Vad är detta för ras?

Minerva

Trådstartare
Va ute o gick en dag (närmare bestämt den 20.e mars)
Då jag ser två hundar springa efter vägen.
Lockar till mig dem o försöker koppla dem med mina tvåkoppel..
lyckas efter mkt om o men få fast den här jycken, men vad är han för ras?

Då ingen i närheten av där jag hittade dem kännde igen dem så ringde jag polisen o de kom o hämtade dem.
så förhoppningsvis är de hemma hos husse o/eller matte nu.

Sv: Vad är detta för ras?

jaha så den är blandras den med?
trodde att den va hel gråhund ^^ sedär :P

Blandras tippar jag. Väldigt lik min mosters hund. Det är blandning schäfer/collie/border och något mer. Greyhound kanske, med tanke på ränderna.

jo ja funderade oxå på de.. känndes som nått i klass med vinthund iaf..
men det kommer nog vara ett mysterium :p

Den andra kan det kanske vara greyhound i (lång näsa och ser lite tigrerad ut i ansiktet) men det är svårt att se framifrån. Och så något med päls på det.

Ren gråhund är det inte. Möjligtvis en orastypisk jämte om man kikar på färgerna, men knappast troligt.
Den har jämtkropp fast med gråhundsteckning, så logiken säger att det torde vara en blandning av de två ;)

hihi okej :P ja jag har ju inte stenkoll på hur de ska se ut "på riktigt" :p det enda jag vet är att de är väldigt fina raser både gråhund o jämte :)

Måste vara nån vinthund i den andra, den liknar en Silken Windhound tycker jag. Söööt iaf.

Jaha, det var två. jakthunden kan jag inte svara på. Det finns andra här på forumet som kan dessa mycket bättre än jag. Men den tigrerade har bläs också så jag gissar att BC kan vara med i det hela med tanke på öronen också.
jag skulle nog gissa som tidigare. Border/Greyhound/schäfer. Nosen ser ut som en schäfernäsa! men vi lär väl aldrig få veta vad det är för blandning. Tyvärr. :confused:

Vilka trevliga poliser! När jag gjorde samma sak i fjol så sa dom att dom inte kan ta emot hundar, så antingen får jag ta hand om den tills dom ringer eller släppa den igen!

Nej en ung silken behöver inte vara långhårig runt 1 år tappar dom valppälsen, sedan tar det ett par år innan pälsen är färdig.

Måste väl säga att jag också tyckte det såg ut som en ung silken, vid första blicken, men vad jag vet, så finns ingen silken i den färgen i Sverige som är så ung som hunden ser ut att vara.

Så det är nog en vinthundsblandning, men en väldigt söt en :laugh:

starcastle Du var snabbar än jag.

Först trodde jag att jag kunde för jag trodde det var din avatar-bild som du syftat på, men sen kom ju bilderna påp jyckarna också..

Vet inte alls vad det är flr ras, men jag skulle gissa som alla andra att det är ngn form av blandis.

Den fläckiga ser ut som någon slags lurcher, och den andra som en jämtkorsning.

Edit: såg nu att du fått bra svar redan

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 656
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 872
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 217
Senast: Farao
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka