Ta beslutet att avliva min gamle katt efter 18,5 år tillsammans. Oj vilken ångest jag hade, jag trodde att jag skulle dö av sorg men bet ihop och bestämde mig för att jag inte fick bryta ihop förrän jag var hemma igen. Utan honom.
Annars är det när jag kaxigt nog tyckte att det inte skulle vara några problem att passa Kongo, en elefant, i typ 10 minuter när ägaren och medhjälparen var tvungna att låta en veterinär titta på de andra två elefanterna. Jag sommarjobbade med ponnysarna på ponnyridning på cirkusen men elefantägarna upptäckte ganska fort att jag hade bra hand med elefanterna och jag fick vara med lite där också.
Kongo, den största och minst äventyrsbenägna elefanten knöt an till mig och jag fick greja en del med honom. Ägaren förklarade att vissa människor knyter de an till och lyssnar därför jättebra på. Du ses lite som en bästa vän som elefanten gärna hänger med liksom.
Jag och Kongo stod och betade på Gärdet. Vi hade gjort det förut, men ägaren hade alltid varit i närheten ifall att. Vi hade till och med gått och badat tillsammans, Kongo hängde runt mig hela tiden och lyssnade jätteduktigt. Kongo gillade att riva av gräs till mig i bland och ge mig, och hade aldrig gått långt ifrån mig.
Hamnade han för långt från mig kunde jag bara säga come here (med tysk brytning) så kom Kongo direkt.
Problemet är att just i dag tyckte Kongo att han inte skulle lyssna. Han gick ifrån mig... på gärdet, mitt i stockholm. Han lyssnade inte på mitt jäkla come here. Han hade fått syn på ett jättenice träd.
Jag var inte så rädd just då, då försökte jag få honom att lyssna och komma till mig.
Det var när han tog tag i trädet och helt sonika drog det rakt upp som om han plockade en maskros som jag blev rädd. Jag blev så där outhärdligt rädd när allt bara susar.
Det var situationen (jag har tappat kontrollen över en elefant mitt i stockholm) ihop med insikten om hur jäkla starka elefanter är. Så himla ofattbart och skrämmande. Sedan insikten att den där har jag utan problem gosat med och han har lyft mig med den där snabeln som han just plockade ett träd med och sedan bröt av på mitten.
Jag vet inte vad som fick honom att bryta beteendet men jag tror att han kände min rädsla, och att jag just då lyckades trycka bort rädslan lite (eftersom jag visste att det kunde bli farligt om jag var rätt) och till slut lyssnade han på mitt come here. Efter det gick vi direkt in i elefanthagen. Jag tog fortfarande hand om Kongo den veckan jag hade kvar med cirkusen, men vägrade vara ensam elefantskötare på honom.