet, dvs alla ut/in, mocka ca 20 boxar, fodra, borsta, sadla, putsa, sopa, hjälpa till med hinder, laga saker osv osv osv.....
(Ägaren hjälper till men kommer kanske bara ut för inspektion och för att rida/se om sina hästar)

För:

Vit lön så att ni får ut ca 10,000kr.
ALLT fritt om ni har egen häst med.
Fräsch inredd nybyggd bostad (2:a?!) (alltså ingen hyra)
Tjänstebil som kan utnyttjas på den lilla fritiden som blir över ;) mot egna bensinpengar, bensinen för ärenden betalas givetvis av ägaren.

:laugh:

Som sagt, du måste skatta för tjänstebil, boende, box, el, internet osv så det blir då inte fritt.

O hur kul är det att slösa sitt liv åt att mocka åt andra? Been there, dont that. Skador får man på köpet.

Hmm, men om ägaren betalar bostaden osv behöver stallskötaren knappast själv skatta?

Och hur kommer det sig då att det finns massor med hästskötare världen över? Några måste uppenbarligen gilla det! ;):D

Jag arbetade 1997 åt en av sveriges landslagsryttare i hoppning och fick 2000 kr i månaden samt boende, mat och stallplats. Denna lön räknades som normal lön på den tiden. Skulle arbeta från kl 6 till kl 18 sex dagar i veckan men vi arbetade från kl 6 till kl 24 10 dagar i stäck med en ledig dag.

Så då är frågan varför man gjorde det?
Jo för att det är en otrolig lärofylld upplevelse. I jobbet ingick mockning för alla, både hästskötare som beridare. Själv red jag 8 till 14 hästar per dag ibland fler. Hästarna jag red var allt från unghästar till grand prix hästar i miljonklassen. Jag lärde mig mycket men slet naturligtsvis.
Var det värt det? Ja verkligen. Det var en fantastisk tid som jag ser tillbaka på och som gjort mig till den ryttare jag är idag. Men visst var det slitigt.

Var det en rimlig lön? Självklart inte. Men jag hade aldrig fått ridit miljonhästar om jag inte hade tagit detta jobb för denna lön så för mig var det vettigt i detta fallet. Jag själv ansåg att den träningen jag fick var mer värt än det jag tjänande i rena pengar.

Jag arbetade 1997 åt en av sveriges landslagsryttare i hoppning och fick 2000 kr i månaden samt boende, mat och stallplats. Denna lön räknades som normal lön på den tiden. Skulle arbeta från kl 6 till kl 18 sex dagar i veckan men vi arbetade från kl 6 till kl 24 10 dagar i stäck med en ledig dag.

Så då är frågan varför man gjorde det?
Jo för att det är en otrolig lärofylld upplevelse. I jobbet ingick mockning för alla, både hästskötare som beridare. Själv red jag 8 till 14 hästar per dag ibland fler. Hästarna jag red var allt från unghästar till grand prix hästar i miljonklassen. Jag lärde mig mycket men slet naturligtsvis.
Var det värt det? Ja verkligen. Det var en fantastisk tid som jag ser tillbaka på och som gjort mig till den ryttare jag är idag. Men visst var det slitigt.

Var det en rimlig lön? Självklart inte. Men jag hade aldrig fått ridit miljonhästar om jag inte hade tagit detta jobb för denna lön så för mig var det vettigt i detta fallet. Jag själv ansåg att den träningen jag fick var mer värt än det jag tjänande i rena pengar.

Efter lite betänketid måste jag revidera mitt svar:
Rent krasst fick jag minst 2 h träning för tränare per dag vilket på den tiden kostade minst 300 kr/h. Egentligen tog denna landslagsryttare som jag arbetade för 900 kr/h när han undervisade. För enkelhetens skull räknar jag dock på normalpriset på träning.

Så 2 h per dag * 300 kr /h * 6 dagar per vecka = 3600 kr per vecka
En månad = 4* 3600 = 14 400 kr i träning
Fickpengar = 2000 kr
Mat = 1000
Stallplats = 2000
Boende = 2000
Totalt i lön = 21 400 kr

Om jag hade haft egen bostad och stått för alla kostnader själv inklusive träningarna så hade jag behövt ett arbete där jag tjänande 21400 kr efter skatt vilket i sig hade inneburit en lön på drygt 32000 kr före skatt i månaden.

Om man ser det på detta sätt så antar jag att det var en vettig lön på 2000 kr svart i månaden som jag fick i fickpengar.

Hmm, men om ägaren betalar bostaden osv behöver stallskötaren knappast själv skatta?

Och hur kommer det sig då att det finns massor med hästskötare världen över? Några måste uppenbarligen gilla det! ;):D

Jo det är klart att du måste skatta själv. Du måste ta upp det i deklarationen annars begår du skattebrott. Det är en skattepliktig förmån. Du måste räkna ut värdet på bostaden osv och sedan betala skatt på det.

Alltså måste du skatta för allt, bostad, mat du får, el, bil, internet osv.

Skattemyndigheten kommer rikta sig in på "hästmänniskor" nu efter restaurangbranschen för att de vet att det fuskas.

Alla har sina intressen :p Det beror på var man hamnar. Jag har varit hos bra folk men även mindre bra. Ex så mockade jag 50 boxar 3 gånger om dagen och det skulle ta max en timme åt gången. Jag lärde mig iaf att mocka noggrannt på kort tid :D

Jag jobbade som typ au pair på en hästgård (med ansvar för hästar, inte för barn ;) ), hade med mig egen häst, fick eget boende/rum i huset, åt i princip samtliga måltider med familjen, kunde använda deras bilar, fick massor av träning och hade ansvar för deras 5-6 hästar.
För det fick jag 3000 kronor i månaden i fickpengar - vilket fungerade fint.
Jag hade ju inga egentliga utgifter att betala.

Allt som "ingår" ska du betala skatt för, det är förmåner...

Räkna ut vad det är värt med tex boende, stallplats, mat och vad det nu var som ingår på detta ställe. Kolla med skatteverket om du är osäker! De är TREVLIGA att prata med!

Hör med arbetsgivaren så du vet om det är svart el vitt, (om de betalar försäkringar, arbetsgivaravgifter, sociala avgifter),

Jag gjorde praktik på ett ställe, bodde där och fick mat och fickpengar. Nästa år kom deklarationen och blåögd som jag var fick jag en CHOCK när jag skulle betala någonstans runt 30000 i skatt!!! Jag trodde det var svart! Men i efterhand, som "gammal o klok" är jag glad att det var vitt, blir ju lite pensionsgrundande då! :)

Om en normal lön ligger på 18000 (före skatt), tänk att du ska betala för mat, boende stallplats, träningar osv med dina sedan skattade pengar. Vad får du över då? Ex 13000-stallplats 2500 -boende 2500, -mat 1500, -träning 2000, -bilkostnad 1000? Ca 3500, verkar rimligt! Du har ju antagligen hovslagare, veterinär, försäkring, nöjen o kläder att betala också. (om du nu har häst med?)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka