Vad är egentligen acceptabelt att behandla en hund för?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är egentligen acceptabelt att behandla en hund för?

Därför att jag tycker inte det.
Det är inte etiskt rätt att lägga ner så stora summor på en vanlig hund.
Och hade du läst så skrev jag ju att det i mina ögon inte är.....

Etiskt för vem?

Om du taggar ner, och läser inlägg nr 1 i den här tråden, där skrev jag och jag citerar"-Att på försäkringens bekostnad lägga ner 100 000 kr på en hund är i mina ögon inte rimligt."
Det anser jag fortfarande.

Vad det gäller den oetiska överbehandlingen så har de flesta här haft ungefär samma åsikt, att det inte är etiskt att behandla en hund in absurdum.

Så?:bow::rofl:

Och det sker antagligen inte eller finns det hundförsäkringar som ger veterinärvård upp till 100000 kr? På katt brukar taket ligga på 50000 kr och tyvärr behöver det inte så mycket till för att nå upp till taket.

Nej jag suger inte på den,jag skakar bara på huvudet.
165 000 för att se söt ut.

Tänk vilken nytta de kulorna hade kunnat göra för exempelvis ´de djur som idag avlivas som 1 åringar för att ingen vill ha dem..

Men det är dina o försäkringsbolaget pengar....

Men i mina ögon platsar det bland de oetiska.

Jupp bara för att se söt ut och inget annat!

Vem vet, kanske väljer jag att lägga pengarna på hunden bara för att det får dig att skaka på huvudet och tycka att det är oetiskt :devil:

Precis som jag skriver, att det beror på omständigheterna för varför hästen var lös.

Haha..om hästenär tillsammans med ryttare eller kusk vid initialskedet av olyckan så är knappast hästen att betrakta som lös.

en lösspringande häst är just det, då finns ingen ansvarig människa där.

Ansvarsmässigt är då en hast att jämföras med ett vilt djur.
Den som kör på detta vilda djur får stå sina egna kostnader men för djuret, tuff luck där finns ingen som betalar.

Visst är du markägare? Då har jag ett förslag. Sälj marken (som ju bör vara värd några mille?) och skänk till organisationer som ser till så att människobarn inte behöver svälta ihjäl. Dina pengar kan förhindra många dödsfall och motverka lidande för väldigt många fler. Du blir glad för att det är etiskt riktigt att använda dina pengar till välgörenhet och barnen blir nog ännu gladare.

För du behöver ju faktiskt inte din mark, du kanske tycker det är roligt och att det känns tryggt att ha den, men den är inte nödvändig för din överlevnad.

Att sälja marken, visst det skulle vara ungefär som att slakta kon istället för att mjölka henne under flera år.

Vi har idag ingen förmögenhetsskatt så skatteintäkterna skulle sjunka för staten

Nä då är det bättre att jag forstsätter att bo där jag trivs, jobbar med det jag tycker är roligt och leva ett gott liv, Det är etiskt riktigt, men att sälja gården och leva ett rikemansliv, det vore oetiskt i mina ögon, ungefär som att slösa bort hundratusentals kronor på gammal sprit eller...

Och det sker antagligen inte eller finns det hundförsäkringar som ger veterinärvård upp till 100000 kr? På katt brukar taket ligga på 50000 kr och tyvärr behöver det inte så mycket till för att nå upp till taket.

Förnuftigt

Jupp bara för att se söt ut och inget annat!

Vem vet, kanske väljer jag att lägga pengarna på hunden bara för att det får dig att skaka på huvudet och tycka att det är oetiskt :devil:

Jag tänker på att ett antal andra försäkringsbetalare håller dig med en "söt" gammal hund, på deras bekostnad.

Jag tänker på att ett antal andra försäkringsbetalare håller dig med en "söt" gammal hund, på deras bekostnad.

Jupp, jupp. Ännu mer tillfredsställande hade det varit att veta att du också var med och betalade det. Men man kan inte få allt i livet. Jag får nöja mig med att du tänker på dom andra försäkringsbetalarna. Det räcker faktiskt ganska långt.

4.5.6 Kollision mellan motordrivet fordon och häst
Från trafikförsäkringens sida är en kollision med en häst en sakskada och
bedöms enligt reglerna om strikt ansvar för skador utanför bilen i TSL 11 §.
Enligt det frivilliga åtagandet är hästägaren berättigad till ersättning upp till
1/4 av basbeloppet för skadorna på hästen oavsett vållande
. För belopp över
denna summa får en vållandebedömning göras. Ersättning för skador på
hästen över detta belopp kan jämkas om medvållande kan styrkas.
Hästägaren är endast skadeståndsskyldig för skador som hästen har orsakat
genom att ägaren har varit vårdslös
. Om bilisten har fått skador på bilen till
följd av kollisionen så får han rikta ansvar mot hästägaren
.

I de flesta fall har hästägaren en ansvarsförsäkring och då bör bilisten ha rätt
till ersättning enligt det verkliga vållande på hästens sida. I fall när hästen är
styrkt vållande och bilisten inte är vållande så bör ansvarsförsäkringen lämna full ersättning för bilistens skador
. Det sker då en något mildare bedömning än den enligt hjälptabellen ovan.
Från rättspraxis kan två fall nämnas som rör ansvaret vid kollision mellan
motordrivet fordon och häst. I RFS 1984:31 hade en häst kommit lös och
sprungit 300-400 meter före det att det sprang upp på en väg strax framför
en bil som kolliderade med hästen. Bilägaren krävde ersättning från C som
hade vårdnaden för hästen när den kom lös. Hästen var inte fastbunden, utan
C hade hängt tyglarna över en klyka. C skulle under tiden gå och koppla
familjens hundar. Detta tog högst 5 minuter. HovR:n som fastställde TR:ns
dom ansåg det inte visat att C genom sitt handhavande med hästen varit
vårdslös. Detta motiverades med att hästen hade en lugn läggning och att
skadeplatsen låg förhållandevis långt bort.
I NJA 1983 s 232 hade hästar brutit sig ut från en inhägnad hage och kommit upp på en väg och där orsakat en trafikolycka. En bil blev totalförstörd.
Skadeståndstalan mot hästägaren ogillades. Anledningen till varför hästarna
hade brutit sig ut ur hagen var inte klarlagd. Troligen hade de blivit skrämda. HD ansåg det inte visat att hästägaren underlåtit att inhägna hagen på ett
tillfredsställande sätt. Han hade därför inte orsakat skadan på bilen genom
vårdslöshet.
Från ett examensarbete juridiska fakultet Lund
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1557144&fileOId=1564224

Och för att trafikförsäkringen ska betala ut ersättning så krävs en självrisk på 1000:- som jag som bilförare naturligtvis vägrar att betala och jag vägrar så länge inte hästägaren pyntar denna 1000lapp, då får hästägaren 10 000 kr till vetrinärvård eller destruktionsavgift.

Märk väl
Vid en olycka mellan lösspringande häst o bil står var part för sina skador om inte hästägaren eller bilisten kan påvisas vårdslöshet.

Trafikförsäkringen kan bidra till destruktion eller veterinärvård av hästen med 10 000:- om hästägaren betalar självrisken på 1000:- eller om billisten så snäll att han gör det.

Jupp, jupp. Ännu mer tillfredsställande hade det varit att veta att du också var med och betalade det. Men man kan inte få allt i livet. Jag får nöja mig med att du tänker på dom andra försäkringsbetalarna. Det räcker faktiskt ganska långt.
Nu betalar jag ju till min egen försäkring. Där går 100% till mig eller mitt djur.
Eftersom jag sätter in pengar på ett konto.

De andra som betalar till agria exempelvis, där går bara 70% till djuren resten går till administration och ägare.

Jag har nästan 200 000 tillgodo på försäkringskontot.
var lite schlundig..köpte aktier för försäkringspengarna och spekulerade lite
Var visserligen uppe i närmare 3`` ett tag men ibland så går det upp o ibland så går det ner.....Men jag skulle utan dåligt samvete kunna veterinärbehandla jycken om det behövs....:grin:

Nu betalar jag ju till min egen försäkring. Där går 100% till mig eller mitt djur.
Eftersom jag sätter in pengar på ett konto.

De andra som betalar till agria exempelvis, där går bara 70% till djuren resten går till administration och ägare.

Jag har nästan 200 000 tillgodo på försäkringskontot.
var lite schlundig..köpte aktier för försäkringspengarna och spekulerade lite
Var visserligen uppe i närmare 3`` ett tag men ibland så går det upp o ibland så går det ner.....Men jag skulle utan dåligt samvete kunna veterinärbehandla jycken om det behövs....:grin:

Du skulle kunna lägga pengar men det är jag som lägger 165000 på en gammal hund vars bidrag till världen är att se söt ut ;)

Och likväl är det du som startar en tråd om att försäkringar betalar för höga kostnader för vet.vård. Du som inte ens har en försäkring. Men du tänker på det tillräckligt mycket för att starta en tråd om det.

Men som sagt jag är så nöjd med att mina handlingar får dig att skaka på huvudet, tycka det är oetiskt och att du tänker på alla andra försäkringstagarna.

Tänk vad mycket tänkande och tyckande en gammal hund vars livsuppgift är att bara vara en go hund kan orsaka hos dig :cool:

Gillar man inte det så får man välja en mer begränsad försäkring.

vilket jag gör.

Men dagens uttag ur systemet kommer att göra att premierna stiger kratigt.
Allt fler djurägare väljer alltmer och allt dyrare insatser.
Då vi idag kan göra med djur är i stort sett samma som det som görs med människor kommer det faktum att vi närmar oss ett humantänkande göra att premierna kommer att hamna på samma nivå som för människor till slut.

Då vi inte solidariskt fördelar dessa premier med hälp av inkomstrelaterade skatter kommer då många att tvingas avstå försäkring helt i framtiden.

Men nu är du ju inne och snurrar på det ekonomiska igen.
Jag förstår att du anser att det är oetiskt att lägga mycket pengar på en gammal hund, men jag förstår inte varför.

Poängen är väl att ingen hund ska behöva må dåligt, och ingen hund ska hållas liv i av egoistiska skäl etc. Men det spelar väl ingen roll i världen om hunden är söt eller ful - ägarens val angående hur mkt pengar som läggs är väl helt och hållet dennes och inget som kan anses varken etiskt eller oetiskt?

I min värld är det oetiskt att hålla liv i sin gamle skraltiga hund som inte längre har någon vettig livskvalité, sedan om det kostar 100 000 kr eller 0 kr att hålla liv i den stackars hunden spelar ingen som helst roll.

Jag är hemskt gärna med och betalar för de hundar som skadar sig där prognosen är god, däremot lider jag med de hundarna jag ser som dag ut och dag in haltar runt och där ägaren inte bara avslutar lidandet.

Men nu är du ju inne och snurrar på det ekonomiska igen.
Jag förstår att du anser att det är oetiskt att lägga mycket pengar på en gammal hund, men jag förstår inte varför.

Poängen är väl att ingen hund ska behöva må dåligt, och ingen hund ska hållas liv i av egoistiska skäl etc. Men det spelar väl ingen roll i världen om hunden är söt eller ful - ägarens val angående hur mkt pengar som läggs är väl helt och hållet dennes och inget som kan anses varken etiskt eller oetiskt?

I min värld är det oetiskt att hålla liv i sin gamle skraltiga hund som inte längre har någon vettig livskvalité, sedan om det kostar 100 000 kr eller 0 kr att hålla liv i den stackars hunden spelar ingen som helst roll.

Jag är hemskt gärna med och betalar för de hundar som skadar sig där prognosen är god, däremot lider jag med de hundarna jag ser som dag ut och dag in haltar runt och där ägaren inte bara avslutar lidandet.
Du är hemskt gärna med och betalar och du har kanske råd.
Men när årspremien för en hälsoföräkring för en hund tangerar 30 000 kr per år, då är det många som inte har råd och avstår.
eller väljer en snikvariant med maxtak. och då är du där igen. Ekonomi, ägarens plånbok och etiken...

Men du svarar ju inte på frågan. Vad är det du anser är oetiskt med att ägaren betalar dyr behandling till sin hund själv som går över veterinärvårdsförsäkringen?
Varför är det oetiskt att lägga pengar på sin hund om man har möjlighet och om det finns god chans för hunden att bli återställd?

30 000 i årspremie? Jag betalar knappt 3000.

Men du svarar ju inte på frågan. Vad är det du anser är oetiskt med att ägaren betalar dyr behandling till sin hund själv som går över veterinärvårdsförsäkringen?
Varför är det oetiskt att lägga pengar på sin hund om man har möjlighet och om det finns god chans för hunden att bli återställd?

30 000 i årspremie? Jag betalar knappt 3000.

idag ja!

men om du läservad jag skrev innan.. så ser du att jag skrev att utvecklingen är på väg till en situation där vi fömänskligar veterinärvården, använder alla de möjligheter dagens sjukvård har, vilket då naturligtvis leder till att premierna hamnar på samma nivåer till slut.

och tror jag att inte ens 30000 räcker hela vägen ut.

idag ja!

men om du läservad jag skrev innan.. så ser du att jag skrev att utvecklingen är på väg till en situation där vi fömänskligar veterinärvården, använder alla de möjligheter dagens sjukvård har, vilket då naturligtvis leder till att premierna hamnar på samma nivåer till slut.

och tror jag att inte ens 30000 räcker hela vägen ut.

Okej, kan du svara på frågan nu? Varför tycker du att det är oetiskt att en person väljer att lägga mycket pengar (från sin egen ficka) på sin hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka