Vad är en rimlig "lön"?

Ackela

Trådstartare
Vad är en rimlig lön eller fickpengar när man jobbar som häst/stallskötare? Har fått frågan vad jag skulle vilja ha i lön om jag börjar hjälpa till på ett ställe men jag har ingen aning om vad jag ska säga? :confused:

Vill ju inte säga för mycket så dom inte vill ha mig, men inte heller för lite så jag går back på det.

Så finns det någon här som jobbat som häst/stallskötare som har lust att säga ungefär hur mycket det ligger på?

Sv: Vad är en rimlig "lön"?

Jag var praktikant i ett stall för en massa år sen. Tjejen som jobbade där fick bostad + 4000 svart varje månad. Jag hade aldrig i livet gått med på det! Hon arbetade 6 dagar i veckan, från 6-22. Orimligt.

Kika in här:
http://www.lonestatistik.se/

Hmm... på den sidan är medellönen 16000 vilket jag tycker låter mycket (egentligen inte med tanke på vilket slitjobb det kan vara), kan det verkligen stämma?

Skulle nog inte heller gå med på 4000 varje månad men det känns som att det är åt det hållet lönerna lutar åt när boende ingår...

Tack för den sidan förresten!

Hmm... på den sidan är medellönen 16000 vilket jag tycker låter mycket (egentligen inte med tanke på vilket slitjobb det kan vara), kan det verkligen stämma?

Skulle nog inte heller gå med på 4000 varje månad men det känns som att det är åt det hållet lönerna lutar åt när boende ingår...

Tack för den sidan förresten!

Men om det ist var ett jobb som på typ Ica, hade du tyckt 16000 var för mycket pengar då också?

Nej, men det var lite det jag menade. Det låter mycket för hästskötare just eftersom att jag tror att det ofta är så som sthu berättade om. 4000 svart i mån och sådär. Egentligen är det ju helt rimligt med 16 men har en känsla av att det inte ser ut så idag? Eller har jag fel, tjänar man så "mycket" på det? Har läst på många ställen att det egentligen är skitpengar när man jobbar som häst/stallskötare och jag tycker iaf inte att 16000 är en skitlön om boende dessutom ingår...

Jag jobbar inte inom branschen men lite får man intrycket att de som har vita heltidsjobb har en bra vanlig lön som i vilket yrke som helst.

Men att de svarta lönerna är rätt vanliga och det är då man hamnar på de här 'fickpengar och boende' som verkar så poppis.

Ja, och det är väl ett sådant ställe jag har hittat antar jag...

Nu var det ju några år sedan jag jobbade i stall men jag har fått lite olika.
Jobb 1: 4000:- + boende, mat och stallplats med foder och hästen skodd och träningar. Då jobbade jag 7-16 måndag-fredag.

Jobb 2: 8000:- där jobbade jag 10-15 mån - fre. endast med att rida hästar.

Sen har jag jobbat på stall i danmark och england men jag kommer inte ihåg hur mkt man tjänade. Det var bara jobbet i dk som var vitt.

När jag jobbade som stallskötare hade jag 105:- i timmen som grundlön. Ingick stallskötsel, ridning och lite kontorsarbete.

Tack till er som svarar. Är fortfarande lite vilsen över vad jag ska säga till dom men jag får klura vidare... :confused:

17400 kr ligger lägsta lönen på nu.

Jag jobbar halvtid. Från 7 till 14-15 3 dagar/veckan med frukost och lunch.

Ska du jobba svart så lär du räkna med att först och främst få ut lika mycket som du skulle gjort efter skatt om du jobbat vitt. Sen går en liten del till sparande med som vi inte ser.
Tror jag räknade ut att en svart lön borde vara 450 kr/dagen med 8 tims/dag för att gå pluss minus noll med en vit. Men dom svarta lönerna är ganska svåra att hitta.

Det är alltid svårt, men om folk började begära en vettig lön så hade dom kanske börjat sluta utnyttja folk som verkar gå med på vad som helst för ingenting.

Problemet är ju att det alltid finns hästmänniskor som går med på i princip arbeta och slita gratis så det är alltid lätt att bli utbytt om man kräver mycket i lön.

Det här med fickpengar brukar nog sluta på runt 4000 om man har tur, även det är mycket om man jämför med många ställen. Det är tråkigt att arbeta på det sättet när man inser att dom bara utnyttjar en för att man inte har några krav.

Bästa är att ha ett "riktigt" vitt arbete, där brukar ju lönerna vara mer åt det vettiga hållet.

Kom ihåg att om du jobbar svart och något händer dig under arbetstiden kan du få problem med försäkringen. Det är en av nackdelarna med att jobba svart. Iom att din arbetsgivare in betalar in avgifter som man ska så står du där helt själv på barbacken om du t.ex. blir skadad i ditt arbete och kan få svårt att få ersättning för det.

Jag jobbade vitt i Danmark som beridare/ridlärare. Då fick jag boende + lunch varje dag och middag ca 3 ggr i veckan. Gratis internet och gratis stallplats, foder, strö och allt till mina 2 hästar. Fick efter det ca 6000 danska kronor, (ca 8000 svenska då). Tycker jag var ganska bra iallafall.

Jag jobbar för 110 kr/tim. Vitt. Men då ingår inga förmåner, utan de är bara "ren" lön. Jag skulle nog inte vilja jobba för mindre. Tror att det blir ganska precis minimilön med 110 kr/tim. Om man får löneförmåner så som stallplats eller boende kanske man får räkna med att gå ner lite i timpeng... men tycker verkligen inte man ska lägga sig för lågt! Det är både tungt och farligt att jobba med hästar....

Tänk på att du måste skatta för boende! Inte många som gör och på så sätt begår de skattebrott och det blir väldans dyrt när Skatteverket hälsar på.

Allt som ingår i boende, ex el och internet osv måste också skattas av dig.

"Den anställde ska i inkomstdeklarationen ta upp fri eller subventionerad bostad till marknadsvärdet, dvs. hyrespriset på orten för lägenheten eller villan. Förmånsvärdet räknas per kvadratmeter bostadsyta. Med bostadsyta menas det som kallas boutrymme vid fastighetstaxeringen".

Frågan är hur mycket pengar du har kvar per månad då..

jag jobbade i norge inom häst fick ut 11.000 norska plus boende jobb från 9-17:00
Helt okej för min del!;D

Men är det 4000kr SVART, skulle jag säga nej.
Men en del som söker hästskötare är smarta, man får skriva på en prakilapp då gäller försäkringen om det skullehända något.

Fråga helt enkelt vad dom brukar ta för lön, om det är svart eller vitt jobb. BLA BLa. jätte svårt att säga vad dom tänker;)

Jag skulle aldrig jobba där det inte finns kollektivavtal med kommunal. Där finns det klart och tydligt hur mycket man ska tjäna som stall/hästskötare, beroende på erfarenhet osv. Många blir utnyttjade och får jobba för ingenting, oförskämt och då ska man göra jobbet själv om man inte har råd. Dessutom är det ett slitsamt jobb, om man blir sjuk osv, vad finns det för skyddsnät om det inte finns avtal? Inte mycket. En minimilön för stallskötare ligger i dag på ca18-19000 för heltid i månaden. Vardagsarbete, sen tillkommer det ju ob beroende på dag, helg eller röd dag.

Senast ändrad:

*kl*

Ni som har jobbat som stallskötare, skulle ni gå med på?

FULLT ansvar i stallet, dvs alla ut/in, mocka ca 20 boxar, fodra, borsta, sadla, putsa, sopa, hjälpa till med hinder, laga saker osv osv osv.....
(Ägaren hjälper till men kommer kanske bara ut för inspektion och för att rida/se om sina hästar)

För:

Vit lön så att ni får ut ca 10,000kr.
ALLT fritt om ni har egen häst med.
Fräsch inredd nybyggd bostad (2:a?!) (alltså ingen hyra)
Tjänstebil som kan utnyttjas på den lilla fritiden som blir över ;) mot egna bensinpengar, bensinen för ärenden betalas givetvis av ägaren.

:laugh:

ALLT fritt om ni har egen häst med.
Fräsch inredd nybyggd bostad (2:a?!) (alltså ingen hyra)
Tjänstebil som kan utnyttjas på den lilla fritiden som blir över ;) mot egna bensinpengar, bensinen för ärenden betalas givetvis av ägaren.

Jag är ganska säker på att sådant är förmåner som man ska skatta för.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 549
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka