Vad är det för ras?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Smajlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 931
S

Smajlet

Jag har hittat min stora kärlek, men vet inte vad rasen heter. :smirk: Det var en amerikansk ras, tror jag, JÄTTESTOR!
Har aldrig sett en sån stor katt förut. Han var dessutom långhårig.
Tog några bilder på vackringen, vad säjer ni, vad är det här för ras?? :confused:

Snääälla hjälp, han är ju helt underbar! :love:

purr1.jpg

purr2.jpg

purr3.jpg

Sv: Vad är det för ras?

Har du inga papper på den? Hur vet du annars att det är en "raskatt"? Norska skogskatter har ju blivit väldigt vanliga och det kryllar av korsningar med dem + att även vanliga bonnkatter kan vara långhåriga.

Den ser väldigt fin ut på bilderna, gillar inte de trubbigare raserna så mkt. ;) Den ser ut som en del av morfars lagårdskatter. :love:

Senast ändrad:

Nej, den är inte ens min, så jag vet egentligen inte.
Men jag hörde av grannen att det var en raskatt. Han kanske inte är det, vad vet jag.

Jo, men norska skogskatter är inte så stora. Den har var überstor.
Som en hund... Lika mysig som stor!! :love:

Kan bara tillägga att rastypiska skogkatter ofta är stora också, men eftersom "allt långhårigt" ofta kallas skogkatt så tar man lätt miste. Maine Coonen är något större, men jämfört med en husis är det två stora raser. (Notera även att det stavas skogkatt, utan s i mitten)

JAg tycker katten på bilden ser ut som en typisk Maine Coon, med det stora, "boxliknande" nospartiet och den kraftiga benstommen.

Tycker också det såg ut som en Maine Coon... ruggit fina katter det där. Skulle köpt en om jag inte hade mina underbara huskatter... :love:

Ser ju ut som en större modell av Meckis! Alltså, en norsk skogskatt!

Norsk Skogkatt (inget s i mitten) och Maine Coon är lite lik, men har ett annorlunda ansikte. Eller ska ha i vilket fall.

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 802
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 229
Senast: Rosett
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 476
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Nattåget Stockholm-Kiruna...
  • 1 april 2025

Hund, Katt, Andra Djur