Sv: Vad är egentligen godkänt?
Du säger vad jag har försökt säga hela tiden. Med tvekan godkänt är godkänt, fast inte tillräckligt bra för uppflyttning.
Rent allmänt:
Jag ringde faktiskt kansliet på SvRF och frågade. Jag pratade med den som har hand om dressyrdomar- och överdomarutbildning, TR II-frågor.
Hon sa att det som står i TR gäller. På frågan om en 5:a, som tidigare i tråden påståtts, egentligen inte är vad det står i TR (med tvekan godkänt) utan inte riktigt godkänt svarade hon att det är exakt vad det står. Enligt henne pratar man inom domarutbildningen inte om godkänt/icke godkänt, utan man pratar procent.
Summa sumarum: 50% är med tvekan godkänt och 60% är godkänt utan diskussion.
Att det krävs 62% för upp/ned-klassning det ingen som ifrågasatt, inte heller att 50% inte är något strålande resultat.
Japp, det är vad det står i FEI:s reglemente. Och det stod det också i TR tills för ett par år sedan, då man gjorde ändringen som Breccia pratade om, då folk tyckte att jaha, jag red på över 50%, då kan jag flytta upp en nivå eftersom jag är godkänd. I Sverige ändrade man då sin inhemska beteckning på siffrorna så att ryttarna skulle förstå att får man en femma är man inte riktigt på den helt godkända sidan (för då hade man fått sin sexa!) och har saker att öva på innan man kanske flyttar upp.
När jag dömer kan jag berätta vad, i mitt huvud, de vanligaste siffrorna står för, om man för över siffrorna till personlig översättning.
4 = Nej nu gick något lite fel.
5 = Nja..bättre kan du.
6 = Helt ok
7 = Nu blev det ganska bra!
Men jag håller fortfarande med dig om formulering på femman..man har tvekat men godkänt. Då, rent teoretiskt borde femman vara godkänd. Men så ska man alltså inte tänka..du jämförde med skolsystemet och "ett svagt G eller ett starkt G", bägge är fortfarande G. Man har tvekat men satt ett G. I dressyren behöver man ju inte tveka, tycker man som domare att det är helt godkänt sätter man en sexa, och tycker man det är tveksamt sätter man en femma.
Du säger vad jag har försökt säga hela tiden. Med tvekan godkänt är godkänt, fast inte tillräckligt bra för uppflyttning.
Rent allmänt:
Jag ringde faktiskt kansliet på SvRF och frågade. Jag pratade med den som har hand om dressyrdomar- och överdomarutbildning, TR II-frågor.
Hon sa att det som står i TR gäller. På frågan om en 5:a, som tidigare i tråden påståtts, egentligen inte är vad det står i TR (med tvekan godkänt) utan inte riktigt godkänt svarade hon att det är exakt vad det står. Enligt henne pratar man inom domarutbildningen inte om godkänt/icke godkänt, utan man pratar procent.
Summa sumarum: 50% är med tvekan godkänt och 60% är godkänt utan diskussion.
Att det krävs 62% för upp/ned-klassning det ingen som ifrågasatt, inte heller att 50% inte är något strålande resultat.