VAD är det här?

E

eiwo

Hästen såg ut såhär i dag när jag kom ut, vet inte om det syns så bra på bilderna men det är som om huden har spruckit. Under svansen har han även något som ser ut som skavsår. Bilderna är tagna utan att jag har haft på något, alltså det var såhär 'kletigt' när jag såg det. Vad kan det vara? har försökt få tag på vet. men kommer bara till en telefonsvarade. Har sköljt av med vatten, visste inte vad jag skulle göra mer. Fanns inte där i går morse vid sju, men nu när jag tog in honom för en halvtimme sen var det där. Det har även regnat mycket sen i onsdags, funderar på om det kan vara orsaken/bidra?

Vore väldigt tacksam om någon hade någon idé om vad det kan vara, eller hur jag ska göra tills jag får tag på vet (tvätta, ha på något?)

MVH Sara

Sv: VAD är det här?

är hästen ett sto?
om hon går med valacker kan de ha bestigit henne och skrapat henne till de "sprickorna" och..... kletat ner henne..

tänkte även på samma sak som Anym, men såg att du skrev honom, men finns ju valacker som bestiger valacker oxå...

Svarar båda

Det är en valack som går ensam i hagen...

hmm... okej då hade vi fel båda två ;) Men är det kletigt eller ser det bara så ut ??

Det ser ut som om något har runnit i pälsen, det är inte blod men något annat... Fick pilla lite snabbt och det kändes lite klibbigt, sen kickade han så fort jag kom i närhteten så uppenbarligen gör det väldigt ont

Han har kliat svansen, det sysn tydligt eftersom hela svansroten är rufsig. Men jag tvivlar lite på att han kunnat klia sönder både bredvid och under svansen och fått det infekterat på drygt ett dygn.. Iofs har jag ingen större erfarenhet av sånt, så jag vet inte. Kliat har han ju uppenbarligen gjort, men jag vet inte om såren kommit därav. Det ser mer ut som om det har spruckit än att det är ett 'klisår'

Jo, jag funderar på det jag också. Han har dock aldrig haft såhär förut- Förra sommaren kliade han svansen, men det blev adrig sår.

Såret som ser ut att vara en spricka går vid det röda strecket på bilden

Du menar att han kliat mot något som har det på sej? Vet inte riktigt, han har inga träd i hagen, bara en stor lösdriftsbox som han kan klia sej i/mot/gå in i. Skulle kanske kunna vara något däreifrån som kladdat

tänkte att det liknade lite när hundar har haft bad eksem, tänkteom det regnat mkt och så...

hej får du ta tempen eller blir du kickad då?kolla om det är raka sår ? så ingen har förgripit sig pån det finns idioter. det kladdiga kan va allt möjligt men tvätta bort det med yes det är inte skadligt

hej får du ta tempen eller blir du kickad då?kolla om det är raka sår ? så ingen har förgripit sig pån det finns idioter. det kladdiga kan va allt möjligt men tvätta bort det med yes det är inte skadligt

Jag fick samma tanke. Det har förekommit en del illdåd i närheten där jag bor de sista veckorna.

Jag tror inte att det är någon som skurit honom eller liknande, såret ser mer ut som om huden har spruckit. Har tempat och tempen är normal.

Jag tror att han har kliat sig och kommit mot något vasst som skurit upp lite.

Det hinner bli mycket inflammerat på ett dygn, så det kan vara sårvätska och var som runnit och klibbat till sig. Regnet kanske bidragit till att det runnit så pass mycket.

Tvätta rent och håll koll på tempen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 919
Senast: Rugge
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?