Vad är det största "hotet" i en grupp? Bli mitt bollplank;)

A

Annika_38

Vad anser ni vara det största hotet i en grupp?
Situation: Låt oss säga att cirka 7-10 vuxna personer ska ta ansvar för någonting gemensamt.
Den ekonomiska biten är så att alla betalar lika mycket och alla använder det som gemensamt köpts in.
Vad är det "värsta" som kan hända i gruppen, och kan man få grupper att fungera utan ledare?

(Kanske lite flummigt, men vill ha era tankar utan at återge för mycket bakgrund:))

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det största "hotet" i en grupp? Bli mitt bollplank;)

det beror ju lite på vad det är.. vad ska köpas in o användas??? Är det något som förbrukas så brukar det ofta bli problem i grupp om inte gruppen är väldigt enig.

Smitare som inte tar ansvar och mest ser till sig själva brukar kunna krascha den bästa grupp. Diktarorer är också ganska farliga.

Bryr man sig om sin grupp och sitt arbete brukar också gruppen fungera även utan ledare.

Situation: Låt oss säga att cirka 7-10 vuxna personer ska ta ansvar för någonting gemensamt.
Den ekonomiska biten är så att alla betalar lika mycket och alla använder det som gemensamt köpts in.
Vad är det "värsta" som kan hända i gruppen, och kan man få grupper att fungera utan ledare?

(Kanske lite flummigt, men vill ha era tankar utan at återge för mycket bakgrund:))

Jag tror inte att en grupp människor fungerar så väl utan någon form av ledarskap. Möjligtvis med möten där alla är med och bestämmer och fattar beslut om hur ansvaret skall tas. Spikade riktlinjer för hur ansvaret fördelas. Alltså ett gemensamt demokratiskt beslut.

Om någon i gruppen inte tar sin del av ansvaret så krävs det att någon i gruppen alternativt hela gruppen gemensamt ställer krav på att ansvaret tas.

Det värsta som kan hända enligt mig med en grupp människor är att kamratandan förstörs av outredda konflikter och oaccepterat oliktänkande. När människor går runt och tycker och tänker tankar de inte kan eller vill stå för. Eller när någon blir "hackkyckling".

Kort och gott när människor i gruppen inte tycker om varandra och när någon alltid hamnar i kläm och blir ledsen/arg eller orättvist behandlad. Konflikter som inte går att lösa.

Det beror givetvis på vilken sorts grupp vi pratar om och vad ansvaret består av.

kl

Hur får man då te.x smitare att bry sig om gruppen?

Och om man på ett möte har tagit ett demokratiskt beslut men någon i gruppen ej rättar sig efter det, för att han/hon inte gillade beslutet?
Vilket läge är man i då?

Ansvaret består av att gemensamt sköta ett stall.

Senast ändrad av en moderator:

I det läget så krävs det att övriga gruppmedlemmar/ledaren ställer krav på "smitaren". Vill inte "smitaren" ställa upp på det gemensama demokratiska beslutet, så anser jag att man kan begära att den personen ser sig om efter ett annat stall. Man kan inte ingå i en grupp som kollektivt skall sköta ett stall och inte ställa upp på det kollektivet bestämt.

Det blir såklart problem i sådana lägen. Om det inte finns någon som har slutgiltigt bestämmande rätt i stallet. Uppstallningsavtal osv..

Folk kan ju vägra att flytta också och fortsätta köra sitt "race".

Låt oss säga att cirka 7-10 vuxna personer ska ta ansvar för någonting gemensamt.
Jag tror att man behöver veta lite mer om vad det gäller. Jag tänker det är ganska stor skillnad på om man gemensamt köpt in en ridhusharv eller om man ska ska driva en förskola som ett föräldrakooperativ.:)
(Men även när det gäller ridhusharven brukar ett informellt ledarskap uppenbara sig, eller att den borne organisatören styr upp det hela.)

Det värsta som kan hända en grupp är när subgrupperna, vilka nästan alltid finns, motarbetar och underminerar huvudgruppens mål och metoder. (Positiva undergrupper ser jag förstås inte som ett problem).

Hur får man då te.x smitare att bry sig om gruppen?
Och om man på ett möte har tagit ett demokratiskt beslut men någon i gruppen ej rättar sig efter det, för att han/hon inte gillade beslutet?
Vilket läge är man i då?

Vad blir de naturliga konsekvenserna av att någon smiter? Drabbar det alla? Täcker då någon annan upp och går och muttrar, eller tas det upp på bordet?
Vem drabbas av att ett gemensamt beslut inte följs? Enskilda/hela gruppen/tredje person?

Det är just det som är så tråkigt, när denna person inte tar lika mycket ansvar som andra.
Men, VAD kan man göra för att få personen ifråga att känna delaktighet, känna samma ansvarskänsla som de andra?
Alla övriga personer är väldigt ansvarsfulla, ingen vill "prata skit" eller "gadda ihop" sig.
Tror ibland att denna person väljer att göra på det här viset för att försöka skapa konflikter mellan de andra.

Det ända sättet att få en "smitare" att ställa upp för ett kollektiv är att få "smitaren" att förstå problemet.

det kan handla om att vara rakryggad och säga :Nu är det så här att vi har gemensamt bestämmt att det är så här vi ska göra och då är det bara att rätta sig efter det om man skall stå kvar i stallet.

Det spelar ingen roll vad man enskillt tycker så länge majoriteten i stallet tycker att beslutet var rätt.

Det finns fler som inte håller med om att beslutet var rätt, men eftersom majoriteten tyckte beslutet var bra så är det, det vi måste rätta hos efter.

Intressant för en som är väldigt intresserad av gruppsykologi :D

Det värsta som kan hända i gruppen tror jag är en sammansättning där alltför många konkurerar om samma position i gruppen, dvs har liknande egenskaper och liknande rollönskemål. Då tror jag det är bäddat för konflikter istället för samarbete.

En grupp utan ledare tror jag omöjligt kan existera. Det finns enligt mig ALLTID en ledare. Men det är inte säkert att det är den man vid första anblicken tror är ledaren ;)

/snurpe

Just precis så gör vi, men ändå så har denna person alltid något att klaga på, eller någon har gjort fel, eller den kan inte göra det som alla andra måste göra för att........
Tycker bara det är så tråkigt, och tycker nog i grund och botten synd om denna person.

Det är just det som är så tråkigt, när denna person inte tar lika mycket ansvar som andra.
Men, VAD kan man göra för att få personen ifråga att känna delaktighet, känna samma ansvarskänsla som de andra?
Alla övriga personer är väldigt ansvarsfulla, ingen vill "prata skit" eller "gadda ihop" sig.
Tror ibland att denna person väljer att göra på det här viset för att försöka skapa konflikter mellan de andra.

Alla har inte samma ansvarskännsla. Och vissa har personliga bekymmer som gör att de inte kan fungera i grupp. Ibland mår folk så dåligt att de måste dra igång en konflikt för att se vem som "är på deras sida", vem dem kan lita på... Osv..,. Man kan ha jätte svårt att känna tillit till andra.. Det kan ju finnas hur mkt orsaker som helst till att bete sig.

Exakt vad man kan göra måste vara baserat på hur personen ifråga fungerar och varför den gör si eller så. Ibland kan det räcka med att vara ärlig och fråga (på ett ikke anklagande eller dumt) sätt varför personen gör si eller så.

Komunicera. Det kan räcka med att en i kollektivet kommunicerar med "smitaren" och på den vägen för med henne/honom in i gemenskapen om det finns någon ...

Men om någon i gruppen är lite "skenhelig" och spelar ut peroner mot varandra, och låt oss säga hälften av gruppen inte kan inse att det är så?! Vad skapar vi då?

Har gjort precis på det sätt du beskriver, men personen kör ändå sitt "race".
Till saken hör att hon/han är väldigt trevlig, men en riktig intrigmakare, och har väldigt svårt att inse att det hon/han gör ställer till problem för andra.

Enda sättet att motarbeta detta är information och kontroll - den här gruppen kommer aldrig att funka bra men kan hållas vid liv om "alla" vet att det man gör är bestämt av "alla" och att det kontrolleras att man "gjort" det man ska.
Inga flyktvägar och raka puckar - låt inte någon komma undan m skitsnack.

Det går inte, speciellt när det handlar om hästar. Hade det varit barn så kanske dom skulle ha fixat det, barn är inte så viktiga. Men hästar, nä glöm det.

Ja ibland så gör människor saker helt omedvetet. Altså inte uträknande och systematiskt utan det bara blir så. Och altsom oftast har man ingen aning om varför.

Människor är också olika mycket bra på att ingå i en grupp och ävenom man inte är en klockren gruppmedlem så kan man vara en trevlig människa. Det gruppen skapar är splitting och det kan enskilda människor skapa i en grupp av olika anledningar, ibland omedvetet och ibland för att få egen vinning i situvationen. Det enda sättet att motverka splitting är att ha en enad grupp människor där alla förstår vad som sker.

Jag tror inte att grupper i det stora hela fungerar på ett bra sätt utan ledare.

När vi pratar stall, så tror jag att det bästa är att det finns något överhuvud som har det slutgiltiga ansvaret för att det fungerar. Det är min personliga erfarenhet, att det är då det fungerar bäst.

Jag tror att en grupp kan fungera mycket väl även utan ledare, och detta utan någon större ansträngning, det borde vara ganska naturligt. Men i regel så finns det en ledare och det är där som problemet skall sökas. Informella ledare är det största hotet.

I den här aktuella gruppen, så får vi inte veta vem som är ledaren och hur denne agerar, som kompensation så erbjuds vi en syndabock att fokusera problematiken på.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 350
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 332
Senast: krambanan
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 181
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama