Vad är det här??

Sv: Vad är det här??

Slänger in en liten följdfråga.

Ixi hade ju ett par förstoppade/inflammerade talgkörtlar på ryggen, är det vanligt att det kommer fler och fler?
Har hittat minst 4 st till "knölar" på henne nu, lite mindre än de som veterinären tömde, men i övrigt verkar det vara likadana.

Och är det något som brukar återkomma med jämna mellanrum?

Då kom ju nästa fråga, måste man åka in och tömma dem varenda gång, eller spricker de av sig själva till slut? Och vilket av alternativen är bäst?

Min gammelman hade många sådana men oftast så blev det inga bölder. Man får vara noga med att inte råka riva hål på dem vid borstning och se till att hunden inte kliar sig utan vara snabb med att dutta på t.ex tea tree olja så att klådan försvinner om man ser att de börjar klia.

Tack! :)
Hon kliar ju sig rätt rejält, blev lite bättre efter första dosen med advocate, men sen började det igen.
Ska försöka komma ihåg att köpa sånt när vi ska iväg o handla i morgon, men finns det något annat man kan ha på fram tills dess?

Du kan prova att dutta på lite olivolja, det mjukar ju upp lite men det är inte säkert att det hjälper.

Skabbkliandet blir värre efter några dagar då medlet får kvalstren att rusa runt så att det kliar mer är som det ska vara. Sen dör dom...

Jag återupplivar den här tråden lite.

Vi var ju inne med Ixi strax innan jul där och veterinären öppnade och tömde de inflammerade talgkörtlarna.
Men är det vanligt att de inte läker? Hålet där han öppnade för att kunna tömma har inte läkt alls. :crazy:

Jag får väl tillägga att jag har tagit upp det med veterinären, men eftersom det ser fint ut så har han inte tyckt att det varit något akut. Nu har det dock börjat bli kladdigt och varigt, så vi ska in på fredag med henne.

Okej, tack :)

Jag får ta upp det med honom i morgon och se om han tycker att det behövs.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hundhälsa Upptäckte en liten knöl på ryggen på vovven igår på dagen, tills kvällen hade den växt, och är nu kanske 2-3 cm rakt över. Hittade en...
Svar
13
· Visningar
2 497
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen...
Svar
7
· Visningar
1 864
Senast: Gosa
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024