Vad är det för blomma?

Jaulgreis

Trådstartare
Sambon och jag fick hem denna lilla varelse förra veckan, vi är relativt hopplösa med blommor men vill väl. Nu börjar krabaten att se lite vissen ut och det skär så klart i hjärtat.
Så snälla buke, hjälp!

Vi fick veta att den vill ha mycket vatten, men hur mycket är "mycket vatten"? Den får lite vatten varje dag, jorden hinner sällan att bli helt torr. Den står en hel del i fönstret, är det dumt?

Jag kan ha sagt någonting i stil med "Äh den här ska vi ju klara av att hålla i liv till valpen kommer åtminstone" när vi fick den. Men som sagt, den börjar se lite vissen ut och valpen kommer inte förrän i september så... :o :angel:

e4c2f114cd5f11e2b80e22000ae91445_7.jpg

Sv: Vad är det för blomma?

Ser ut som mina rankor jag köpte för ett par veckor sen.
Men vad sjutton var hela namnet :confused:
.....ranka nånting.

Iallafall.
Mina sitter på väggen på utsidan huset, sol mest hela dan.
Har vattnat dem ett par ggr. Senast ställde jag ner dem i en bytta så att de fick suga upp vattnet underifrån. Mår prima där ute :)

BÄGARranka!
Så heter dom nog =)

Tack snälla! :)

Hur ser det ut med vattning när man har dem inomhus? Den bor ju fortfarande i den lilla svarta plastkrukan, och då sa de att vi skulle vattna den oftare. Men hur ofta är ofta och hur mycket vatten behöver den? :o

Jadu, vet faktiskt inte hur de ska skötas inomhus.
Är första ggn jag har sådana.
Mina står också kvar i sina små svarta krukor, har känt på jorden om den känns fuktig, har det varit åt det torrare hållet har dom fått en skvätt vatten.

Vi får prova oss fram :D

Det är en bägarranka, precis som du redan fått svar på :) Även kallad Dipladenia.

Den älskar värme och sol, kan enligt min erfarenhet nästan inte få för mycket av den varan. Ska du ha kvar den i den (som det ser ut) ganska lilla krukan kommer du ju få vattna oftare, då det är svårare att hålla jämn fuktighetsnivå i liten jordvolym jämfört med stor.
Den behöver mer vatten ju varmare den står, såklart, men den är inte riktigt lika känslig för uttorkning som en del andra växter. Det bästa är att vattna, känna på jorden och titta på växten hur den ser ut att vilja ha det. Ser den ut att trivas så fungerar den troligtvis bra på den mängd vatten du ger den. Tillslut, om du tar för vana att lyfta på krukan och känna tyngden, kommer du lära dig hur just den växten ska kännas när den behöver vatten, respektive inte.

Och att den ser vissen ut behöver ju inte alls betyda något dåligt : Det är helt normalt att gamla blommor vissnar ner och nya slår ut. Plocka bort de vissnade blommorna så stimulerar ni för ny blomsättning :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist